sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

9 תח דבר תי קובייה בתוך קובייה בתוך קוב"ה דליה מרקוביץ ' no / yn המודרני הורגל בכללי הצפייה שמכתיבים חללי התצוגה הקונבנציונליים . תיבת התצוגה הנורמטיבית מייצרת מסלולי התמצאות ומוסכמות של "צוג , המנסחים עבור הצופה את החוויה האמנותית בכללותה . חללים מסוג זה משרים על הקהל תחושה של ביטחון ושל יציבות . זהו הביטחון הפיקטיבי , הנוגע ביכולת להפריד עיקר מטפל , שמעניקים תהליך הצפייה המונחה וסוכניו הפעילים . טרמינל 36 מבקש להתבונן על חללי תצוגה ש 1 נים אשר שינו את "עודם וכמו "לרו בתוך עצמם חללים נוספים , אחרים , המייצרים חוויית צפייה אחרת . כאלו הם חללי התצוגה החליפיים הנבנים בחלל המודאלי , מבנים היסטוריים ומוזיאונים היסטוריים המארחים תערוכות אמנות עכשווית ומבנים פונקציונליים , כמו בתי ספר , תחנות אוטובוס ועוד , המתפקדים לפרקים כחללי תצוגה . לתופעה זו קדמו התערוכה שהציג פנחס כהן גן ברפת , גלריות פופולוס וגרוס שפעלו בדיזנגוף סנטר בתל אביב , תערוכות ליום אחד בבתים פרטיים ועוד ועוד . האם שינוי מבנה החלל מאפשר לאמן ולצופה לארגן מחדש את המבנה הוויזואלי , לפרק את יחסי הכוח ולייצר מבט פוליטי ? * הגיליון הנוכחי , השני בסדרה העונה לשם "תיבת תצוגה , " יבקש לבחון את השלכ 1 תיה של מגמה זו על שדה האמנות המקומי , על סוכניו ( האמנים והאוצרים ) ועל תפקידיו החדשים של האובייקט . דרור בורשטיין פותח את הגיליון בניסיון לבחון את המעשה האמנות כאמצעי ליצירת חלל . באמצעות ציורו המפורסם של בלתוס , החדר , שואל בורשטיין על האופנים שבהם מבנה יצירת האמנות מרחב תצוגה פנימי , ועל האופנים שבהם "מעצב " מרחב זה הן את חלל המוזיאון והן את נקודת מבטו של הצופה . מאמרו של דני יהב בראון מתחקה אחר ניסיונות שונים המבקשים לבנות בחלל המודאלי מרחב תצוגה אלטרנטיבי . החלל פנימי שנבנה בקרבו של המוזיאון פורם את אשליית הסדר שאליה חותרת הדופן הקדמית של "תיבת התצוגה . " החלל האלטרנטיבי עשוי לרוב מחומרים מתכלים , דוגמת קרטון , עץ או לוחות גבס , הבנויים כמעין מבוך . מהלך זה מנכש ממרחב התצוגה הן את אופיו ההיגייני והן את מאפייניו ההיררכיים , נקודות התצפית ואמצעי הכוונה ארורים , שנקבעו בו א פריורית . לעתים הוא אף מאפשר חיכוך בלתי אמצעי עם האובייקט האמנות , ואגב כך מערער על מסלולי הצפייה הליניאריים שמכתיב המרחב "התקני . " כך הופך מבטו של הצופה לסוג של נקודת עיוורון , המערטלת את החלל ואת האובייקט מנרטיבים קשיחים ודוגמטיים . מרחבי התצוגה החדשים מתפתלים בשפעת חלוקות ביניים ופיצול משנה , שאותם מדמה יהב בראון למבנה ריזומס . הריזום , על תפיחתו הסרטנית , מזמן קריאה מחודשת הן של אופני הצפייה והן של דרכי "צוגה . רחל סוקמן מפנה את אור הזרקורים אל מבנים היסטוריים שונים , המארחים בעת האחרונה תערוכות אמנות גדולות . המציאות מוכיחה כי אתרים מפורסמים ואף מקודשים , כמו האיה סופיה וארמון ורמאי , לא הצליחו להימלט ממגמה זו . מרבית האתרים המדוברים מתפקדים בשגרת היומיום כסוכני זיכרון תרבותיים . תפקידם החברתי המובהק ויוקרתם הציבורית קורצים לאוצרים ולאמנים רבים . האיחוד בין | w לחדש , נין מסורתי למודת , בין מקודש למחולן , נתפש ככזה הטוען את היצירה באשכול חדש של משמעויות ואף כתמריץ , המסייע להפצת השפה האמנותית בקרב הקהל הרחב . חרף שכיחות התופעה מעורר חלל היבריד זה שאלות רבות הנוגעות להקשרים שטווה היצירה עם המרחב שבו היא מוצגת , ולאופי שנושא הקשר הדיאלקטי המאגד את השניים יחדיו . ברוח זו מוקדש מדור התערוכות לחללי תצוגה הממלאים בשגרת היומיום "עודים נוספים . כאלו הן התערוכות המתקיימות בבית שטורמן המשמש כמוזיאון לטבע ( אוצר : יובל קדר , ( בבית ראובן המשמש כמוזיאון היסטורי ( אוצרות : כרמלה רובין , עדנה ארדה , שירה נפתלי , ( בבית התפוצות המשמש כמוזיאון לעם היהודי ( אוצרים : גלית אילת ואייל דמן , ( במרכז ההנצחה בטבעון ( אוצרת : סלי כהן גרבוז , ( בתיכון עירוני ה י ( אוצר : עדי דולזה , ( במועדון הגדה השמאלית ( אוצר : יונתן משעל ) ועוד . מאמרו של ירון דוד מוליך את הצופה אל מבנים פונקציונליים , כמו מתחם התחנה המרכזית בתל אביב , שהפכו גם הם בעת האחרונה לחללי תצוגה פעילים . התקת הזירה האמנותית מן המרחב הנשגב של המוזיאון והגלריה אל המרחב היומיומי מהווה אקס פוליטי בפני עצמו , אך גם ניסיון כן לפרוץ את המחסום הפסיכולוגי שמקיים המבע האמנות עם "האחר " באשר הוא . ניסיונות דומים ברחבי העולם מלמדים על נקודות החוזק והתורפה המאפיינים מרחב תצוגה זה . קו התפר מוקדש לפרויקט שמפעילה עמותת "אלמונתדא אלתקדומ " ) " 1 החוג המתקדם , (" המבקשת לעשות שימוש במקום מוכר ככלי לפריצת גבולות התודעה . העמותה מפעילה פרויקט אמנותי מררוב , המוקדש למיפוי היישוב ג ידידה מאכר ולהענקת שמות לרחובותיו , זאת באמצעות שימוש באמנות מקומית לשם יצירת שלטי החוצות . המדור עומד על האופנים שבהם משרת מהלך אמנות זה הן את הפיכת האמנות לכלי פוליטי קהילת 1 והן את תפישתה כחלק אינטגרלי מן המרחב . דוד שפרבר , במאמר המוקדש לתערוכתו של ערן שקין "משחק השבת , " בוחן את מעמדו של האחר הדתי בשדה האמנות הישראלי , ואת האופנים שבהם הוא מיוצג בתיבת התצוגה ההגמונית . ברוח זו בוחנת גם אורית רוסון ולדר את היריד הבינלאומי ) " פריז " בלונדון . בעוד שפרבר עומד על אופני "צוגו של האחר , חסון ולדר מראה כיצד משתלט הקונצנזוס שמכתיבים כללי השוק הן על מרחב התצוגה המסחרי והן על הצורה ועל התוכן של יצירת האמנות המוצגת בהם לראווה . ? * על תפישות תלוית מרחב TWJMD 7 w הצפייה , ראו חיבורו המפורסם של מישל פוקו , ה 0 רו 0 ופיה , מצרפתית : אריאלה אזולאי ( רסלינג : תל אביב , . ( 2003 על תיאוריות של צפייה הנעות מן הליניארי לביקורת 1 בתיווכה של הטכנולוגיה ראו : Jonathan Crary , Techniques of the Observer : On Vis / on and Modernity in the Nineteenth Century ( Cambridge , Mass : MIT Press , 1992 )

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help