sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

עיצוב דמות המפקד בסרט אחד משלנו ( אורי ובני ברבש , ( 1989 נוגע ישירות להשלכות האינתיפאדה הראשונה על הצבא . העלילה נפתחת עם בואו של רפא ( שרון אלכסנדר , ( חוקר מצ"ח , לבסיס על מנת לחקור את מותו של עציר פלסטיני . חברי היחידה , שחלקם היו עם רפא בטירונות צנחנים , מדווחים כי העציר נורה בעת ניסיון בריחה . בדיעבד מתברר כי העציר עונה ונורה בכוונה תחילה , ללא משפט . רמות המפקד מוצגת בטירונות הצנחנים , שבמהלכה גובשה חברות היחידה . מפקד המחלקה ושאול מזרחי ) מעוצב כדמות מיתולוגית . אין לו שם , והוא מכונה על ידי החיילים "המלאך הלבן" על שום הצעיף הלבן , שאותו הוא עוטה תמיד בצירוף למשקפי שמש המכסים את עיניו . בשלב מסוים בטירונות מבטיח המ"מ לטירוניו : "אתם עוד תסיעו אצלי ג'יפ על המים , " וכך אכן קורה . אחד הדימויים רבי העוצמה בסרט הוא של החיילים , השקועים עד כתפיים בין גלי הים , מחזיקים בגייפ , ובו יושב ונוהג לכאורה רפא ולצדו המפקד . דימוי זה מייצג , מחד גיסא , את דרישות כוח הסבל והגבריות , שאותן תובע המפקד על מנת להכין את חייליו לקרב . הייסורים שבאמצעותם הוא מחשל אותם , מעירים כי חוקי הטבע אינם חלים על לוחמים מובחרים משום שכוח הרצון שלהם ואחוות הלוחמים ( אחד בשביל כולם - כולם בשביל אחד ; אחר משלנו ) מתגברים על סדרי בראשית . לראייה , הם אכן '' מסיעים" ג יפ על המים . מאפייניו ה"לא אנושיים , " ספק אלוהיים של "המלאך הלבן , " עומדים למבחן ואף מחוזקים , כאשר רפא מצלם אותו עושה את צרכיו , ומדפים את התצלום על תג יחידה סודי . אחד החיילים כותב מכתב , ובו הוא מתאר את התצלום כהוכחה לכך שהמ"מ הוא בשר ורם , גם הוא עבד לציוויו של הגוף , כמו כולם " ) אחד משלהם . ( " את מעשה צילום המפקד הוא מתאר כאילו "הרבי מלובביץ' מצלם את אלוהים מחרבן . " התצלום האסור מחזק את מעמדו של המ"מ כאלוהות , משום שהוא מזכיר את הדיבר "לא תעשה לך כל פסל וכל תמונה , " ולכן מהווה חילול קודש . במהלך טרטור אלים במיוחד שבמהלכו דורש המ"מ כי יסגירו את הצלם לידיו , שרים החיילים "אחד מי יורע , " ? ובמקום לענות "אחד אלוהינו שבשמים ובארץ" ( קרי המפקד , ( עונה המחלקה : "אחד אני יודע , אחד בשביל כולם - כולם בשביל אחד . " שיר זה מדגיש באופן סמלי את דרישת המפקד מן הקבוצה לקבל מעמד אלוהי אפילו במחיר "הקרבת אדם , " שלא לשם הישרדות הקבוצה . השיר של חיילי המחלקה מחצין את סירובם להעניק לו מעמד זה . הם מסרבים לתת למפקד מעמד נפרד מזה של הקבוצה בכך שיפקירו אחד משלהם . אם כוחו של " המלאך הלבן" ניזון מכוחו של הקולקטיב , הרי שתביעתו מחלישה את שניהם . אולם החיילים מוותרים לבסוף על הסולידריות , ורפא מופקר . הסרט מרמז כי רמות המפקד האגדי , "המלאך הלבן , " היא רמות שלילית של מפקד פסיכופט , המתעלם לא רק מחוקי הטבע , אלא מחוקים בכלל . השפעתו על חייליו מתבטאת בהווה הסרט , כאשר חייליו , בדומה לו , מתעלמים מחוקי המשפט , הצבא והמדינה , ומוציאים את העציר להורג ללא משפט . רפא , ששמו הוא קיצור של רפאל , הנו המלאך האמיתי , הוא - שעזב את הצנחנים והפך להיות חוקר מצ"ח - מחויב להשיב את הערכים לממלכה הצבאית הרקובה של אחרי הכיבוש . הסרט ההסדר ( יוסף סידר , ( 2000 נוצר זמן רב לפני ההתנתקות מעזה , וניבא אולי את השאלה שתעלה בהמשך - של נאמנות חיילי צה"ל . האם חיילים דתיים ו / או בעלי רעות פוליטיות , הנוגדות את פעולת ההתנתקות , יפרו פקודה בבואם לפנות את המתיישבים המתבצרים ביישוביהם ? בתחילת העלילה מתואר מנחם > אקי אבני , ( מפקד הפלוגה הדתי , כנערץ על ידי חייליו וכמוערך על ידי מפקדיו . מנחם זוכה לפקד על פלוגת חיילי ישיבות הסדר , ועל פי מפקדו הבכיר הוא "הרים את אחת הפלוגות הטובות ביותר בארץ . " אולם דווקא משום כך מהווים מנחם ופלוגתו המסורה לו איום על הצבא . מנחם נחשד כשותף לפעולת טרור מתוכננת של קיצונים דתיים ימניים , ונאסר על ידי השב"כ . פה הדימוי המכונן לגורל דמות המפקד מציג את מנחם שומט את נשקו ומרים את ידיו מעל ראשו בפקודה , כשהוא מצולם מלמעלה . הוא נראה מוחלש , מסונוור על ידי זרקור המסוק המרחף מעליו , כמעט נופל מהדף המרחפים , וקולו של איש השב"כ במגאפון צבאי מכפיף אותו להיכנע . דימוי זה מציג את המפקד כאילו מבער לעיני כוח גדול ממנו , ספק אלוהים , ספק המדינה . דמותו של מנחם מעירה על קרע בין המפקד לצבא , בין המפקד למדינה . משבר האמון מתואר באמצעות הסיטואציה המקומית של ישיבות ההסדר על רקע עתידי של ההתנתקות , אך מרמז על משבר עתירי גדול יותר , המתואר בסרטו הבא של סידר , ב ו פ ו ר . הסרט ב ו פ ו ר ( יוסף סידר , , ( 2007 שזכה להצלחה ולהכרה בינלאומיים , מציג את מפקד מוצב הבופור , לירז ( אושרי כהן , ( בימים האחרונים לפינויו במלחמת לבנון הראשונה . רמות המפקד בסרט זה מדגישה שני משברים ; משבר אחד הוא ערעור האמונה בהצדקה ללחימה והחזקת מוצב קבע דוגמת הבופור ( כשמונה עשרה שנים ) בשטח שאינו מדינת ישראל ; המשבר השני הוא של שרשרת הפיקוד - המפקדים הבכירים כמעט ואינם נראים בסרט , ובסיום הם מפקדים על לירז רק באמצעות מערכת הקשר . לירז מוצג בתחילה כשהוא מאיר את פני החיילים הישנים בפנס . זו סיטואציה המזכירה את דמות האב המגונן , הבודק בלילה אם ילדו מכוסה , אך בד בבד זו גם רמות המאיימת להפר את השלווה . לירז נע לאורך העלילה כולה בין שני מוקדים אלו , ולכן חייליו מתקשים לחבב אותו ואף לתת בו אמון מוחלט . לירז מבוגר מהם בסך הכול בשנה שנתיים , ועם זאת הוא רואה עצמו כדמות אב , אך בד בבר , הוא עצמו מהווה מעין "רמות בן" למפקד האוגדה , שהיה מכובשי הבופור בשנת . 1982 לירז מעריץ אותו . הוא רואה בהם גברים שנלחמו ללא חת , ללא שאלות ; כוח צבאי מסודר שלחם מול כוח צבאי מסודר , קרי מלחמת צבא בצבא . לירז , לעומת זאת , חש כי הוא נלחם ברוחות רפאים , בכוחות גרילה שיש להם אמנם נחיתות צבאית בשל היעדר חיל אוויר ומחסור בטכנולוגיה מתקדמת , אך דווקא משום שאינם צבא מסודר , הם חושפים את חולשתו של צה"ל . הסרט מציג אותו כמנסה בכל כוחו להחזיק באמונותיו ולהוות דוגמה לחייליו , לקיים מראית עין של מבנה צבאי מסודר ובעל כוח , אך המחיר הוא בידודו והחלשתו . <*> מסע אלונקות וגיארנאמן , 11977 מימין המפקד יאיר > גירי גוב ! למול החייל הכושל וייסמן ומוני מושונובו . הסימטרית בדימוי מדגישה כי כל מפקד " מכיל וייסמן קטן" (*) ההסדר ( יוסף סידר , ( 2000 המפקד מנחם > אקי אבני ) בעמדת חולשה , ידיו מורמות מעלה , מצולם תחת זרקור המסוק וקריאת השב"כ שייכנע (*> ב ופו ר ( יוסף סידר , ( 2007 החיילים יורדים מלבנון לאחר פיצוץ המוצב ונכנסים לשטח ישראל . הם מתחבקים והמצלמה מקיפה אותם בתנועה מעגלית

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help