sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

פי מקורם ולהתחיל בפסוקי התורה , להמשיך בפסוקי הכתובים ( דבר זה לא נאמר במפורש במשנה , אך כך הבינוה בכל הדורות ) ולהשלים בנביאים ( ור ' יוסי מתיר להשלים בפסוק מן התורה . ( ואכן , על פי סדר זה מאורגנים הפסוקים בנוסחי הקבע שלנו : אחרי קטעי פתיחה חגיגיים שמקורם כנראה בתקופת האמוראים ' ) תקיעתא דבי רב ( ' בא בכל אחת ואחת מן הברכות רצף של פסוקים הסדורים בקבוצות - שלושה פסוקי תורה , שלושה פסוקי כתובים ושלושה פסוקי נביאים " . הפסוק העשירי ( המנותק בברכות הזיכרונות והשופרות מיתר הפסוקים ובא לקראת סיום הברכות ( 12 הוא פסוק מן התורה , ובדרך זו מקוימת גם שיטת ר ' יוסי . 11 במקרים בודדים באים יותר משלושה פסוקים בקבוצה , בעיקר בשל הופעת פסקה מקראית רצופה הנחשבת פסוק אחד ( כפסקת 'שאו שערים ראשיכם ' [ תהלים כד , ז-י ] בין פסוקי המלכויות [ וראה דיון בשאלה אם יש לומר פסוקים אלה 'כל אחד ואחד בפני עצמו ' או 'אומרן כולן כאחד ' בתוספתא , ראש השנה ב , יג , מהדורת ליברמן , עמי , [ 319 או כפרק ק " ן בתהלים שבין פסוקי השופרות ; קטע זה מופיע בנוסחים שלנו בנוסף על שלושת פסוקי הכתובים , ( אך אין זה משנה את הסדר העקרוני . יש לציין שבכתבי יד מופיעים גם סדרים אחרים של פסוקים בתפילות הקבע של ראש השנה . 2 ו לדעת י' היינימן , עיוני תפילה , ירושלים תשמ " א , עמ י , 58-59 "תכן שגם בברכת המלכויות שולב הפסוק העשירי מלכתחילה לקראת סיום הברכה , כמצוי בנוסחים מן הגניזה המצוינים שם , הערה ; 20 ומכל מקום , סביר מאוד להניח שקטעי הסיום של ברכות אלה אכן כללו פסוקים גם לקראת מטבעות החתימה , כמקובל בברכות אחרות . הפיוטים המחליפים את גופי הברכות הללו כוללים , כפי שנראה בסמוך , קטעי פתיחה וחטיבה המשלבת בתוכה את הפסוקים , ולכאורה לא ברור איך עברו ממנה אל חתימת הברכה . על פי התיעוד שבגניזה , בקהילות רבות אמרו לאחר פיוטי התקיעתות את פסקות הקבע של סיומי הברכות כלשונן ( ראה דרך משל : י ' יהלום , מחזור ארץ ישראל - קודקס הגניזה , ירושלים תשמ , " ז עמי , 47 , 44 , ( 49 אך ודאי אין זה המנהג הקדום . משום כך מעניין במיוחד כתב יד קדום שהדפיס R . Edelmann , gur Friihgeschichte des Mahzor , Stuttgart 1934 עמי ט-י : עם סיום התקיעתא הקדומה לשופרות הנדפסת שם , באים כמה פיוטים בעלי אופי רהיטי , ובסופם בא טור מעבר קצר המלווה בפסוק כמעבר לחתימה ( אם כי המעבר איננו ישיר , ובין הפסוק לחתימה חוצץ עוד טור פייטני קצר . ( גם בכ " י קימברידג ' T-S NS 239 . 80 בא קטע בעל אופי רהיטי עם סיום תקיעתא קדומה לזיכרונות ( היא התקיעתא שהדפסתי במאמרי 'שרידים נוספים של תקיעתות בנוסח יוסי בן יוסי , ' תרביץ , סא [ תשנ " ב , [ עמי ; 236-227 תודתי לד"ר מיכאל רנד שהפנה את תשומת לבי לקטע הרהיטי הזה . ( מסגרת זו מקבילה אפוא למצוי בשבעתות הטל והגשם שתידונה בהמשך : גם בהן באים פיוטים 'רהיטיים ' בין סדר הפסוקים לחתימת הברכה ( ראה : פליישר , שירת הקודש ( לעיל , הערה , [ 5 עמי , ( 197 וגם פיוטים אלה אינם מופיעים ברבים מכתבי היד המאוחרים . 13 שיטה זו , המוצגת במשנה כתקפה רק בדיעבד ' ) ואם השלים ... יצא , ( ' מובאת בבר"תות ( גם בשם ר ' יוסי ) כשיטה המומלצת מלכתחילה . ואכן , הבבלי ( ראש השנה לב ע"ב ) מעמת את הבר"תות הללו עם המשתמע מן המשנה : "' אם השלים" - דיעבד אין , לכתחילה לאל ! והתניא " , רבי יוסי אומר , המשלים בתורה הרי זה משובח !" אימא "משלים . " והא "אם השלים " קחני , דיעבד אין , לכתחילה לאל ! הכי קאמר , מתחיל בתורה ומשלים בנביא . רבי יוסי אומר , משלים בתורה , ואם השלים בנביא - יצא . תניא נמי הכי " , אמר רבי אלעזר ברבי יוסי , וותיקין היו משלימין אותה בתורה . "' גם מן התוספתא ( ראש השנה ב , יב , מהדורת ליברמן , עמי ( 317 משתמע שכבר בתקופה קדומה נהגו להשלים בפסוק מן התורה : 'המתחיל מתחיל בשל

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help