sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

פייטנים שכתבו פיוטי תקיעתות לברכות המלכויות , הזיכרונות והשופרות הלכו בעקבות נוסח הקבע ושילבו את פסוקי היום בפיוטיהם , אך בניגוד לנוסח הקבע , אין הפסוקים באים בהם בזה אחר זה , אלא הם משולבים במהלך הפיוט ולכל פסוק באה הקדמה פייטנית קצרה הרומזת אליו . הפייטנים שמרו על סדרם המכוון של הפסוקים , אך ארגנו אותם כמעט תמיד , כבר למן התקופה הקדם קלסית של הפיוט , בדרך שונה , המשקפת הבנה אחרת במשנה : לא בקבוצות של פסוקי תורה , כתובים ונביאים , אלא בסדרות של שלושה שלושה פסוקים , שכל אחת ואחת מהן כשלעצמה מסודרת בסדר של תורה , כתובים ונביאים . מספר הסדרות הללו הוא לפחות שלוש , ולרוב בא אחריהן עוד תורה ומסיים בשל תורה , ואומי של נביאים ושל כתובים באמצע י . המנהג המעשי מתאים למשתמע מן התוספתא ומן הברייתות שבבבלי . 14 כך הוא בתקיעתות של יוסי בן יוסי ( אי מירסקי , פיוטי יוסי בן יוסי , ירושלים תשל"ז , עמי ( 113-87 ובעוד שני שרידים של תקיעתות קדומות ( ראה במאמרי : 'קטעי תקיעתות בנוסח יוסי בן יוסי ; תרביץ , נג [ תשמ"ד , [ עמ י ; 558-547 שרידים [ לעיל , הערה . ([ 12 15 עמד על כך היינימן ( לעיל , הערה , ( 12 עמ י ; 62 והשווה גם : פליישר , שירת הקודש ( לעיל , הערה , ( 5 עמי . 178 במקרה אחד ( בתקיעתות של ר ' מישאל בר אלסטל , שהדפיס I . Davidson , 'Poetic Fragments from ( the Genizah' , Jewish Quarterly Review , NS , 8 [ 1917-1918 ] , pp . 425-454 באות שלשות הפסוקים בסדר של תורת נביאים כתובים . חריג בולט יותר הוא ר ' אלעזר בירבי קליר , המביא , בדומה לנוסח הקבע שלנו , את כל פסוקי התורה תחילה , אחריהם את כל פסוקי הכתובים , לאחר מכן את כל פסוקי הנביאים , ולבסוף עוד פסוק מן התורה ( אך גם הוא מקדים , כמובן , לכל פסוק ופסוק קטע פיוט מיוחד . ( שינוי מעניין הוא שבכל קבוצה הוא מביא ארבעה פסוקים ולא שלושה , ובסך הכול שלושה עשר פסוקים , כמניין אותיות החתימה 'אלעזר ברבי קליר ' ( ראה את פיוט השופרות אצל ר גולדשמידט , מחזור לימים הנוראים לפי מנהגי בני אשכנז לכל ענפיהם , א : ראש השנה , ירושלים תש " ל , מבוא , עמ ' מו . ( עם זאת , הסדר שתואר בפנים , בשלשות פסוקים של תורה כתובים נביאים כל אחת , מקוים בכל יתר פיוטי התקיעתות של הפייטנים הידועים בשמם ( יוסי בן יוסי [ ראה בהערה הקודמת , [ פינחס הכהן [ ש ' אליצור , פיוטי רבי פינחס הכהן , ירושלים תשס " ד , עמ י , ([ 405-378 וכן במספר מחזורי תקיעתות אנונימיים , בלתי מחורזים , שעלו מן הגניזה ( קטעים מתוך שניים מהם נתפרסמו בשני מאמרי שנזכרו בהערה הקודמת , וקטע ממחזור נוסף פרסם אדלמן [ לעיל , הערה , [ 12 עמ' ח-ט . ( רק חריג בולט אחד עלה מן הגניזה : קטע מתקיעתות בלתי מחורזות המביאות לקט פסוקים שאין בו כל סדר המתייחס למקורותיהם . במקרה זה גבר על המסורת העתיקה רצונו של הפייטן להפגין וירטואוזיות צורנית : הוא ביקש לקשור את כל הפסוקים בשרשור אל טורי הפיוטים שאחריהם , ועל כן בחר פסוקים שמילתם האחרונה מתאימה לאות הנצרכת לו לפתיחת אותם טורים , על פי סדר האלפבית . בכל אחד ואחד מפיוטי התקיעתות הללו שילב אפוא משורר זה עשרים ושניים פסוקים . הקושי הגדול למצוא פסוקים מתאימים ( העוסקים במלכות , בזיכרון או בקול שופר ומתאימים גם לאלפבית ) הביא את הפייטן הזה לעבור על ההלכה הקדומה לא רק בעניין סדר הפסוקים אלא גם בעניינים חמורים הרבה יותר : הוא לא נמנע מלהביא פסוקי פורענות , ואף בחר את הפסוקים באופן טכני , על פי הופעת השורש המבוקש ( כגון מל"ך , ( בלי להקפיד שאכן ידברו על מלכות ה ' דווקא . ראה פיוט זה ודיון רחב במהלכיו במאמרי שרידים נוספים ( לעיל , הערה . ( 12 יש להדגיש שפיוט זה יוצא מן הכלל , ואולי לשכמותו התכוון רס " ג כשכתב בסידורו שמקצת פיוטי התקיעתות שנכתבו 'נפסדים בכל' ( סדור רב סעדיה גאון , מהדורת י' דודזון , ש' אסף וי' יואל , ירושלים תש"א , עמ '

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help