sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

מעוני צדי המתרס On Either Side of the Divide rp 3 N nnop nm 1 על שטחים גדולים Little Anecdotes about Large Spaces ליאב מזרחי Liav Mizrahi ' לצד מה שמכונה "הקובייה הלבנה , " אותו מרחב תצוגה סטרילי , נקי מהפרעות חברתיות ופוליטיות , מתקיימת תת תרבות תוססת של מרחבי תצוגה , שעל דרך הניגוד וההתרסה ניתן לכנותה "הקובייה השחורה . " הקובייה השחורה היא חלל לא מסחרי , מנותק מהקשרים פיננסיים ומאינטרסים כלכליים . מעמד זה מאפשר לה לגעת בעולם הממשי , ולאצור בקרבה את עקבות הזמן והזיכרון . הזיכרון מיוצג בהרס שמותירים עקבות הזמן . שאריות הזיכרון נחרטות בעשייה , בצפייה ובביקורת . כפרקטיקה של זיכרון ושל היזכרות עושה האמנות שימוש מובנה במוסכמות ויזואליות שונות ובאתרים חזותיים מגוונים . האובייקט האמנות , 1 בעיקר עבודות צילום , אף נטען בחובות מוסריות ואזרחיות חדשות . לפיכך , הקובייה השחורה מתפקדת כעדות חזותית מצטברת , המעידה על הזמן שחלף בה . חללים מסוג זה מצויים בכל אתר תצוגה שאינו עונה להגדרה הנורמטיבית של גלריה או מוזיאון . בעולם האמנות החזותית משתכנים מרחבים אלו בחדרי מדרגות , בדירות ריקות ובמבנים נטושים המתחככים בח" היומיום . תופעה "חודית זו משבשת בקיומה את התבנית הנורמטיבית המכוננת את הקובייה הלבנה , ובה בעת היא מעלה שאלות נוקבות לגבי מעמדה העכשווי של אחותה המושחרת . הקובייה השחורה מכונסת בשנים האחרונות במסגרת אירועי חוצות המוניים , המתקיימים למשך זמן קצר במרחב הציבורי הפתוח . מה הם מאפייניה של תופעה זו ? אילו מופעים ואילו צורות היא לובשת במרחב הישראלי ? האם באמת היא מצליחה להשתחרר ממגבלותיה של הקובייה הלבנה ? " הקונגרס ( 2007 ) " 1 7 היה אחד מאירועי האמנות הראשונים שבלטו בנוכחותם בשנים האחרונות . האוצרת , שרי גולן , ביקשה מקבוצה של אמנים לפעול בקומת בניין שלמה שיועדה לפינוי ולהריסה . העבודות הוצבו בחדר הכניסה לבניין , בחדר המדרגות ובקומת המגורים עצמה . המתחם עוטר בפסלים , בציורים , במסכי טלוויזיה ובכל מה שעונה להגדרה של אמנות עכשווית . התערוכה התקיימה במשך שלושה ימים בלבד . בניגוד לשיטות הייצוג המקובלות גלשו חלק מהיצירות מן הבניין אל המרחב הפתוח , ואף הקדישו ללב מקום חנייה ( אפרת קדם , אין חנייה ללב שלי . ( האירוע כולו התייחס לשם הרחוב ולמצב החברתי המשתקף בו . במקרה של רחוב הקונגרס , היו אלה מהגרי העבודה , דרי רחוב ותחנות סמים . האירוע המפתיע והמרענן הדהד לימים התרחשויות אמנותיות דומות , כמו "רחוב הס" , 2008 ) אוצרים : רועי מרדכי ורווית הררי , ( "רחוב מיכל" ו"שדרות רוסשילד" ( את שתי האחרונות יזם דני יהב בראון במסגרת קורס אוצרות במדרשה . ( לערב אחד הפכו חללי הבית לאתרים מנותקים לכאורה מן הפונקציות שאותן מילאו בשגרת היומיום . בערב זה "התחפשו " הדירות וחדרי המדרגות לחדרים הממוסדים בגלריה ובמוזיאון . אולם החדר והבית הקונקרטיים לא נעלמו ממרחב התצוגה ומן המבט שנשקף לעיני הצופה . ברחוב מיכל תפקדו חדר המדרגות ועליית הגג כחלל תצוגה . בין הקומות , הדלתות וארונות החשמל נתלו אובייקטים אמנותיים שונים , שטוחים ברובם ( ציור , צילום , וידיאו . ( ביניהם טיילה בעירום מלא אמנית המיצג , אמיל' לוצקר , שעלתה וירדה במדרגות הבניין כמחווה למרסל דושאן . המודל החי חידד את ההיבטים האנטי מסחריים של האירוע . גם הדינמיות , m"DN ) 0 n עבודות רבות , "צרה את התנאים לקיומו של מרחב בלתי תלוי המאופיין בחירות אמנותית גדולה . האירוע האלסרנסיב אף אפשר הצגת עבודות והוכנו במיוחד עבור המקום , ועבודות שאינן כלואות במחויבות אמנותית שנקבעה א פריורית . שילוב אמנים שאינם מזוהים en אף הוא סייע לשחרור התערוכה מהתניותיה של הקובייה הלבנה . הבחירה באמנים "בלתי שגרתיים " אפשרה הצצה , לעתים חד פעמית , לעבודותיהם של כישרונות צעירים , המנסים לראשונה את כוחם בשדה האמנות , זאת לצד שמות ותיקים יותר , שתרמו אף הם עבודות לאירוע . מהלך זה מנטרל את אירועי האמנות הציבוריים מן המרדף ארור " השמות הרומים " המשמשים כהוכחה וכאליב לאיכותה של תערוכה . למרות אופייה המשחרר , דומה כי אמנות החוצות אינה מצליחה להתנתק מן המגבלות שבהן נתונה הקובייה הלבנה . מבס בוחן יותר מגלה כי גם אירועי החוצות נגועים בהשפעה הפושה בכל של העולם הכלכלי פוליט , וכפופים לתנאים ולמגבלות הנאכפים על חלל התצוגה הקונבנציונלי . כך , למשל , האירוע שהתקיים בקונגרס , 1 7 אמנם הצליח להתנתק ממניעים כלכליים מפורשים , אך בה בעת הוא חייב את קיומו לפינוי דיירי המבנה ל 0 ובת רווח נדל"נ . האם מדובר בפינוי תושבים לסובת קיום פעילות אמנותית או בניצול נכון של חלל נדל"נ בשם היצירתיות האמנותית ? בין העולם הכלכלי נדל"נ לבין תחום האמנות מתקיימים יחסים אמביוולנטיים . הזירה הכלכלית מפעילה פרקטיקה כפולת פנים : היא מעניקה מרחב ליצירה , אך גם כובלת את חירותה . רבות כבר נכתב ודובר על השילוב בין ערכה הנדל"נ של הקרקע לבין מיקומן של גלריות מסחריות . בישראל בולטת תופעה זו בשדרות רוטשילד בתל אביב . לאחרונה היינו עדים לאירוע דומה שהתקיים ברחוב נחלת בנימין , שבו נמצא המדרחוב המרכזי של תל אביב . ( ArtTLV 08 ) באיר / ע השתתפו כמה בניינים המצויים בבעלותו של אדם אחד . המבנים נתרמו לטובת האירוע רגע לפני הפיכתם לנכסים יקרים מפז . חלק מן התערוכות שהוצגו במקום , התקשו להתעלם מן הקשר אמנות הון , שאפשר את קיומן . כך למשל , הקדישה האוצרת הדס קידר את התערוכה "מן המסד עד לטפחות " לגורמים המממנים , העומדים מאחורי קיום האירוע , לתנאים שמעמיד "הכסף הגדול" וליחסי הפטרונות החדשים , שמקיים עולם האמנות עם העולם העסקי . מה שהתחיל כאירוע אלטרנטיבי , נטול משענת כלכלית , הפך לנספח של המוזיאוךגלריה ולסמל סטטוס של בעלי הממון . בסוף שנת 2001 התרחש באותו רחוב עצמו אירוע דומה , שלא זכה לאימוץ ממסדי , אך הפך לאירוע אמנות מכונן . מיכל ספקטור שכרה חלל בבית מספר , 75 ובמשך חודשים אחדים הפכה את קירות הבית לדפי רישום . בדומה לדפי זיכרון , השאירה ספקטור את רישומה על קירות החלל רחב הידיים . במהלך שכמו שאב את השראתו מאימת הריק של העת העתיקה , ( horror vacui ) היא מילאה את קירות הדירה רחבת הידיים בזיכרונותיה . האירוע החל ברגע שבו פתחה ספקטור שי עיד אלוני , מזרן , , 2008 דיו על מזרן במסגרת "הם , " 8 אוצרים : רועי מרדכי ורוית הררי Shay Id Alony , The Mattress , 2008 , ink on mattress As part of "Hess 8 , " curators : Roy Mordechay & Ravit Harari

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help