sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

דמות המפקד בקולנוע הישראלי * אודיה כהן רז צה '' ל ותפקידו הרשמי - כפי שמעידים ראשי התיבות של שמו : צבא הגנה לישראל - מהווה סמל רב עוצמה בחברה הישראלית . ההכרח לשרוד מאז תקומת המרינה ועד ימינו נוכח איום קיומי מתמשך , מבלי שנראה קץ למצב זה , מזין את הטענה כי ישראל אינה מדינה שיש לה צבא , אלא צבא 1 שיש לו מדינה . השאיפה לעוצמה צבאית , לצד הנכונות להקרבת חיים , חלחלו אל הקולנוע , ובעקבות מלחמת ששת הימים הופקו מספר סרטי מלחמה אשר שיקפו את 2 המיליטריזם כאתוס מרכזי בחברה . סרטים ישראליים רבים עוסקים בהוויה הצבאית משום שייצוגה הופך לסוג של מיקרוקוסמוס של החברה בישראל . תיאור הצבא בסרטים ישראליים , ודמות המפקד במרכזם , מאפשר לבחון ( ולו בקצרה במאמר הנוכחי , ( שיקוף של סוגיות יסוד בחברה הישראלית ביחס למקומו של הצבא ולתפקידו . בסקירת הסרטים אבקש להמחיש את השינוי שחל בייצוג דמות המפקד לאורך השנים , שינוי שניתן להגדירו כמסמן משברי אמון בהנהגה וכמציג סדקים באמונה במטרות שלשמן נלחם הצבא . דמות המפקד בסרטים שאדון בהם כאן היא זו של המפקד הקרבי הזוטר ( לרוב ביחידות מובחרות , ( קרי מפקד פלוגה - מ '' פ והממונה על כתשעים חיילים ) או מפקד מחלקה - מ"מ ( הממונה על כשלושים חיילים , ( שהוא כבן . 23-20 זוהי הדמות הנפוצה ביותר , והסיבה לכך היא מיקום הביניים שלה . מחד גיסא , התפקיד הפיקודי מפריד את המפקד משורות החיילים המרכיבות את הגוף הצבאי , והוא מהווה מודל לחיקוי ולהערצה עבורם . מאידך גיסא , יחסית למפקדיו הבכירים הוא עדיין קרוב בגילו לחייליו , וכמותם גם הוא משתתף בקרבות באופן פעיל . בנוסף , הוא מהווה חוליה המקשרת בין החיילים לבין שרשרת הפיקוד , שבראשה הרמטכ"ל , ונציגי העם - שר הביטחון וראש הממשלה . מיקום הביניים של דמות המפקד הנו מאפיין המאפשר לבחון קונפליקטים דרמטיים חיצוניים ופנימיים בסיפור - כגיבור פעולה המתעמת הן עם האויב מבחוץ , והן עם עמיתיו , החיילים והמפקדים הבכירים ממנו . התלבטויותיו הפנימיות מכורח תפקידו מאפשרות לחשוף משברים וסתירות בחברה הישראלית כולה בתקופות שונות . בדבריי על כל סרט אתייחס בעיקר לאיקונוגרפיה , כלומר לדימוי המרכזי שבאמצעותו מוצג המפקד , דימוי המגלם בחובו מורכבות זו . נקודת המוצא היא דמותו של המפקד ההרואי , המהווה דוגמה לגבורה ולמנהיגות . דמות זו גובשה בקולנוע הלאומי הרואי כפי שהוגדר על ידי אלה שוחט . ( 1990 ) זהו ז'אנר קולנועי שהתגבש בשנות החמישים של המאה העשרים סביב המוקד הרעיוני של הקרבת החיים למען המולדת . שוחט מציינת כי למותן של הדמויות הראשיות יש פיצוי אלגורי - לידתה מחדש של האומה , שהיא היא ה"דמות הראשית" בסרט . המשמעות העיקרית של האתוס החדש הייתה כי לנופלים מובטח קיום מטאפיזי בנצח האומה . במבצע יונתן ( מנחם גולן , *( 1977 יהורם גאון מגלם את דמותו של מפקד סיירת מטכ"ל , יוני נתניהו , שנהרג במבצע חילוץ בני ערובה יהודיים , נוסעי מטוס 'אייר פראנס' החטוף , באנטבה שבאוגנדה . העובדה שהסרט מבוסס על מקרה אמיתי , מעניקה לדמות הקולנועית משנה תוקף . מבצע יונתן והוא הלך בשדות הם חלק ממה שמכנה נאמן "השלב המקצועני , " החותם את הפרק הלאומי הרואי בז'אנר סרטי הצבא והמלחמה בקולנוע הישראלי . זהו שלב של פוסט מלחמת , ' 67 והסרטים מצטיינים ברטוריקה משוכללת מקודמיהם , ומייצגים ערכים חברתיים חדשים , ערכי ממלכתיות . ערכי הממלכתיות הם מקצוענות וערך צה"לי מוכר , ( יעילות , הישגיות , הצלחה חומרית , עליונות מדעית וטכנולוגית , ומעל לכול - הזדהות עם המרינה כערך עליון . הצגת הלוחם המקצוען כאידיאל חברתי סייעה להחדרת 5 הממלכתיות . דמותו של יוני היא ללא קונפליקט , ללא סדק , ומציגה אידיאל נערץ של הרואיות ושל הקרבה . בסרט משולבים קטעי ארכיון של הקבינט המדיני , ובהם נראים , בין השאר , יצחק רבין ושמעון פרס . החיבור בין המפקד הגיבור לשרשרת הפיקוד והממשלה מוצג בסרט מבצע יונתן בהקפדה , בשונה מהסרטים שבהם אדון בהמשך , שמהם נעדרים באופן מופגן הפיקוד הבכיר והספרה הפוליטית .

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help