sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

" דרך היסורים " - מקומה ומשמעותה במסורת הנוצרית " דרך היסורים" ( ה"ויה דולורוזה ( " הינה אחת הרחובות המפורסמים והמקודשים ביותר בעולם הנוצרי . היא מסמלת את אותה דרך בה הלך ישו כשהוא נושא את הצלב על גבו , ממקום משפטו ( בפרטוריום ) ועד למקום הצלבו בגולגותא . היה זה מנהג רומאי נפוץ להכריח את הנידונים למות לשאת את הצלב (*) ממקום המשפט , עד למקום ביצוע גזר הדין . על הנידון היה לעבור ברחוב מרכזי כששמו ופרטי האישום רשומים על תווית שנשא , "למען יראו ויראו . " אלא שלגבי ישו והמאמינים בו נודעה למעשה זה משמעות סמלית מיוחדת . " בדרך היסורים" 14 תחנות 9 , (**) מהן מצויות לאורך הדרך 5-ו בכנסית הקבר . חלקה הראשון של הדרך עוברת ברובע המוסלמי , והמשכה - ברובע הנוצרי , מרבית התחנות לצידי הרחוב מסומנות באמצעות כנסיות שונות , הנושאות את מספרן הסידורי . הן מסמלות מאורעות שונים שארעו לישו כאשר נשא את הצלב . חלק ממאורעות אלו אינם אלא מסורות מאוחרות . מלבד כנסיות צנועות אלו , זהו רחוב רגיל לכל דבר , וספק אם המטייל היה חש בייחודו או בקדושתו של המקום הנבלע בשאון החולין . רק אחת בשבוע , ביום ? : אחר הצהרים , יוצא הרחוב משגרתו , שעה שהפרנציסקאנים עורכים כאן תהלוכה מיוחדת " באותה דרך בה הלך ישו , " כשהם נושאים צלב גדול על גבם , מנהג שראשיתו עוד בימי הביניים . לאלו האחרונים חלק לא מבוטל בהנצחת והחייאת מסורת ה"ויה דולורוזה . " המסורת על "דרך היסורים" הינה מאוחרת , ואיננה קודמת למאה הי"ג . צורתה הסופית גובשה רק במאה הקודמת ואפילו בראשית המאה הנוכחית היא היתה נתונה עדיין לשינוים מסוימים . תוואי הדרך המדויק מהווה נושא למחלוקות חריפות בין החוקרים , בעיקר בגין נקודת המוצא של הדרך , הקשור לזיהוי הפרטוריום - מקום משפטו של ישו והתחנות שלאורכה . תשעה מהאירועים המונצחים ב" דרך היסורים" ניזכרים בברית החדשה בעוד האחרים הם תולדה של מסורות מאוחרות שהתגבשו ברבות הימים . המאורעות הניזכרים בכתובים * ויש גורסים , שלא כל הצלב נישא אלא רק החלק העליון האופקי ( בלע"ז ( Patibulum בעוד זה האנכי היה דרך קבע במקום הצליבה . ** ה"תחנה" כמושג דתי מופיעה לראשונה ברומא , שעה שהנוצרים נהגו לערוך שם תהלוכות מיוחדות , בהן היו משולבות כנסיות ולידן נהגו להעצר לתפילה . המילה " תחנות" ב " דרך היסורים , " מופיעה לראשונה אצל עולה רגל אנגלי במאה , 15-ה אך היא לא נכנסה לשמוש לפני המאה . 16-ה מבוא

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help