sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

על קרבה כלשהי בין שתי הפסקאות מבחינה עניינית או היסטורית . ואולם יש ללמוד מכך על טיבו של המנהג לכלול פסקאות שונות מיד לאחר תפילת העמידה , לפני הפסוק המסיים 'יהיו לרצון ' ולפני פסקאות התחנון הקבועות שלאחר מכן . אותן קהילות שמצאו פתח לשלב אמירות שונות לפני התחנון הרשמי אפשרו את כניסתן של יחידות השונות בתכלית זו מזו במוצאן ובטיבן . לאחר פסקת 'מלכינו אלהינו ' שבסוף העמידה באים בקשה קצרה נוספת ושני פסוקים . הפסוק הקבוע לחלוטין הוא 'יהיו לרצון אמרי פי והגיון לבי לפניך ה ' צורי וגאלי' ( תהלים יט , טו . ( על פי הוראתו של ר ' יוחנן , המובאת בשני התלמודים , פסוק זה צריך להיאמר מיד בסוף העמידה , במקביל לפסוק 'ה' שפתי תפתח' ( שם נא , יז ) הפותח את העמידה " . הכללתם של 'אלהי נצור ' ושל 'מלכינו אלהינו ' לפני אמירת הפסוק הזה מלמדת שאותם שאמרו פסקאות אלה ראו בהן חלקים השייכים למעמד העמידה אף על פי שבידוע אין הם חלק אינטגרלי ממנה . דבר זה פשוט יותר להבינו באשר ל'אלהי נצור ; שכבר התלמוד הבבלי תיעד את אמירתו ואת אמירתן של תפילות פרטיות כיוצא בו בידי יחידים 'בתר דמסיים צלותיה ' ( ברכות טז ע '' ב . ( ברם הקדמתה של פסקת 'מלכינו אלהינו ' ל'יהיו לרצון ' צריכה ללמדנו עד כמה חשובה הייתה בפי הנוהגים לאמרה במזרח . לפני פסוק החתימה בא פסוק נוסף : 'למען יחלצון ידידיך הושיעה ימינך וענני' ( תהלים ס , ז ; קח , ז . ( פסוק זה נפקד לאחר העמידה רק מקטע אחד ( ק 8 ו . ( הוא בוודאי מתאים כאן מפני לשונו , 'למען , ' והסיומת 'ף ' במילים 'ידידיך ' וימינך , ' מלבד הבקשה לישועה שבו . ואולם הפסוק , בייחוד במילה 'וענני ; מטה באופן ברור את תוכן הפסקה לכיוון ישראל ומקהה בכך את מיקודה המקורי ב ' צורך גבוה . ' הטיית העיסוק בגאולה מן האל אל ישראל מתקיימת גם בשיבוץ הבקשה 'הרחמן יזכנו לימות המשיח ולחיי העולם הבא . ' בקשה זו , שהיא זרה לפסקה שלנו מצד לשונה , חדרה לכאן ככל הנראה בעקבות המסורות שיידונו להלן , המבטיחות מערביים ימי ביניימיים רבים . על נוסח רס " ג המובא בסידור הנדפס ראו להלן . תאמן כתבי היד מן הגניזה מיוסד על הערכתה ( המסויגת ) של ד " ר עדנה אנגל מן המכון הפליאוגרפי שבבית הספרים הלאומי והאוניברסיטאי . 12 בעיה זו השפיעה גם על עיצוב הסידורים המאותרים , הרושמים פעמיים את הפסוק 'יהיו לרצון ; פעם אחת לאחר ברכת השלום ופעם שנייה לאחר 'אלהי נצור י . ראו : שלחן ערוך , אורח חיים , סי ' קכב , סעיף ב . 13 ירושלמי , ברכות ד ד , ח ע"א ; בבלי , ברכות ד ע"ב , ט ע " ב . 14 בתהלים ס , ז כתוב 'ועננו ' אך הקריאה היא 'וענני . ' בין הקטעים שבידינו יש אחדים הגורסים 'ועננו ( למשל ק . ( 5 אכן בנקודה זו רבה המבוכה הלשונית בין לשון יחיד ללשון רבים . 15 אכן , בשני כתבי יד אירופיים אף הוכנס הפסוק לרצף הטקסט , על ידי הוספת המילה 'עשה ' לפניו ( כך ' עשה למען יחלצון ידידיך . (' ... התופעה עולה בכ " י הספרייה הבריטית Add . 18690 ( סידור כמנהג רומא המאה הי"ד , ( וכן בכ " י פרמה פלטינה 1740 ( סידור כמנהג קרפנטרץ , המאה הי " ד . (

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help