sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

בברכה . בכמה סוגי פיוט , כפי שנפרט בהמשך , אנו מוצאים קטעי שיר המפייטים פסוקים אף שלא בסמוך לברכות . לאחרונה הקדשתי מתקר רחב לתופעת שרשרות הפסוקים בפיוטים בכלל ובקדושתא בפרט , והראיתי שכל אימת שפייטנים משלבים פסוקים בפיוטיהם , הם נזקקים לכך בשל מציאותם המקבילה של פסוקים בתפילת הקבע המתפייטת . אף העליתי את ההשערה שפסוקי מקרא הופיעו , כנראה בסמוך למטבעות החתימה , בכל הברכות הקדומות , ובברכות העמידה בכלל זה . כאן ברצוני להתייחס לתופעה מיוחדת אחת : הימצאותן של סדרות פסוקים מקיפות יחסית , המסודרות בסדר מובנה ומאורגן על פי מקור הפסוקים בתורה , בנביאים או בכתובים . סדרות אלה נדירות יחסית בתפילות הקבע , אך בפיוטים הן מופיעות בכמה פינות , וטקסטים חדשים שיתפרסמו בהמשך עשויים ללמד על דרך היווצרותן . ב . פסוקי התקיעתות המקום היחיד בתפילות הקבע שבו אנו מוצאים קבוצת פסוקים מקיפה המלווה בהוראות הלכתיות קדומות לעניין דרך סידורה הוא בברכות המלכויות , הזיכרונות והשופרות שבתפילת מוסף של ראש השנה . מספרם ( המינימלי ) של הפסוקים וסדרם המכוון כבר נדונים במשנה : 'אין פוחתין מעשרה מלכיות מעשרה זכרונות מעשרה שופרות . רבי יוחנן בן נורי אומר , אם אמר שלש שלש מכולן יצא ... מתחיל בתורה ומשלים בנביא . רבי יוסי אומר , אם השלים בתורה יצא ' ( ראש השנה ד , ו . ( התנא מניח כמובן מאליו את עצם קיומם של הפסוקים במקום הזה , ולא בא אלא לתת בהם סדר ומניין : אין לפחות מעשרה פסוקים מכל סוג וסוג ( ולשיטת ר' יוחנן בן נורי - משלושה פסוקים , ( ויש לסדרם על ברכה . ואולם , נראה שביסודן הקדום העבירו גם שרשרות הפסוקים בקדושתא ישירות לברכות . ראה במאמרי , להלן , הערה . 9 8 כאלה הם דרך משל פיוטי עושה השלום ( שם , עמ י , ( 298-297 פיוטי קידוש ירחים ( שם , עמ י , ( 257 פיוטי סיום להלל ( ש ' אליצור , 'סיום להלל - סוג פיוט בלתי ידוע , ' ספר ישורון , בעריכת מ' ששר , ירושלים תשנ " ט , עמ ' , ( 93-89 ועוד . על העובדה שברוב הפיוטים באות שרשרות הפסוקים בסמוך למטבעות החתימה של הברכות עמד ע' פליישר , 'עיונים במבנה הקדושתא הקלאסית , ' דברי הקונגרס העולמי החמישי למדעי היהדות , ג , ירושלים תשל"ב , עמ' . 295-291 9 לבירור זה מוקדש מאמרי 'שרשרות הפסוקים בקדושתא והברכה הקדומה , ' תרביץ עז ( תשס"ח , ( עמ' . 473-425 10 בתוספתא , ראש השנה ב , יב ( מהדורת ליברמן , עמ' , ( 317 מובאת שיטה נוספת , של ר' עקיבא , שעל פיה ' אם אמר שבע מכולם יצא . ' גם ר ' יוחנן בן נורי וגם ר ' עקיבא מתייחסים למספר המינימלי הדרוש כדי לצאת ידי חובה בדיעבד , וברור שהם אינם מתנגדים להמלצת תנא קמא , שלא לפחות מעשרה פסוקים .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help