sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

פסקת 'מלכינו אלהעו ' בסוף תפלת שמונה עשוה ובברכת המזון : מקווה , נוסחה ומעמדה אורי ארליך ואבי שמידמן בכל מנהגי התפילה של ימינו באה בסוף תפילת העמידה הפסקה 'אלהי נצור לשוני מרע ' . תחינה אישית זו מיוחסת , לפי עדותו של התלמוד הבבלי ( ברכות יז ע"א , ( למר בריה דרבינא , שאמרה תדיר לאחר תפילתו . הפסקה נקלטה לאחר העמידה כבר בשלהי האלף הראשון לספירה במקצת הסידורים על פי מנהג בבל , אך קליטתה המלאה התרחשה רק בשלהי ימי הביניים , ובכמה מן המקומות אף לאחר מכן . על פי תוכנה ועל פי העדויות מן התלמוד , מסתיימת הפסקה במילים 'הפר עצתם וקלקל מחשבתם . ' ואולם ברוב הסידורים באה מיד לאחר מכן תוספת בסגנון שונה , 1 כמה עשרות קטעי סידורים שכלולה בהם פסקה זו שרדו בגניזה וביניהם כל העותקים של סידור רס"ג שבידינו . היא כלולה גם בכל כתבי היד , מאוחרים כל שיהיו , של סדר רב עמרם גאון . יחד עם זאת רבים יותר קטעי הסידורים מן הגניזה הקהירית שאין מופיעה בהם פסקת 'אלהי נצור . הפסקה אינה באה גם בסידור הרמב " ם . ראו : ד גולדשמידט ' , סדר התפילה של הרמב " ם על פי כתב יד אוקספורד ' , מחקרי תפילה ופיוט , ירושלים תשנ " ו , עמ י . 205-200 הפסקה חסרה גם בסידור רבי שלמה ברבי נתן מסיגילמסה , הן במהדורה הנדפסת ( מהדורת ש ' חגי , ירושלים תשנ " ה , עמ ' טז , ( הן בכל עותקי הסידור הזה ששרדו בגניזה . 2 במחזורי אירופה מן המאות הי " ג-הט " ו כבר מופיעה פסקת 'אלהי נצור ' באופן קבוע למדי , אך מעמדה עדיין אינו מוחלט . בכתבי יד אחדים אין היא מופיעה כלל . לדוגמאות בסידורים כמנהג רומא , ראו להלן , הערה . 54 לדוגמאות בסידורים כמנהג רומניה , ראו : כ " י מוסקבה , ספריית המדינה , אוסף גינצבורג 746 ( המאה הט " ו , ( וכ " י פריס , הספרייה הלאומית 596 ( המאות הי"ד-הט " ו . ( לעתים מופיעה פסקת 'אלהי נצור ' בנפרד , בתור 'יש נוהגין לומר ( כך למשל בארבעה סידורים כמנהג רומא : כ " י רומא קזנטזה 2828 [ המאות הי " ג-הי " ד , [ כ " י וטיקן 594 [ המאה הט " ו , [ כ " י פרמה פלטינה 900 ו [ המאה הי"ד , [ וכ " י פריס , הספרייה הלאומית heb . 594 [ המאה הי " ד . ([ בתכלאל התימני מובאת הפסקה ולפניה כתובה ההוראה : ' ונהגו להתחנן בתחנה זו . ' ציון התאריכים בסידורים האירופיים למנהגהיהם נעשה על פי הקטלוג של המכון לתצלומי כתבי היד העבריים שבבית הספרים הלאומי והאוניברסיטאי בירושלים . 3 כך הוא בדפוסי שונצינו ווילנה וכן בכ " י אוקספורד . 366 ואולם בכ " י מינכן 95 באה לאחר 'קלקל מחשבתם ' תוספת : 'והשב גמולם על ראשם והשמידם ותכניעם מלפני והצילני מצרות רעות ומשעות קשות ומכל מיני פורעניות היוצאות החוצפות המתרגשות בעולם . ' וקרוב מאוד לנוסח הזה בא בכ " י פריס 671 ובגיליון של כ " י פירנצה . 11-1-7 תוספת זו אינה משנה את הטענה שהמילים 'עשה למען שמך ' ואילך המופיעות בסידורים הן תוספת שאינה שייכת ליאלהי נצור .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help