sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

9 תח דבר מחדר הפלאות לקובייה הלבנה ובחזרה דליה מרקוביץ ' תיבת התצוגה המודרנית עברה במרוצת ההיסטוריה המערבית טלטלות רבות . מה שהתחיל בחדר הפלאות הרנסנס ונמשך בגלריה ובמוזיאון , מתפצל כיום בין חללים רבים ומפתיעים . כבר במאה ה 1 6 פקדו סקרנים רבים את מצבור הפריטים הקקופונ 1 שקיבצו יחדיו אספני המוזרויות . רק בשלהי המאה ה 18 החליפו המוזיאונים האזרחיים והלאומיים את " חרר הפלאות " האקלקט . 1 רוחה המתגבשת של האומה והרעיונות שהנביעה הנאורות , עמדו בלבה של מגמה זו . התפקיד שעתיד למלא חלל התצוגה , יוטעו במשמעות דרמטית כאשר יקבע ערכו של האובייקט האמנות' ביחס לאופיו של המרחב וביחס למשטר הראייה שהוא מכתיב . המשמעויות האתיות והאסתטיות הטבועות במבנה הפיזי יהפכו בעצמן ל"קהילת טעם , " המתגדרת במומחיות מוסדית . זוהי הקרקע שעליה צמחו , גם בהקשר המקומי , פרקטיקות צפייה ( פרשנות ) שונות , הנושאות אופי אקולטוריסט 31 ואופי לאומי כאחת . זוהי גם הקרקע , שעליה צמח חלל התצוגה האלטרנטיבי המתיימר לייצג קולות אחרים - את קולם של ה " אחרים . " יש שיאמרו כי המוזיאון עצמו הפך זה מכבר למאוזוליאום אדיר , המאכלס סימולקרות משוללות מקור . ז י אן בודריאר ( Baudrillard ) יכנה , למשל , את "מרכז פומפירו ;" "אלומה של תמסורות ומטבוליזם שעברה מן העולם , קפאה כרובוט של מדע בדיוני " " , " צוג חי של מות התרבות , " ו " עבודת אבל פטישיסטית . " אחרים יבקשו לראות במציאות עצמה , על שלטי החוצות , מצלמות המעקב ומסכי המחשב הגודשים את מרחביה , "תחנת ממסר " אחת גדולה , המתפקדת כגוש סימולטני של דימויים . מציאות ( פוסט ) מודרנית זו מייתרת לכאורה בנוכחותה את הקירות הלבנים של "הקובייה הלבנה " או , לכל היותר , נתפשת כמי שמעכלת אותם אל קיבה . כך או כך , דומה כי הגנאלוגיה שהוליכה את האמן ואת הצופה מחדר הפלאות האקזוטי אל חלל התצוגה האלטרנטיבי , ממשיכה להתחבט בשאלת הקשר המשולש : חלל אובייקט צופה . קשר זה עלה לכותרות עם הקמת הגר גלריה לאמנות בשכונת עג ' מי ביפו , שייצגה בעיקר אמנות פלסטינית ומזרחית צעירה . גם פרויקטים כמו "עירוני רמלה " וי'אופקים חדשים , " שהושקו ביוזמת דור וקשטיין , ביקשו לבזר את מערכת היחסים ההיררכית שמקיים המרכז האמנות עם הפריפריה התרבותית . פריפריאליות מסוג שונה מילאו בנוף הישראלי הגלריות הקיבוציות , הפועלות זה שנים רבות באתרים רבים ברחבי הארץ . מגמה זו נוכחת גם בזירה העסקית . "גלריות , " דוגמת בית בנמל ( בית מכירות , ( סלונה ( בר , ( הרודר ( משרד אדריכלים , ( קסט'אל ועוד , מציעות שילוב חדש בין הזירה האמנותית לזירה הכלכלית . תופעה הפוכה מגולמת בהמרת " חללים עסקיים" לחללי תצוגה , למשל חלון הראווה המשמש בגלריה , העונה לשם נגה היקרה ( אוצרת מורן שוב , ( חלון התפריטים במסעדת גיוז ולוז , ששימש במה לעבודת אבל אמנותית ( ליאורה לופיאן , , ( 2008 ואחרים . מה עומד מאחורי תופעה מורכבת זו ? את מי היא משרתת ? ומה הן השלכותיה האפשריות על צריכת האמנות בישראל ? גיליונות טרמינל 36-35 מבקשים לקרוא את תיבת התצוגה המקומית מבער למפה האקלקטית שפורש שרה האמנות העכשווי . מאמרו של ליאב מזרחי מוקדש לאירועי האמנות הרבים , שפרצו בשנים האחרונות את גבולותיה של "הקובייה הלבנה . " דומה כי שדה האמנות העכשווית משתרג אל כל אתר עזוב- ברחוב , בחדרי מדרגות , במבנים נטושים ועור . אירועי החוצות ההמוניים נבנים ומתפרקים תוך זמן קצר . תופעה " רוודית nniyn nenwn 1 r את התבנית הנורמטיבית , המכוננת את הקובייה הלבנה , ובה בעת מעלה שאלות נוקבות , הנוגעות במעמד האמנות ובתפקידיה החברתיים . וזאת בהקשר הישראלי . מבס ביקורתי על אירועים אלו מעיד כי הדגם האלטרנטיבי מתקשה להשתחרר מן המגבלות הכלכליות פוליסיות , שבהן נתונים חללי התצוגה הקונבנציונליים בישראל . קושי זה טמון באי היכולת להתנתק מן הגלריות המסחריות הגדולות ומגורמים מממנים אחרים . אלו פורשים את ח 0 ותם על האירועים כדי לשוות לעצמם אצטלה צעירה , רעננה ומשוחררת . מהלך זה מפלש את מרחבי התצוגה האוטונומיים המועטים שנותרו ליצירה , ומנשל את הזירה האמנותית מתפקידיה האתיים . באופן אירוני דומה כי האמנות הציבורית היחידה המחזיקה במעמד אוטונומי כישראל היא אמנות הזיכרון . מונומנטים אלו אמנם כפופים להיגיון לאומי ממשמע , אך בה בעת הם מעניקים פתחון פה ליצירה אישית אינסימית , המתגבשת באמצעות המבע האמנות . גלריה קו 16 מבקשת להציע אלטרנטיבה לחלל התצוגה המסורתי באמצעות שינועו מן המרכז לשוליים . זוהי אחת הגלריות הקהילתיות היחידות , הפועלות ברציפות זה שנים רבות . הגלריה נוסדה לפני כתשע שנים במרכז קהילתי פעיל בשכונת נווה אליעזר שבדרום תל אביב . מעיין שלף עוסקת במאמרה בתפישה האוצרותית הייחודית , שהתבססה במקום במהלך השנים . "אוצרות תלוית חלל" מקדמת תפישה השואפת לכרוך במעשה האמנות את מאפייניו הסוציולוגיים של המרחב , וזאת מבלי להפחית את הווייתו למושא של מבט אנתרופולוגי מציצנ 1 או לדרגה של "בעיה " אקזוטית . מהלך אמנותי פוליט זה הוליד שורה של פרויקטים מאתגרים , שהוקדשו למרחב המרובד של השכונה , לאוכלוסייתה ההטרוגנית ולבעיות אקטואליות שעלו לאחרונה על סדר היום הציבורי , ביניהן פינוי תושבי השכונה ( רובם ממוצא מזרחי , ( שהתגוררו בבתים פלסטינים שננטשו בשנת , ' 48 ודיון בסוגיות של השתלטות מרחבית , ניכוס והדרה . פעולות מורכבות אלו עושות שימוש בקולם הממשי של התושבים , בעשייתם האמנותית ובפריטים אמנותיים ( ארטיפקטים ) המצויים ברשותם , כגון תמונות סטילס , עדויות כת -1בות ועוד . אלו הופכים יחדיו לפרויקט חי של אמנות רולל אלטרנטיבית . אם בקו 16 מבקשים להכניס את המרחב לגלריה , מאמרה של אורית גת בוחן את האופנים שבהם מתפקדת הגלריה כרחוב . אמנות הרחוב קנתה את מקומה באמצעות שימוש במרחב הציבורי . הדינמיקה האורבנית שחררה את המעשה האמנות מכפיפות כפולת פנים : למוסכמות האסתטיות מזה , ולערכי השוק מזה . עם זאת , בשנים האחרונות אנו עדים לנוכחות הולכת וגוברת של אמנות רחוב הן בגלריות מסחריות והן במוזיאונים ממסדיים ובחנויות לממכר אמנות . מגמה זו עשויה להתפרש כפרקטיקה המביסה את עצמה , שכן התקת אמנות הרחוב אל החלל הממוסד של הגלריה מחבלת במבנה העומק של היצירה ובמשמעויותיה . אף שלא ניתן , לכאורה , לנתק את הקשר האינהרנט בין אמנות הרחוב לבין המרחב שבו היא ממוקמת , ולמרות הקושי הטמון בניסוח מסגרת פרשנית חדשה שתוכל לשרת יצירות אלו , גת טוענת כי לצד החולשות הבולטות מניבה המגמה העכשווית גם כמה נקודות חוזק בלתי צפויות . כך , למשל , זיכה מהלך זה את אמנות הרחוב בפופולריות רבה תוך המרת מעמדה המודר והשול' בסטטוס חתרני ומאתגר . לגיטימציה זו אף מרעיפה מן הפוטנציאל האמנות 1 הגלום בה

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help