sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

סלח פסוקים בפיוטים ובתפילות ישראל שולמית אליצור לנשמת אמי מורתי נ " ע שפתחה לפני שערי שירה א . פת > חה מן המפורסמות הוא שבגופן של ברכות או בצד קטעי פיוט מצוטטים פסוקי מקרא . בתפילות ישראל מופיעים פסוקים לעתים במרכזן של ברכות ולעתים בסמוך למטבעות חתימתן . בדרך כלל עומד לפנינו במקומות אלה פסוק אחד , או לכל היותר פסקה בת שניים שלושה פסוקים סמוכים אך לפעמים אנו נתקלים גם בלקט פסוקים המקושרים , , זה לזה בדרך כלל בציון 'ונאמר . ' בפיוטים שכיחות שרשרות פסוקים מן הטיפוס האחרון לקראת מטבעות החתימה של ברכות שונות , והן קבועות בפיוטי היוצר , בברכות המזון המפרטות , אחרי פיוטי המגן , המחיה והמשלש בקדושתא , ובעוד סוגי פיוט הנחתמים 1 כאלה הס דרך משל פסוקי 'ויבולו ' ( בראשית ב , א-ג ) ויושמדו ' ( שמות לא , טז ) באמצע ברכת קדושת היום של שבת בשחרית ובערבית , וכן פסוקי הקרבנות במרכזן של ברכות קדושת היום בתפילות המוספין . 2 בסידורים היום אנו מוצאים פסוקים כאלה דרך משל בברכות הראשונות של ברכת המזון ( בברכת הזן - ' פותת את ידך ' 1 תהלים קמה , טז , [ על פי נוסחי כמה עדות , ובברכת הארץ - 'ואכלת ושבעת ' [ דברים ח , י ([ ובכמה מברכות קריאת שמע ( כגון 'לעשה אורים נזילים ' [ תהלים קלו , ז 1 בברכת יוצר המאורות , תאלנו ה ' צבאות שמו קדוש ישראל' [ ישעיהו מז , ד ] או 'כי פדה ה ' את יעקב ' [ ירמיהו לא , י | בברכת הגאולה . ( פסוקים מופיעים גם סמוך לסיומם של קטעי הרחבה קדומים המשולבים בעמידה , כ ' עננו ' לתענית או ' נחם ' לתשעה באב , ומקורם כבר בתלמודים . על כל אלה ראה בהרחבה במאמרי שייזכר להלן , הערה . 9 3 הכוונה לפסקאות כגון אלה המצוינות לעיל , הערה ו . 4 המפורסמים ביותר בעניין זה הם פסוקי המלכויות , הזיכרונות והשופרות שיידונו בהמשך , אך גם במקומות נוספים אפשר למצוא שרשרות פסוקים מן הסוג הזה . ראה דרך משל את הפסוקים המשולבים בפסקת ' אלהינו ואלהי אבותינו מחול לעוונותינו , ' לקראת סוף ברכת קדושת היום של יום הכיפורים , או את אלה שבתפילת 'אתה הבדלת אנוש מראש ' שבתפילת נעילה . וראה עוד בהמשך הדברים . 5 ראה : ע' פליישר , שירת הקודש העברית בימי הביניים , ירושלים תשל"ה , עמ ' ; 226-225 וביתר הרחבה : הנ " ל , היוצרות בהתהוותם והתפתחותם , ירושלים תשמ '' ד , עמ ' 80 85-ו ו . 6 פליישר , שירת הקודש , שם , עמ' . 248 7 שם , עמ ' ו 4 44-ו ו . בניגוד לסוגי הפיוט הקודמים שצוינו , בקדושתא חוצצת מחרוזת סיום קצרה בין שרשרת הפסוקים לבין מטבע החתימה ; גם שרשרת הפסוקים שאחרי המשלש איננה מעבירה למטבע

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help