sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

יש גם תעודות רבות שמצוין בהן במפורש שנכתבו ביום דווקא . למשל בתעודה שסימנתיה ע 1 ( דף וא , ( והיא מעין שטר סילוק האיש מנכסי אשתו , נמצא התאריך : [ למא כאן ] בתא' נהאר אלגמעה ראבע עשר פי שהר איר המבוי שנת א ' ת ' ת ' ע ' א' לשטרי ולליצירה [!] ה'ש ' כ ' א ' = ) בתאריך יום ערב שבת ארבעה עשר בחודש אייר המבורך , שנת א ' תתע " א לשטר ' וליצירה ה ' שכ " א . ( בתעודה שסימנתיה ע 35 ( דף 14 ב , ( והיא ייפוי כוח , נרשם : [ למא כאן ] בתא' לילה אן יספר צבא' נהאר אלאתנין ט שהר איר כ ' ג' לעמר סנה ה ' ש ' כ'ג ' ליציר' = ) בתאריך הלילה אשר שחרו יגלה את יום שני , ט ' בחודש אייר , כ"ג לעומר , שנת ה ' שכ " ג ליצירה . ( בכתובה שסימנתיה בו ( דף 2 3-ב א ) מצוין התאריך כולו בעברית : 'ביום רביעי בשבוע והוא יום עשתה [!] עשר מחדש סיון המבוי שנת ה'ש ' כ ' לבריאת העולם ואלף ושמונה מאות ואחד [!] ושבעים שנים למספר יונים . ' חשוב להזכיר שנוסח המסגרת של מעשי בית הדין , וכן נוסחאות סיום שכיחות בפנקס ' ) והכל שריר ובריר וקים , ( ' כולם צמודים למסורות עתיקות , והם דומים מאוד למה שמצוי בתעודות דומות מבתי דין רבניים במצרים ובמזרח מאות שנים קודם לכן . תיעוד של מושבי בית דין בלילה אינו שכיח כנראה במסמכי הגניזה . ההלכה הרבנית אינה חד משמעית בעניין זה . לכאורה אפשר לדון דיני ממונות בלילה , ולפחות לגמור את השיך' אבו סעד , ועליו ראה גם שם , עמ' קל . ייתכן שהוא משה בן נתנאל הלוי , ראה עליו : גויטיין ( לעיל , הערה , ( 10 במפתח בערכו , ובייחוד , שם , ג , עמ' , 528 הערה . 46 באותה התעודה נזכרים גם תארים אחרים לסופרים : 'פחת הסופרים ' לנתן בן שמואל ( המפורסם בתוארו 'הנזר , ( ' עמ ' קלא , שורה ; 14 'ראש כל הסופרים ' לשיך ' אבו אלטאהר ; אולי הוא הנזכר אצל גויטיין , שם , עמ' , 483 הערה . 37 17 השווה : א' גולק , אוצר השטרות הנהוגים בישראל , ירושלם תרפ " ו , ס ' נו , עמ' . 60 התעודה בפנקס מעידה ששטר כזה נכתב בבית החן ומצוי כנראה בידי הצדדים עם חתימות העדים , ששמותיהם אינם נקובים בפנקס . 18 תאריך זה נראה שגוי , וצריך להיות איתתע " ב ; ראה להלן , במובאה מתעודה ב . 1 19 ראה לעיל , הערה . 13 20 זהו תאריך קראי אופייני : ראשון של פסח חל ביום , 'ו וא' בעומר היה יום ראשון , י"ז בניסן . ט ' באייר ה ' שכ " ג בלוח הרבני , מקביל ליום 2 במאי . 1563 21 כאן ההתאמה בין התאריך ליצירה לבין התאריך לשטרות נכונה . גם לפי הלוח הרבני תל י " א בסיוון באותה השנה ביום רביעי , ומקביל ליום 5 ביוני . 1560 22 כמו למשל בפנקס בית הדין של פסטאט מן המאה הי " ב הנזכר לעיל , הערה . 10 23 כך אמר לי פרופ' מ '' ע פרידמן , ואני מודה לו על המידע .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help