sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

סינמה סיסי קווים לדמותו של הגבר הנשי בקולנוע הישראלי * גלעד פדבה מרצה לקולנוע , תרבות פופולרית ומיניות בקולנוע הציוני הלאומי לא היו גברים נשיים בשיער מחומצן ובנעלי פלטפורמה עם קול מתלטף , מחוות גוף מעוגלות , עיכום ראוותני , חולצות ססגוניות ומכנסיים צמודים . ה"יהודי החדש , " חלון הראווה הזכרי של הציונות , היה מוצר אידיאולוגי מובהק עם בלורית מסתלסלת וחיוך מנצח , מעט מבויש ומעט שחצן , עובד אדמה ולוחם עשוי לבלי חת , המוכן בכל עת לכבוש ערים , כפרים , משלטים ומעריצות צבריות מזדמנות עם קוקו וסרפן . בניגוד לאמונה הרווחת , הצבר הקולנועי היה במקרים רבים שחרחר , ולאו דווקא בלונדיני תכול עיניים , אך תמיד הופיע כתקווה הגברית הגדולה של העם הבורא עצמו מחדש בשדה הקרב , בפלחה , בהרקדה , במיטה ועל המסך הגדול , ובניגוד מוחלט ל"יהורי הגלותי" המתרפס , החיוור , האומלל והנשי . כניסתו המאוחרת של הגבר היהודי הסיסי לקולנוע הישראלי , בשנות ה 70 של המאה העשרים , מסמנת מפנה דרמטי בתרבות הישראלית . שובו של הסיסי התאפשר בזכות המלוררמות המעמדיות וקומדיות הסקס האתניות של שנות ה , 70 המכונות "סרטי בורקס , " שהצמיחו מודלים קולנועיים חדשים של גבריות ישראלית , הרחק מן השדה החקלאי ומשדה הקרב : הבריון השכונתי , העבריין השרמנטי , נער הרחוב , ספר הצמרת , מנקה האסלות , הפושטק טוב הלב , התייר התמים , המיליונר היבשושי , האלכוהוליסט המבדר , הסוחר הממולח וחבריהם . קולנוע אסקפיסטי זה , שהגיע למסך בעקבות התעייפות הצופים משטיפת המוח הלאומית , עליית הקפיטליזם והשפעה ניכרת של הקולנוע המצרי , התורכי והאיראני , ביקש לספק חוויות משעשעות וריגושים מיידיים לקהל צופים עממי ( גרץ ; 1993 שוחט . ([ 1991 ] 2005 קולנוע זה הרשה לעצמו להשתחרר מתכתיבי הקולנוע הלאומי : במקום דוד עמרם , הלוחם הצבר האמיץ ( אריק לביא , ( המקריב את חייו בגבעה 24 אינה עונה ( ת'ורולד דיקינסון , , ( 1955 הופיע סרגייו קונסטנצה ( ישראל פוליאקובו , בעל מועדון הימורים , המסתבך בחובות ובורח למילואים בגבעת חלפון אינה עונה ( אסי דיין , . ( 1976 1 " סרטי הבורקס" הולידו את ששון ( זאב רווח ) מצ'ארל וחצי ( בועז דוידזון , , ( 1974 אחד הגברים הנשיים המפורסמים והאהובים ביותר בקולנוע הישראלי . ששון התאפיין בחיבה יתרה לחולצות הוואי צבעוניות בעלות הדפסים של פרחים טרופיים הפתוחות עד הטבור , חושפות חזה שעיר וגורמט רק ומכנסי סאן טרופז מתרחבים בצבעים עזים , כמיטב אופנת הדיסקו האמריקנית של שנות ה 70 המוקדמות ; עבריין ממוצא מזרח , שתחום פעילותו לא ברור , המעדיף לבלות את עיקר זמנו עם גדליה , בריון גדל גוף ומגולח ראש יגופ ה חושפת שר ר ם , ולא עם אשתו הכעוסה תמיד . ששון , הסובל מבעיית פוריות , מתייעץ עם פלורה ( עדנה פלירל , ( אמו של ציארלי ( יהודה ברקן , ( יריבו בלב ובנפש , אישה חמה וטובת לב הקוראת בקלפים ובקפה . הוא מספר לה שרופא הנשים שלח את אשתו לעשות " בדיקות של צפרדעים" על מנת לבדוק אם היא בהריון . התשובה הייתה שלילית , והרופא ביקש מהאישה לשלוח אליו את בעלה . "בתור מה אני אלך אצל רופא נשים , " זועק ששון את כאבו בתנועות גוף נשיות מוחצנות בפני פלורה , "בתור אישה או בתור צפרדע . " !? לאורך הסרט מקפיד ששון ללקק את אצבעו ולסדר את שערו תוך כדי נסיעה , לחשוף מלתחה עשירה של לבוש צבעוני צעקני המבליט את חלציו , ולדבר באינטונציה נשית מתלטפת כשהוא משמיע את הרפליקות הנצחיות : "מי מתעסק ? זה מיקו " ! ו"מה רוצה התולעת ? מחפשת חכה . " ! המאצ'ואיזם של ששון מתבטא בהטרדות מיניות חוזרות ונשנות של לילי ( גאולה נוני , ( פועלת ייצור יפה , קשת יום , המגדלת לברה את אחיה המתבגר מיקו ( דוד שושן , ( בן טיפוחיו של צ'ארלי . באחת הפעמים ששון שולח ידיו אל לילי , ואז מופיע מולו מיקו בפוזה גברית , ומאיים להרוג אותו אם שוב יעז לגעת באחותו . ששון מתחנחן , מצחקק ומציע למיקו קמע " ) זה היה של המלך אחשוורוש . ( " משנוכח לרעת שהנער איתן ברעתו , הוא ממהר להסתלק מהמקום . ניסיונות התקיפה המינית מהווים , לכאורה , ערבות לנטייתו ההטרוסקסואלית של ששון - הסטרייט הסיסי ביותר בקולנוע הישראלי - המרבה לבלות עם גדליה , מזניח את אשתו , מתעטף באופנת מועדונים צבעונית ומקפיד מאוד על תסרוקתו . 2 רווח גילם את דמותו של גבר נשי נוסף בסרטו ספר נשים , ( 1984 ) קומדיה של טעויות העוסקת בשני אחים ממוצא מרוקני ; רקטור , מנקה האסלות ההטרוסקסואל , ומישל , ספר הצמרת ההומוסקסואל . לאחר שוויקטור גונב כסף ממעבידיו האשכנזיים , הוא מחליף זהויות עם אחיו . ויקטור הוא גבר מוזנח בסרבל כחול , פנים לא מגולחים , שיער לא מסודר ומבטא ערבי , המנהל ביר רמה את משפחתו הענייה ומרובת הילדים . לעומתו , מישל הוא גבר מטופח , לבוש בגרי יוקרה נשיים , נוטה חיבה יתרה לחולצות אדומות נוצצות ולמכנסיים לבנים צמודים , בלוריתו מחומצנת ותסרוקתו מוקפדת ; הוא מדבר במבטא צרפתי מאנפף , מנהל סלון יופי משגשג בדיזנגוף סנטר ומתגורר עם בן זוגו רון בחווילה מפוארת . לפי ההיגיון של ס פ ר נ ש י ם , גבר מרוקני אותנטי הוא בהכרח סטרייט , גברי , עני ולהוט מבחינה מינית , בניגוד גמור לאחיו ש"השתכנז . " סרט זה כורך יחדיו םיסיות , הומוסקסואליות ומערביות באופן סטריאוטיפי , ומתייחס לחד מיניות כאל תופעה היכולה להתקיים רק אצל גברים אשכנזים מסוימים , שהם לא "באמת" גברים או אצל כאלו שגבריותם מוטלת בספק . הרעיון שגבר מרוקני "אמיתי" יכול להיות הומו , נתפש כאן כבדיחה מרכזית המניעה את העלילה . כך למשל , אשתו של ויקטור מנסה לפתות את מישל ( המחופש לרקטור ! למעשה משכב כשהיא שרה לו "סייב 11 ) צ ' א ר ל י ו ח צ ונועז דוידזון , ( 1974 ששון ( זאב רווחו וציארלי ( יהודה ברקן )

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help