sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:15

בסיום , לפני עזיבתם , החיילים ממקשים את המוצב , מורידים את הדגל בלילה מהתורן , ומחכים לאישור לעזוב . אולם , לירז מקבל בקשר סירוב לא צפוי , עיכוב בלילה נוסף במוצב הממוקש , המנומק בכך שעדיין אין אישור של הקבינט לנסיגה . הוא וקוריס שומעים את הידיעה בבעתה . לירז פונה לקורים ושואל : "מה אתה רוצה שאני אעשה קורים , מה ? שאני אפוצץ את ההר הזה על דעת עצמי ? שאני אברח מפה ? אני לא יכול . " קוריס עונה : "מגיע לי מפקד שכן יכול , לכולם , לזיו , לזית'לאווי , לשפיצר , לאושרי ; מגיע להם מפקד יותר טוב ממך . " תגובתו של לירז מטלטלת : "גם לי לא מגיע , קוריס , < ) הלוואי שהיה שם מישהו אחר . הלוואי . מישהו יותר טוב ממני . הלוואי והיה לי עכשיו את הביצים לעוף מפה . לפוצץ את ההר הזה לבד . להוציא אתכם מפה . אבל אני אגיד לך דוגרי : עזוב דרגות , עזוב מפקד , לא יכול לנטוש את ההר הזה . לא יכול . משהו פיזית עוצר אותי . לא מגיע לי להיות זה שברח מבופור . " אחרי וידוי זה , חל בו שינוי קטן לקראת הסיום . לירז מרגיע את אמליו המפוחד , החושש שכולם עזבו והשאירו אותו בטעות לבד במוצב . אמליו הוא החייל האחרון השומר ב"ירוק , " אולם הוא מתמוטט ואינו יכול לחזור לעמרה . לירז מוצא את עצמו מחבק את אמליו בעודו בוכה , ומשחרר אותו מחובתו . הוא אומר לו : "לא יהיה בירוק אף אחד . " לירז מזדהה עם אמליו , גם הוא פוחד שהצבא והמרינה נטשו אותו . בתשובה הוא מתאחד עם החייל , ולראשונה מוותר . בסיום החיילים נסוגים ללא פגע , מפוצצים את המוצב המקולל . לאחר המעבר בגבול שלושה מחייליו , קוריס ביניהם , מתחבקים כשהמצלמה חגה סביבם בתנועה מעגלית , מהדהדת את חיבוקם . קוריס מתקשר לאמו ואומר : "היי אימא , זה עידן . " רק בשלב זה מתערטל קוריס מהשם הצבאי ומתעדן . לירז עובר על פניהם , ומתפשט אף הוא ; הוא מוריד את החרמונית והשכפ"ץ , ואז מתגלה בבירור דרגתו - סגן . המצלמה מראה אותו כורע על האדמה , מתייפח בהקלה כשדגל המדינה ברקע . המצלמה שוב מתחילה בתנועה מעגלית ה"חובקת" אותו באופן סמלי . אך בעוד המצלמה משנה את מיקומה , דגל המדינה נעלם מהתמונה . את לירז לא חובק אף אחד , לא החיילים , לא סגנו , לא אמו , ואפילו לא המדינה / דגל . רק עיני הצופה , שאותן מייצגת תנועת המצלמה , חובקות ומגוננות על המפקד הצעיר במקום השכפ"ץ והחרמונית . תיאור יחסי המפקד עם פקודיו ועם מפקדיו במלחמת לבנון הראשונה בבופור מאיר בדיעבד את החשיבות של עיסוק הסרט בנושא , נושא שעלה בחריפות במציאות של מלחמת לבנון השנייה . מלחמה זו חשפה את המחדלים הצבאיים והמדיניים שהביאו להפקרה של חיילי מילואים ללא ציוד , אספקה והוראות פעולה . דיווחי אנשי המילואים ומחאתם בסיום המלחמה מעלים באופן נוקב את הפער שבין האמון הניתן בדמות המפקד בשטח , לעומת היעדר האמון בדרג הצבאי הבכיר ובנציגי השלטון . לסיום , ראוי להרהר בשמות המפקדים והחיילים בסרטים , שלהם קונוטציות חיוביות המעידות על ציפיות ועל אידיאלים של חברה שלמה ; אורי בהוא הלך בשדות והמ"פ יאיר במסע אלונקות מסמלים אור ( אולם מי שצח באמת הוא וייסמן , 'האיש הלבן' בגרמנית . ( המ"מ , המלאך הלבן , בסרט אחד משלנו ורפא , המלאך רפאל , מסמלים את הפיצול בין היישות האלוהית הטהורה לבין מוות וייסורים . בשמו של המ"פ , מנחם , בסרט ההסדר , גלומה נחמה , והחיוביות בשמות חייליו של לירז - זיו , עידן ואושרי , מדברת בעד עצמה . אולם מי שהוא תעלומה הנו לירז , מפקד המוצב , הסגן בבופור . מה הוא הסוד ( לי רז < הגלום בשמו ? זהו הסוד , שהוא מגלה לקורים כשווה לשווה , באומרו : " עזוב דרגות , עזוב מפקד ; " לא מגיע לו להיות זה שברח מהבופור . אחרי כל הקורבנות שהקריב , לירז , המפקד , מודה ב"חולשתו" - החובה , הכורח להצדיק את המעשה . עבור הצופים מגלמות הדמויות אמונות , ציפיות , פחדים ומשאלות . הסרטים מאירים אותן באור ביקורתי , אור המעורר מחשבה על עתידה של החברה הישראלית . (*) בופור ויוסף סידר , 12007 המפקד לירז ואושרי כהן ! בגפו , מוריד את החרמונית , דגל ישראל מתנוסס מאחוריו , תחילת התנועה המעגלית סביבו

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help