sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

כתוב באמהרית חוה ראוכר נשים יהודיות אתיופיות מרכיבות את גוף העבודות האחרון שלי . העבודה האחרונה , כתוב באמהרית , הוצגה בתערוכה "הוי ארצי מולדתי " 2007 בבית האמנים בתל אביב . העבודה מספרת את סיפורה של חיה , אישה אתיופית , המוצבת במרכז עבודת טריפטיכון ולצדה שתי בנותיה . חיה ובנותיה מצוירות מתוך התבוננות . הן ישבו מולי בסטודיו . נוצר קשר עין וקשר של שיחה ושל דיבור . מאחורי דמותה המצוירת של חיה מופיע טקסס באמהרית שאותו כתבה ישירות על הבד . הטקסט הוא סיפור התלאות שעברה בדרכה ארצה . עבודות מוקדמות יותר שיצרתי עסקו בנשים אתיופיות צעירות "בלונדיניות . " נשים הנמצאות במעבר שבין מזרח למערב . גם הן צוירו מתוך התבוננות , והאסוציאציה שהעלו בי היו של נשים מקראיות מחד גיסא ושל פסלי נשים מצריות קדומות מאידך גיסא . למרגלותיהן ציירתי דמויות קטנות , ציטטות מתוך רישומי התנ " ך של גוסטב דורה , הצייר הצרפתי בן המאה ה 19 שהתפרסם בציורי התנ " ך שלו רווי' הדרמה והרומנטיקה , דמויות שאותן הפכתי גם לפסלים . חיה היא אישה אמיצה שברחה ממסורת של דיכוי נשים , וכך היא כותבת ; " אחותי הקטנה התחתנה בגיל שבע . באו מהכפר השכן לקחת אותה לבעלה . אבי לא רצה לתת אותה . הייתה קטנה , רצה שתמשיך ללמוד . דודה שלי , אחותו , אמרה : לא טוב לאישה ללמוד הרבה . תלמד הרבה , תהיה זונה . שתתחתן , תלך לבעלה , ותביא ילדים . אבי שמע לה . לקחו אותה על הגב . הייתה קטנה , ולא יכלה ללכת הרבה . היא בכתה , לא רצתה לעזוב . הייתה בורחת וחוזרת הביתה . אח שלי ורודה שלי היו כועסים עליה , צועקים ומרביצים לה , תלכי חזרה לבעל שלך . המשפחה של בעלה נתנו שלוש שנים אחריות לא לגעת בילדה . בגיל 10 ברחה , חזרה הביתה עם מכה בראש וסימן כחול גדול על המצח . לא רצתה לישון אתו , כי הייתה קסנה . בגיל 12 נכנסה להיריון והיה שקט , הפסיקה לברוח . ילדה בן , ואחר כך ילדה תאומות - כשהיו בנות חצי שנה מתו , אחת אחרי השנייה , ואחר כך ילדה עוד בן שמת בגיל . 4 אחותי סבלה הרבה , קיבלה מחלת לב . הייתה חולה מאוד , ואבא ואמא שלי היו מתפללים כל הזמן שלא תמות . התגרשה מבעלה , וחזרה הביתה . אימא ואבא שלי כל הזמן היו מצטערים . אם הייתה נשארת תלמידה ולא מתחתנת בגיל , 7 לא הייתה חולה כל כך . בגיל 25 מתה אחותי הקטנה . התחתנתי בכוח , והבאתי עוד ילדה . הוא היה גבר מבוגר מאוד עם ילדים . איש טוב ומכובד , לא ביקש ממני לרחוץ לו הרגל ולנשק אותה . באתיופיה אישה צריכה לתת כבוד לגבר , להשפיל עיניים , לעשות מה שהוא אומר , לא לדבר עם אף אחד אחר , לשרת אותו ולרחוץ לו הרגל כשהוא חוזר הביתה . מי שהיה נכנס לבית ומדבר אתי , היה כועס , וזה היה קשה . רציתי לעלות לארץ ישראל . בא הדוד שלי ואמר : תעשי בשכל , הוא לא "תן לך ללכת . אבא שלך יעלה לארץ ישראל , ואת תישארי לבד . תעזבי אותו . את בהיריון ארבעה חודשים , תלכי עם אבא שלך . הלכתי לאריס אבבה עם אבא שלי . הייתי בחודש התשיעי . אבא שלי היה צריך לעלות לארץ ישראל , ויתר על התור שלו , חיכה שאלד . הייתה לידה קשה . 13 ימים אחר כך עלה לארץ ישראל . אני נשארתי לבד עם תינוקת וילדה קטנה . לא נתנו לצעירים לעלות , רק לזקנים . שנתיים קשות עברו עלי באדיס אבבה . ב 1991 באו ולקחו אותנו במטוס . סוף סוף הגעתי לארץ ישראל , נישקתי האדמה , התפללתי ושמחתי . לא הבאתי בעל , ברוך השם ? " . מאיכות היצירה ומרודות המסר שהיא מבקשת להעביר , אך לא כך הוא הדבר במקרה של תער 1 כה זו . בנוסף לאיכותן , הצליחו העבודות לעורר שאלות מעניינות לגבי מידת קיומה של הדדיות בין תפישתו הפולי 0 ית של היוצר לבין הפרשנות שנותן הצופה לעבודה . ארוד מהמבקרים בתערוכה היה האמן דוד ריב , המזוהה עם הצד השמאלי של המפה הפוליטית - שתערוכתו נפתחה בבית האמנים בירושלים במקביל לתערוכה שאצר בר חמא . ריב ציין שחלק מהעבודות ב '' הו ארצי מולדתי " 2007 הן כאלה שהוא עצמו יכול היה ליצור , ותהה מה בדיוק משייך אותן לצר האחר של המפה הפוליסית . ואכן , מן העבודות בתערוכה עולה רגישות חברתית רבה . גם מימין וגם משמאל מבקשים האמנים למחות על מצבים קיימים או להתריע כנגדם . וכאן , במקום זה , נפגשים שני קצוות הקשת הפוליסית וסוגרים מעגל . ? י \ 1 קב ח 0 ץ , ^ ' קבלת , , 1949 תצלום 0 ניה 0 רמיננר , מעיל 2007 , DIJTM

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help