sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

בסרט הוא הלך בשדות ( יוסף מילוא , , ( 1967 המתרחש ערב הקמת המדינה בשנת , 1947 אורי ( אסי דיין , ! מפקד בפלמ"ח , מוצג בראשיתו במסגרת תחרות , כשהוא מצליח כמקצוען לפרק ולהרכיב עוזי בעיניים מכוסות בזמן שיא . בסיום , הוא נהרג בעת מילוי תפקידו - דמות הרואית , אידיאלית , המקריבה את חייה למען המולדת . אולם דמותו כבר טומנת בחובה סדקים בדגם ההרואי לאומי . מאפייניו כמפקד באים לידי ביטוי בהתנדבותו בסיום להחליף את החייל הכושל שאמור היה לפוצץ את הגשר . פעולה זו , שאינה מצופה ממנו כמפקד , ואולי מחלישה את כוח הפלוגה לאור מותו , מציגה אותו כמקצוען , הרואה בהגשמת היער חשיבות עליונה . מותו בסיום מוצג באמצעות צילום מוקפא של פניו , המוארים באור הפיצוץ . תמונה זו מציגה את נעוריו , את יופיו ואת קורבנו כנצחיים . ההקפאה גם מותירה את משמעות מותו כנתונה לפרשנות . מותו ההרואי מייצג אידיאל . על הדימוי הקפוא של פניו מתמזג דימוי של גלי ים ושל רגליים פוסעות ומזוודות נישאות . נאמן מציג זאת כדימוי מטונימי למעפילים המגיעים לחוף מבטחים . אורי נהרג תוך ביצוע פעולת הסחה , שאפשרה הורדת מעפילים אל החוף . ערבול שתי התמונות מצביע על זיקה הדוקה בין המוות בשרה הקרב לבין מיתוס כינון האומה . עם זאת , המוות הוא גם סוג של פתרון להתלבטויות של אורי בין מחויבותו לחברה לבין רצונותיו ( ברומן של משה שמיר ובסרט , ( ולכן הוא מתפרש גם כהתאבדות . ההחלטה הקולנועית להקפיא את התמונה על פניו ברגע מותו נובעת , בין השאר , מן הפרספקטיבה שממנה נעשה הסרט לאחר מלחמת ששת הימים . בסרט , בשונה מן הספר , ישנו אפילוג ופרולוג , ובו נראה בנו החייל של אורי , החוזר מקרבות / 67 ההקפאה מדגישה את העובדה שלמרות המוות ההרואי של בניה ב , ' 48 הרי קיומה של מדינת ישראל , עשרים שנה לאחר הקמתה , עודנו עומד בסכנה . פניו הקפואים של המפקד , המהווה מופת להקרבה למען המולדת , מתבוננים אל המצלמה במחווה רפלקסיבית , הקוראת למחשבה על העתיד . עתיד זה מגיע עד מהרה בדמות מלחמת יום כיפור . ( 1973 ) במלחמה זו נחשף כשל ההנהגה הצבאית והפוליטית , שנבע , בין השאר , מביטחון עצמי מופרז . לנוכח התראות המודיעין על האיום המתקרב ומתממש הכחישה ההנהגה אפשרות זו עד לרגע האחרון והמר . ניתן לראות בדמותו של יאיר , מפקד פלוגת טירונים בצנחנים ( גידי גוב ) בסרט מסע אלונקות > ג'אד נאמן , , ( 1977 ביטוי לתכונות אלה . שחצנות , ביטחון עצמי מופרז וחוסר יכולת לזהות חולשה , הן בחייליו והן בעצמו , ולהכיר בה . יאיר מחליט להפוך את וייסמן ( מוני מושונוב ) מחייל נפל לחייל קרבי בכל מחיר . הוא אומר : "גם אני הייתי וייסמן כשהייתי קטן . " יאיר מפעיל לחץ פיזי ופסיכולוגי רב על וייסמן , ששיאו אימונים בתוך מבנים . הוא נוזף בו על שהוא נכנס למבנה לפני הזמן , לאחר זריקת רימון האימונים . הוא מגביר את הלחץ , קורא לווייסמן פחדן , ומוציא רימון חי , שולף את הנצרה ונותן לו אותו . וייסמן לוקח את הרימון , זורק אותו למבנה וחוזר על " טעותו" - נכנס פנימה לפני הזמן . סמלית , פעולתו היא התרסה כנגד מפקדו ; הוא מסרב ללמוד ממנו . כתוצאה מפעולה זו , מותו נתפש כספק התאבדות , ספק תאונת אימונים , עמימות המזכירה את הצילום המוקפא של פני אורי בסרט הוא הלך בשדות . הצגת יאיר כך , מציין ניצן בן שאול , היא הפוכה לוו של המפקד ההרואי , הנופל על רימון חי כדי להציל את חייליו , כפי שמתוארת 7 דמות אחרת ברומן של משה שמיר . בעת חקירת מותו של וייסמן מושעה יאיר זמנית מפיקוד , וחווה , בתורו , את חוויות הבידור , הניכור והלחץ החברתי , שאותם חווה וייסמן בגללו . הסימטרית בין הדמויות באה לידי ביטוי מוקדם יותר בסרט בצילום שיחה בין יאיר לווייסמן . עיצוב התמונה מציג כל דמות בצד אחר , עיצוב היוצר קומפוזיציה סימטרית . ההקבלה בין המפקד החזק לפקודו החלש והיפוך התפקידים לאחר מות החייל מכוונים למסר הבא : בשונה מדרישת המפקד , שווייסמן "יגדל" ויהפוך להיות דומה לו , מוטל עליו שלא לשכוח את הווייסמן הטמון באישיותו שלו . בסיום מודיע יאיר כי הוא עוזב את הצבא , אך חוזר בו נוכח יציאת הפלוגה שלו למבצע . הוא חובר אליהם , והלקחים שאותם למר אולי לאחר מות וייסמן , נבלעים ואף נעלמים במחוות הסולידריות שלו ליחידה ולצבא . המשך בעמוד הבא » ( 1 ) ראה הסיסמה המיוחסת לבךגוריון : " כל הארץ חזית , וכל העם צבא . " ( 2 ) גיאד נאמן , "קמרה אובסקורה של הנופלים : הפדגוגיה הצבאית ואביזריה בקולנוע הישראלי , " ביטחון ותקשורת : דינמיקה של יחסים , עורך : אודי לבל ( באר שבע : מכון בן גוריון , אוניברסיטת בן גוריון בנגב , , ( 2005 עמי . 386-347 ( 3 ) אלה שוחט , הקולנוע הישראלי : היסטוריה ואידיאולוגיה , תרגום : ענת גליקמן ותל אביב : ברירות , . ( 1989 ( 4 ) שם , עמי . 63 ג'אד נאמן מציץ כי אתוס הקרבת החיים למען המולדת שונה ונפרד מהאתוס היהודי מסורתי של הקרבת החיים על "קידוש השם ; " נאמן , 2005 לעיל הערה . 2 ( 51 שם , עמי . 9 ( 6 ) אסי דיין , בנו הצעיר של שר הביטחון משה ד"ן , שהיה מקברניטי הניצחון במלחמת ששת הימים . העובדה שהוא מגלם את אורי הגיבור מ 48 י על רקע ההערצה לאביו , היוותה ב 67 י גורם נוסף לזוהר ההרואי שאפף את הדמות . Nitzan Ben-Shaul , "Fellow ( 71 Traveler : The Cinematic- Political Consciousness or Judd Ne ' eman . " Sbofiir 24 : 1 ( 2005 ) : 191 . ו (* מבצע י ו נ ת ן ומנחם גולן , ( 1977 נאום המוטיבציה של יוני נתניהו ויהורם גאון , ( המפקד הניצב במרכז , מוגבה מחייליו , עיצוב המדגיש את כוחו ואת האמון הניתן בו כמנהיג (*> הוא הלך ב ש ד ו ת " ) וסף מ לוא . 11967 הקפאת התמונה על ו ( ן אור ואס דיין ! המפקד ברגע מותו . התמונה חוברת בשקיפות לד מוי גל ם , שממנו מג ע ם הפליטים . העריכה יוצרת חיבור בין ההקרבה של ה ח ד לבין כינון האומה

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help