sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

בעקבות התערוכה זמן אמת" במוזיאון ישראל " או : על הקושי לראות את האמת של הזמן * קציעה עלון זמן אמת : אמנות בישראל 2008 - 1998 מוזיאון ישראל , ירושלים | אפריל - אוגוסט 1 2008 אוצרים : אמיתי מנדלסון ואפרת נתן | במסגרת פרויקט "שישים שנות אמנות בישראל" * במסגרת תערוכות העשור המוצגות במוזיאונים השונים ברחבי הארץ לרגל שנת ה 60 למדינה , מוצגת במוזיאון ישראל בירושלים ( בביתן וייסברוד שאינו נתון בשיפוצים ! התערוכה זמן אמת , הבוחנת את העשור שבין 1998 . 2008-ל בתערוכה בחרו האוצרים להתמקד באלמנטים של קטסטרופה , באימה ובחזונות אפוקליפטיים : "עבודות רבות [ ... ] מבטאות תחושת חרדה מפני אסון בממדי ענק , ולצדה כמיהה למילוט אל מחוזות רחוקים , " כותב אמית מנדלסון , אחד משני האוצרים ( האמנ ת אפרת נתן היא הצלע האוצרותית האחרתו . התערוכה עצמה מציגה מגוון של עבודות מצוינות , כמעט כולן מוכרות היטב לבקיאים בשדה האמנות הישראלי . הנרטיב שאותו בוחרת התערוכה לשרטט ולתחום , הוא הנרטיב ההגמוני , הקאנוני . דומה כ את ההשראה העיקרית לבחירה התמאטית סיפקה תערוכתה של סיגלית לנדאו , The Country ( גלריה אלון שגב , . ( 2002 אכן , אין ספק כי "קו פרשת המים" בעשור זה היה אירוע נפילת מגדלי התאומים בספטמבר . 2001 בכך הסתיים "עשור הזהב" של העולם המערבי שהחל עם נפילת הגוש הקומוניסטי בראשית שנות ה . 90 הספר , שסימל אולי יותר מכול את עשור שנות ה , 90 היה ספרו של פרנסיס פוקו מה , קץ ההיסטוריה , אולם התקפת הטרור הרצחנית פוגגה כל רצון לניסיון תיאורטי להמשגת האוטופיה . "הצו הפטריוטי למלחמה בטרור" בארצות הברית העניק למדינה סמכויות בלתי מוגבלות , ומדינות רבות הפכו למנוהלות , במידה זו או אחרת , תחת "תקנות לשעת חירום , " בדומה לישראל . הפילוסוף האיטלקי , ג'ורגייו אגמבן , ציץ כ מצב החירום הפך זה מכבר לשגרה , שאינה מקוממת כמעט אף אחד , פרט לקומץ פעילי זכויות ארם הנתפשים כהזויים , וכי הוא הוא המגדיר הנוכח ביותר של רוח התקופה . ( Zeitgeist ) גם בישראל הייתה תפאורת העשור האחרון קטלנית במיוחד : טרור משתולל , מלחמות , אינתיפאדה , התנתקות , קסאמים , חיסולים ממוקדים . אירוע מדמם רודף אירוע מדמם . אולם , כותב מנדלסון , "מעטות הן היצירות המקומיות של האמנים המרכזיים בשנים אלה שהגיבו במישרין למציאות זו . " דומה כי אכן "המחאה המחלחלת" או "הצעקה הכבושה" מהוות מאפיין מובהק של יצירות האמנות הכלולות בתערוכה , ומעניין לעקוב אחר אופני התחפרות ה"פוליטי" במרקם האסתטי : אדמה מבוקעת ביצירתו של גל וינשטיין , הומלסיות בתצלומיו של עד נס , אבנים קשורות לידיים אצל נלי אגסי . במקביל לתערוכתה של לנדאו ב , 2002 הוצגה בגלריה דביר תערוכתו של האמן יגאל נזרי , חיים צומחים . שתי האופציות הוויזואליות סימנו התבוננות מהופכת במרקם של חורבן : זו של לנדאו מתוך גודש ומלאות עד קבס , וזו של נזרי - באפנות אסתטית נזירית ומוקפדת , מקולפת עד לשלד ולגלעין , המצביעה באכזריות נטולת חמלה על המפגש המורעל שבין תפישת עולם אוריינטליסטית לבין האוריינט הממשי . ברצוני ליטול תערוכה זו דווקא כנקודת מוצא לנרטיב אלטרנטיבי , הטומן בחובו סיפור אחר של העשור האחרון , מגולל את סיפורם של ה"אחרים , " ומתנהל על צירים של אתניות מסומנת , שחורות ולובן , צבע עור וזהות . בעיניי המהלך הגדול של העשור 2008-1998 החל בתערוכה אחותי : אמנ ות מזרחיות בי שראל , שאצרה האמנית שולה קשת בבית האמנים בירושלים ובניהולה של מתי צדקא < בשנת : 2000 תערוכה פורצת דרך , שלמרבה הצער אינה מוזכרת כלל ברשימה הקטלוגית הכרונולוגית של "מבחר תערוכות ואירועי אמנות , " המצויה בסוף הקטלוג זמן אמת . תערוכתה של קשת , שזכתה לבולטות תקשורתית ולהדהוד ציבורי גדול , החדירה לשדה האמנות הישראלי מושגים , כגון " אוריינטליזם" ו"פוסט קולוניאליזם , " ודיברה , כמעט לראשונה , על "אמנות מזרחית" ועל "אסתטיקה מזרחית . " חורש לאחר פתיחת התערוכה אחותי , חן שיש , אני סירה שוקעת , , 2008 אקריליק על בד Khcn Sliish . I ' m a Sinking Bom , 2 ( 1118 , acrylic on canvas

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help