sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

" הו ארצי מולדת " " הוי ארצי מולדתי . " אוצר : אבנר בר רומא בית האמנים בתל אביב בשיתוף עם הגלריה האחרת בתל אביב כ"ז באייר - / "ט בסיון התשס"ז נעה לאה כהן בבית האמנים בתל אביב נפתחה בערבו של יום ירושלים תערוכה שאצר אבנר בר חמא , אמן דתי המזוהה עם הצד הימני של המפה הפוליטית בישראל . בר חמא פרץ לאחרונה לתודעה האמנותית הישראלית בקבוצת עבודות המוחות כנגד ההתנתקות מגוש קטיף . התערוכה הנוכחית היא הראשונה בסדרת תערוכות קבוצתיות שאותן הוא מתכנן לאצור תחת הכותרת "תערוכות מתקנות , " שם המשחק עם המילים התנתקות , ניקיון ותיקון . כותרת התערוכה הנוכחית , "הוי ארצי מולדתי , " 2007 - משתמשת בשלוש מילים משירו המפורסם של שאול טשרניחובסק , 1 ויכולה להתפרש בשני כיוונים . מצד אחד היא מזכירה את האופטימיות האידיאליסטית הטבועה בלחן שיצרה נעמי שמר לשיר זה ; מצד אחר היא מייצרת קונוטציה גם לביקורתיות הכואבת בשירו המאוחר יותר של אריק א"נשט"ן , "הוי ארצי מולדתי , את הולכת פ"פן . " הרעיון האוצרות לתערוכה נולד מתוך המצב הפוליטי המורכב שבו מצויה מדינת ישראל . בר חמא טוען כי הגירוש מגוש קטיף , יחד עם המלחמה בלבנון , הותירו פלחים רבים בחכרה - מכל גווני הקשת הפוליטית - בתחושה של איךאונים . את הכאוס הזה הוא מבקש לנצל לצורך הידברות אמנותית במקום שהמילים אינן יכולות לו עוד . לצורך זה שלח בר חמא הזמנות לכארבעים אמנים בעלי דעות פוליטיות מגוונות , וביקשם להגיב לשלוש מילות השיר . מתוכם נענו רק 25 אמנים , כשליש מהם תושבי . רו רבים מן האמנים המזוהים עם השמאל נמנעו מלהגיב להזמנה . בר חמא הציג בתערוכה עבודה קונספטואלית נוקבת , מדינה משתנה . הכותרת משחקת עם המלים משתנה משתנה , ומתכתבת עם מרסל דושאן . המיצב הפרובוקטיבי בא למחות על אובדן תרבותנו ועל הערכים המשתנים חליפות לבקרים בחברה הישראלית . הוא יצק משתנה בצורת מגן דוד מחומרים אציליים , מתכתיים ובורקים . מעל המשתנה תלה את דיוקנו של הרצל , ומתחתיה - רפרודוקציה של עבודתו המפורסמת של דושאן , המשמשת אותו כנקודת מוצא והתייחסות . רחל טל כץ מן היישוב בת עין בחרה להציג את תחושותיה נוכח בניית גדר ההפרדה . בולדוזרים מאיימים בדינוזאורים ממוקמים לצד מכוניות פרסיות בתוך אווירה נוגה בגוני כחלחל אפור . תמר גור אריה , מגורדת מגוש ק 0 יף , יצרה על הקיר רישום פחם מונוכרומט של ביתה החרש , והעלימה ממנו את הגורם האנושי . מכולות וקופסאות אנוומות מנוכרות מנהלות דו שיח עם תחנת אוטובוס ישנה מבטון , מרמזות על הנדודים והארעיות שהם עדיין מנת חלקנו . עבודותיהן של סליה 0 וק 0 לי ויעל רובין מציבות סביבות עירוניות וכפריות , המתייחסות להוויה הישראלית המתקיימת על הציר שני / מחנות הפליסים ושיכוני "בנה ביתך , " כמעין עדות לתהליכים של בנייה ושל הרם . חנה גולדברג , אמנית דתית מירושלים , תושבת עפרה לשעבר , בוחנת את הביטוי "ירושלים של מעלה" דווקא דרך גגותיהם של בתי השיכונים בשכונת הקטמונים שליד ביתה . דוודים , אנסנות מתפרעות וקילופ 1 בסון המן מעמתים את המבט עם כחול השמים , התופס את מרבית שסח התמונה , ומעלה שאלות לגבי היכולת להרגיש קדו-שה בארץ הקודש . רות קסנונבאום בן דכ מציגה את "חורבן הכית" באמצעות עימות בין שני רגיסטרים צמודים שבכל אחד מהם ארבעה עשר ריבועים מקבילים . הדימויים שבתוכם מתמצתים את המאבק הפוליטי בו נתונה ישראל . מול כיפת הזהב המוסלמית היא מציבה דגם מטושטש של בית המקדש השני ; מול בית דירות ערבי שעל פתחו נראה סמל כיפת הסלע , היא מציבה באירוניה את הווילה האולטימטיבית , חלומו של כל ישראלי מצוי . האמנית מציירת גם דיוקן עצמי ; פעם כשהעיניים פקוחות לרווחה כרואות את המציאות נכוחה , ופעם כשהן עצומות ומכווצות , כמו מבקשות להיעלם בצעקה קורעת . האדמה הנראית בעבודה מתייחסת לפניו השונים של הקונפליקט היהודי ערב : מצד אחד המאבק על האדמה הוא טריטוריאלי , ומצד אחר - מדובר במאבק דתי תרבות על אדמה הנתפשת משני הצדדים כאדמת קודש . דבי קמפבל , תושבת אלון שבות , מראה בציור המבוסס על תצלום מפגש בין חיילים יהודיים לבין תושבים ערביים . מבט נוסף מגלה שבתמונה נמצאת גם דמות של אישה יהודייה הנושאת את ילדיה בזרועותיה . כולם ניצבים באותו צומת דרכים . כולם בני אדם , המשגעים את עצמם מהצומת למחוז מבטחים , כשבכלל זה גם החיילים נושאי התיקים , המצויים כנראה בחופשה , בדרך הביתה . תערוכות נושא קבוצתיות הן עניין שבאופנה . לא אחת הנושא חשוב בהן םינל אז למן , דו שיח , תצלום מוד 0 ם 1 / ל בד דבי קמב 0 ל , תחנת \ 0 נ \ : 1 \> ס , , 2006 ציור

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help