sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:15

בעבודת הרישום , והסתיים עם צביעת החלל בלבן ופינויו לטובת חברות עסקיות . המרחב הפתוח - על יחסיו המורכבים עם ההון - נקלע שוב למלכודת המוכרת הכוללת ניצול הדדי . גם עונת התערוכות הרשמית של תל אביב נפתחה באירוע חוצות . במסגרת זו אצרה מורן שוב תערוכה של ערב אחד , "לונה פארק שאין דומה לו . " מסכי וידיאו , יצירות מתחום הצילום והציור , מיצגים ומכוניות שהפכו לפסלים סביבתיים - כולם הציצו אל הצופה מבין עצי השררות הראשיות בעיר . לצד שילוב אמנות במרחב , הפכו גם אובייקטים עירוניים שונים לעבודות אמנות . הקהל הורכב מצופים שהגיעו לאירוע במיוחד ומעובדי אורח . בניגוד ליי אירוע הנדל"ך , מוקם אירוע זה במרחב הציבורי ומומן מכספי הציבור . אולם דומה כי גם המרחב הפתוח אינו מתפקד עוד כנחלת הכלל ( בין אם הוא שייך לאיש הנדל"ן ובין לרשות המוניציפלית . ( בשני המקרים גם יחד מוכפפת האמנות הן לאיומי הצנזורה והן להתניות אידיאולוגיות וכלכליות . כיצד ניתן להגדיר אם כך את אירועי האמנות הגודשים לאחרונה את המרחב הציבורי הישראלי ? האם זירת הייצוג החדשה עונה להגדרה של שחרור ושל חופש ? דומה כי הניכוס המופעל על הקובייה הלבנה ועל האובייקט האמנות 41 אינו פוסח גם על אירועי האמנות עצמם . אלו גם אלו מוכפפים לתנאי "צור נורמטיביים , המנשלים את הזירה האמנותית מתפקידיה האתיים . הפיכת אירועי אמנות זמניים לירידים מושכי קהל , והניסיון למצוא חן בעיני הצופים אינם תורמים , בלשון המעטה , לחיזוק תפקידיו החברתיים של האובייקט האמנות . שילוב אלמנטים של זיכרון עשוי למנוע את צמצומה של האמנות לדרגה של יצירה אסתטית גרידא . בין אם השילוב נעשה בשם התערוכה / יצירה , ובין אם הוא מכונן על מצע פדגוגי דידקט , 1 הזיכרון ממלא תפקיד מפתח בחילוץ האמנות מתפקידיה הפופוליסטיים . דומה כי מרבית האתרים הפתוחים , שבהם שומרת האמנות על מעמדה כאובייקט של זיכרון , מגולמים באנדרטה . האנדרטה ממלאת פונקציה מפורשת של הנצחה , המתכוננת באמצעות הבנייה נרטיבית של מיתוס . ככזו היא מנוטרלת מיחסים כלכליים מגבילים , חרף כפיפותה המפורשת לנרסיב הלאומי . אולם גם ח" האנדרטאות מוגבלים בזמן ( ראו , למשל , את גורל האנדרטאות והמונומנטים הסובייטיים , שנהרסו לאחר קריסת ברית המועצות . ( רק במקרים בודדים מצליחים אירועי האמנות להפוך את היצירה למונומנט חי , האוצר בחובו זיכרון והרס . כזו היא עבודתו של כריסטיאן בולטנסק , ( Boltanski ) 1 הנפרשת על פני בניין שלם בברלין . העבודה מכילה את כל האלמנטים המרכיבים בית מגורים רגיל , אך בניגוד לאירועי האמנות המקומיים , הבית של בולטנסק אינו מתפקד כאתר תצוגה בלבד , אלא נוכח כ " אוב"קט " אמנות הקיים כשלעצמו . הבית ברחוב גרוסהמבורגר ( Grosshamburgerstrasse ) נהרס בשנת , 1 945 בזמן ההפצצות הכבדות על העיר ברלין . את מקומו החליף החלל הריק - המרחב הפתוח - אתר ההרס עצמו . בשנת , 1990 בזמן ששקד על הקמת אנדרטה לזכר יהודי ברלין והרוגי השואה בכללם , גילה בולטנסק' כי בעבר היו כל דיירי הבית יהודים . כיום הוצבו על קירות הבתים הסמוכים , שהיו מחוברים במקור לבניין הדירות , שלטים הנושאים את שמות האנשים שגרו במבנה , תאריך לידתם וזמן מותם . לבר מקריאת התיגר של בולטנסק , ' מערערת האנדרטה גם על דפוסי ההתייחסות השגורים לסביבה ולאופנים שבהם נצבר הזיכרון באובייקט האמנות . הצהרה אמנותית זו אף מאתגרת יצירות אמנות המוצבות במרחב הפתוח על נכסי נדל"ן יקרים מפז . יצירתו של בולטנסק 1 סוגרת רשימה זו בהארה ובהערה הנוגעת להתנהלות האמנות במרחבים פתוחים . מבניין שנעזב לרגע והפך לאירוע של יום אחד , לחלל של בניין אחד , המנציח בתוכו זיכרונות רבים של אנשים שהפכו בעל כורחם ליצירת האמנות עצמה . ? הערות 1 אריאלה אזולאי , האמנה החברתית של הצילום ( תל אביב : רסלינג , . ( 2007 חשוב לציין כי תצלומים היסטוריים רבים נגנזו או הפכו לאוב"ק 0 ים נוסטלגיים . מהלכים אלו מנתקים את התצלומים מן הפונקציה האתית הטמונה בהם , זאת תוך הפיכתם לגלויות שעניינן מתמצה באסתטי . הטריוויליזציה של ההרס שקולה לפעולה של ניכוס , במסגרתה הופכת המשמעות הפוליסית לדימוי שגרתי שחוק או לסחורה המיועדת ליודעי ח " ן ונסחרת בעותקים ספורים . 2 המרחב הציבורי מעוטר גם ביצירות אמנות המשמשות את עבודת הזיכרון הרשמית . ראו , 7 משל גנים , כיכרות . בתי קברות ושולי דרכים , המשלבים אנדרטאות וייצוגים חזותיים אחרים . 3 בידיעה , שהופיעה לאחרונה בעיתון הארץ ( ים המאיר , ( 16 . 10 . 08 , נכתב כי הדס קידר התבקשה להעביר לבנק לאומי עותק מעבודת הווידיאו ויקי וגליה , המוצגת בתערוכה ועוסקת בבנק . כאמור , הבנק תרם חלק נכבד מן הכסף למימון האירוע . בעבודה מופיעים תצלומים אותנטיים מהפגנה של נפגעי משכנתאות , ובהם נראה גם אב לשבעה מוביל ילדה נכה , כשהוא מנסה להיכנס ללובי של הסניף המרכזי של הבנק , אך נעצר בכוח על ידי המאבטחים . הבנק מכחיש כל קשר לסיפור . 4 יצירות מקומיות רבות הוקדשו לאחרונה להנצחת ההרס , אולם דומה כי גם הן אינן מצליחות להימלט מן הניכוס המופעל על אירועי האמנות העכשוויים . כך . למשל , תיעדו צבי גסטון איצקוביץ ואורית ישי את ההרס והחורבן שנותרו לאחר פינוי ההתנחלויות . התצלומים התמקדו בשאריות של חיים : תלוליות אפר , שברים ופסולת . האובייקטים המצולמים , כמו גם חיתוך הפריים לחלקים , "צר עבודת זיכרון , הנשענת על חסימת מבטו של הצופה . החסימה - בדומה לסרט אדום לבן המשמש לסימון ולהסתדר . של זירות פשע - אינה מאפשרת להטיל על העבודה ביקורת קונקרטית , שכן האתר המצולם נותר עלום . גרועה יותר היא הטריווליזציה שעובר הצילום משעה שהוא נכנס לקוב"ה הלבנה , והופך , עבור האמן . למקור הכנסה . " הם , " 8 אוצרים : ר 1 עי מרדכי ור 1 ית הררי "Hess 8 , " curators : Roy Mordechay & Ravit Harari

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help