sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

החלל הפנימי של יצירת האמנות דרור בורשטיין כל יצירת אמנות משמעותית יוצרת לעצמה תיבת תצוגה . כל יצירת אמנות משמעותית בונה , לפעמים בבת אחת , חלל תצוגה פנימי בתוך החלל הנראה לעין שבו היא מוצגת . אפשר לחשוב על מוזיאונים כעל חללים גדולים , שיש בחם חלונות ( הדבר ניכר במיוחד בתצוגות של ציור , ( המזמינים להיכנס פנימה ; ואולי מוטב לדמיין את המוזיאונים כחללים גדולים , שבתוכם נוצרות , מפעם לפעם , תיבות תצוגה כאלה : חללי משנה שקופים , קיטונים זעירים ודחוסים שא אפשר להבחין בקירותיהם , אבל אפשר לדעת כי הם שם על פי תגובת הדייר הארעי שבתוכם - הצופה . ניסיונות עכשוויים להציב "בתים בתוך בתים " במוזיאונים הם לפעמים ניסיון לבנות בחומר , ולכן גם לכפות את מה שיצירת אמנות גדולה בונה מכוח הקיום שלה גרידא , בלי מאמץ , מעצם קיומה . בניית החלל הזה , אותו "שדה גרביטציה " שקוף אך קיים לגמרי של יצירת אמנות , מתקיימת ביצירות שונות מאוד זו מזו , אולם יש ז ' אנר אמנות אחד , שבו בניית "תיבת התצוגה " עבור הצופה מקבלת ביטוי גם ביצירה עצמה , כוונתי לז ' אנר התפנים ( interior ) בציור . מעצם היותו של ציור בז ' אנר זה תיאור של חלל פנים , הוא לוכד את המתבונן בו בסוג של השתקפות מראה "מעוותת . " איורים אינם תלויים בנוף , ולכן בציורי נוף הצייר יכול להיות סמוך ובטוח כי לא משנה מה יתאר בנוף שלו , המתבונן בציור יעמוד ביי נוף " מנוגד למתואר . ההפך מתרחש בתפנימים . הציור , מכוח ה " תפאורה " הבסיסית שלו , יוצר עבור הצופה אלטרנטיבה של חלל . הציור מעמת את החלל המשוער של סלון , משרד , גלריה או מוזיאון עם החלל שהוא יוצר . לכן , בכל ציור תפנים נוצרת מעין " סימטריה " של חדר מול חדר . במובן זה , ציור תפנים , מעבר לנושאיו האחרים , הוא תמיד גם ציור על אמנות , על יחסי אמנות ושגרה . קירות בציור עומדים אל מול קירות חלל התצוגה , וקיר אחד הוא משותף - זהו ה " קיר " של הציור . בז ' אנר זה ניתן לחוש במודגש את הציור כסף , כמשהו המצוי בין שני עולמות , כ " קיר " ביניים וכחלל אלטרנטיבי לחלל שבו ניצב הצופה . לפיכך , ההתבוננות בציור מעין זה היא לעתים גם עימות בין שני החללים . אנו עומדים על מרפסת הציור , ולרגע , בימים טובים , המרפסת הזו נסגרת בגבנו , אם כי מובן שאי אפשר להיכנס אליה , ואנו נותרים תמיד מחוץ לאמנות . רגע דומה מתרחש בשירו של מארק סטרנד , "הרעיון : " ... ואז הופיעה שם , עם כל חלונותיה זורחים , קטנה , רחוקה , מעבר למישור הקפוא - בקתה,- ועמדנו לפניה , נדהמים שהיא שם , והיינו פוסעים קדימה ופותחים את הדלת , ונכנסים לתוך הזוהר ומחממים את עצמנו , אבל היא הייתה שלנו על ידי שלא הייתה שלנו , והיא חייבת להישאר ריקה . זה היה הרעיון . אני מתבונן ב " חדר " של בלתוס . ( 2001-1908 ) ראשית אני מבחין בנערה העירומה : היא גדולה , ענקית . אם תקום מן הכורסה , היא תמלא את החדר הזה . וכאן אני מבין דבר מה על מצבי , בחדר "שלי . " אני מבין בנקל את התרגשותי מפני שהציור מנסח אותה עבורי . אני גדל מכוח הציור אף שאי אפשר לראות זאת מבחוץ , ממש כמו הנערה הזו . במילים אחרות : יש חדרים שבהם קורה כל כך הרבה , שגם אתה נהיה בהם יותר מעצמך . ישנם מוזיאונים לאמנות שהם מקומות כאלה . זהו ציור שכותרתו חדר . הכותרת מוזרה , מציינת את העובדה הגלויה לעין : זה מה שיש כאן . אבל עניינו של הציור הזה הוא דווקא ההסתרה . מהו הדר , ? שואל בלתוס ; וכמו בבדיחה הבריסית , שעניינה כמו-ת האנשים שאפשר לדחוס לתוך תא סלפון , ציור זה שואל כמה מסתורין יכול סתם חרר לשאת . נערה פותחת וילון במאמץ רב כאילו היה שער כבד . הנערה השוכבת אדישה למחווה האלימה . פתיחת החלון דומה לעבודת הציור , ל"פתיחה " של החדר המצויר עבורנו . כלומר , נוכחותנו כמתבוננים נרמזת בתוך הצי 1 ר . נוצר מין מעוין של מבטים . מבס החתול , מבס הנערה הפותחת את החלון , מבט הנערה השוכבת - ומבטנו אנו . השלמת המעוין מתבקשת . כמו השולחן בעל שלוש הרגליים הזועק את חסרון רגלו הרביעית , כך צועק משולש המבטים את נחיצות מבטנו בציור . זהו ציור שכל כולו מניח את קיומו של מתבונן . וחוקא בשל כך תחושת היי כיסוי " כה עזה . הציור יודע שאתה שם , מתבונן בו , והוא לא ץ אה לך הכול . המתבונן בציור זה , באשר הוא מתבונן , והנערה שליד החלון משתפים פעולה בפעולת הקריעה המבט . הציור מביא אותנו , מכוון אותנו , למצב זה שיש בו גם צד ארוסי אלים ברור . המשולש הקטן , שיוצר החלק הנמוך של הווילון הנפתח ( הנפתח כמבטנו , ( המכוון אל הפישוק העירום , מדבר בעד עצמו . הנערה הפותחת את החלון דומה , פיזית , לבלתוס כפי שהוא מצייר את עצמו וכפי שהוא מופיע בתצלומים . יש בשניהם משהו נשרי , תקיף וארוגנס . יכולתנו לראות בציור זה קיימת בזכות הילדה הבלתוסית הזו . היא מייצגת את מלאכת הצייר . לכן זהו גם ציור על "מה זה לצייר : " לצייר משמעו לקרוע במאמץ ולחשוף דבר משמעותי , סורי . הכר הסגור , שקווי המתאר שלו דומים לקווי המתאר של גוף הנערה השוכבת , הוא מיצוי של הדרמה הגלומה בציור זה . אפשר בלתוס , החדר , , 1952-54 שמן על בד , אוסף 0 ר 0 י Balthus , The Room , 1952-54 , oil on canvas , private collection

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help