sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

בין הדימוי המרוחק של האל כמלך לבין דימויו הקרוב כאב . 'מלכינו אלהינו ' נחתמת בתמצית האידאית : 'עשה למענך ולא למענינו . ' מיקודה של התפילה באל בלבד שזור בתנועת החריזה 'ף ' שבכל חוליותיה של הפסקה . ' מלכינו אלהינו , ' כפי שהיא מופיעה בקטעי הגניזה , מורכבת משלוש יחידות של בקשות אסכטולוגיות : ( א ) סדרת הבקשות 'יחד ... בעולמך ' : אין נוסח שחסר בו 'יחד שמך , ' וברוב הקטעים נוסף גם 'יחד זכרך ' או חלופתו 'יחד מלכותך ' . רק במקרים מעטים באות שתי התוספות יחד . ( ב ) הבקשה המפורשת לגאולה : מרכיב זה כולל שתי יחידות , כל אחת בעלת שני צמדי מילים . האחת מבקשת על בניין המקדש והאחרת על גאולת ישראל . בסיומן באה הבקשה העיקרית : 'שכינתך תשיב לבית מקדשך , ' ונראה שהיא לבה של הפסקה כולה . יחידה זו מוצקה למדי , מלבד קטעי 'מלכינו אלהינו ' שבברכת המזון . ( ג ) סדרת הבקשות 'עשה למען : ' במרכיב זה רבים יותר השינויים , אך היסוד המוצק שבו כולל את 'שמך ' ו ' תורתך , ' ולאחריהם את 'מלכותך ' ו ' משיח צדקך . ' בסופו באה לשון הסיכום 'עשה למענך ולא למענינו . ' מקומה של הפסקה בסוף תפילת העמידה קבוע כמעט במוחלט . לעולם היא באה בסוף פסקת 'אלהי נצור , ' לאחר המילים 'קלקל ( או 'בטל ( ' מחשבתם ' או 'הפר עצתם . ' בכל אותם קטעי סידור שלא בא בהם 'אלהי נצור , ' והם כאמור רבים מאוד , לא באה בהם גם פסקת 'מלכינו אלהינו . ' וכן להיפך ; מלבד כתב יד מזרחי קדום למדי אחד לא מצאנו סידור שיש בו 'אלהי נצור' שאינו מביא את 'מלכינו אלהינו ' בעקבותיו . אין ללמוד מכך כמובן 8 רק כ " י ק 5 ו סוטה מן הלשון הקבועה של הפתיחה ונוקט 'אבינו מלכנו . ' יש לשער שחילוף הנוסח הוא אשגרה מן הפתיחה המקובלת 'אבינו מלכנו , ' ואולי זהו ניסיון להקהות במשהו את הנימה הטרנסצנדנטית של הפסקה , כפי שיוצע גם להלן . באופן דומה יש להסביר את נוסח הכלאיים שבהלכות העמידה של מחזור ויטרי : 'אבינו מלכינו אלהינו ' ( כך מופיעה ההלכה ברוב כתבי היד של המחזור ; לכתבי היד ולדפוסים של מחזור ויטרי , ראו להלן , הערה . ( 72 9 ראו נספח : ק , 2 ק , 3 ק , 9 ק 0 ו , קלו . את שתי התוספות בעלות המשמעות שמוסיפים כאן ק , 2 ק : 3 'פדה עמך ' או 'תחדש פדות לעמך ' אפשר להבין גם כניסיון לאזן את חסרון הזכרתם של ישראל בתפילה ( מלבד ' שמח עדתך ( ' ולהגדיל את מספר הפעמים שהם נזכרים בלשון הבקשה לגאולה . 10 בכמה כתבי יד באה הפסקה לאחר תוספת שלשונה על פי רוב 'והשב גמולם בראשם . ' ראו : ק , 4 ק 4 ו , ק , 15 ק . 24 11 מדובר בכ " י ק"מברידג ' Add . 3160 . 8 ( טיפוס כתב מזרחי שהעתקתו משוערת לשנים . ( 1100-1000 בכ " י ניו יורק ENA 2321 . 1-10 ( מזרחי [ פרסי ( 1500-1400 , [? בא 'אלהי נצור ' ובעקבותיו רק 'עשה למען , ' כדרך הנוסח המאוחר . בכ " י ק"מברידג , ' וסטמינסטר קולג ' Lit . 11 . 9-13 ( אשכנזי [ צרפתי ( 1 350-1200 , [ וקיימברידג ' T-S NS 123 . 105 ( ספרדי , ( 1400-1200 בא 'אלהי נצור ' ללא כל תוספת , כמצוי בסידורים

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help