sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

, DiVn מעופפים באושר בשמי ויטבסק , מנותקים מן המציאות היומיומית , ומחוברים פיזית זה לזו . לכל אחד מבני הזוג זרוע אחת ויחידה , וגופותיהם 17 מחוברים יחדיו באופן המעלה על הדעת תינוי אהבים . הריחוף באוויר הנו לא רק אמצעי להדגיש את אהבתם העילאית , אלא אף מכיל רימוזים מיניים . "אני מצייר את עולמי כמי ששר / 1 בחלום /' כתב שאגאל בשירו סולם יעקב . אף שתיאורם של שאגאל ובלה , המרחפים בשמחה באוויר , נראה במבס ראשון נאיבי ותמים , קשה להתעלם מן החשיבות שמייחסת הפסיכואנליזה לסמלי מעוף בחלום . לתפישתו של פרויד , חלומות על מעוף יש לפרש כחלומות של ריגוש מיני כללי , כחלומות זקפה . הוא גורס כי מרבית הסמלים בחלומות הם בעלי אופי מיני , ומציע דוגמאות רבות . בהקשר זה ניתן לציין כי אריגים , דוגמת מפת השולחן בציור יום הולדת , מסמלים נשים . בספרו מספק שאגאל תיאור חי של הציור נאהבים מעל העיר , ואותו הוא מסיים במשפט : "ראיתי יותר פרטים מן הצוהר הקסן שבגג שלנו בעת שהתבוננתי כלפי מ 0 ה . " ... מה ששאגאל בצניעותו נמנע מלתאר מפורשות הוא , ככל הנראה , מראה הילד הקטן העושה את צרכיו בפינה השמאלית התחתונה , אף שבהזדמנויות אחרות הוא מספק תיאורים חיים לחוויות מעין אלה : "במיוחד אהבנו מדי ערב 'להתפנות' ליד הגדר , אם תסלחו לי על גסות הרוח ... אני גס רוח ? כלל וכלל לא . זה יכול להיות גרוע בהרבה . פשוט מאוד : לאור הירח , כשמפחיד להתרחק , אנחנו הילדים לא יכולנו להרחיק לכת , רגלינו הקטנ 1 ת סירבו להתכופף . ואכן , בבוקר המחרת אבי היה מחרף ומגדף בלי סוף . " הכללתו של הילד העושה את צרכיו חשובה הן משום שזהו בן האנוש היחיד הנראה בעיירה והן במונחי הקומפוזיציה ; גבו המתקמר מוצא הדים בגדר החיה ובעז הירוקה הקטנה שמעליו . מדוע חש שאגאל צורך לכלול זיכרון ילדות זה בתיאור האהבה העילאית ? האם זו דוגמה נוספת לאופן שבו מנגיד שאגאל מציאויות שונות : הנשגבת והיומיומית , או שמא יש כאן גם התייחסות לעוררות המינית , שחווים ילדים רבים בעת עשיית צרכיהם , התייחסות המאששת את הסימבוליקה המינית שביסוד הציור ? כאשר מתבוננים בנופי העיר הנפרשים למרגלות הזוג המעופף , אחד הפריטים המרכזיים הוא בית עם סולם המוביל לפתח בקומה השנייה . פרויד מייחס חשיבות מינית לסולמות , וסוען כי חלונות , דלתות ושערים מייצגים פתחי גוף . מה שיש לנו כאן , אם כן , הם פרטים נוספים הטוענים גם הם את הציור בסימבוליזם מיני . מובן שלא ניתן לקשור כל אחד מסמלי החלום של פרויד לפרטים דומים בציוריו של שאגאל , במיוחד משום שאין כל דרך לבדוק מה הן האסוציאציות שעלו במוחו של האמן . אחרי ככלות הכול , שאגאל הרי לא ממש חלם . בכל זאת , דומה כי קיים יסוד לכלול גם קריאה פרוידיאנית בין הפרשנויות השונות לאמנותו של שאגאל אף שהוא עצמו דחה מכל וכל קשר מעין זה : "מבחינתי , ישנתי היטב בלי פרויד . אני מודה שמעולם לא קראתי אף לא אחד מספריו , ואין לי כל כוונה לעשות זאת בעתיד . " בין שאנו מסכימים כי ניתוח פרוידיאני עשוי להועיל בקריאת ציורי האהבה של שאגאל ובין אם לאו , דומה ששאגאל אינו ביישן וחד ממד 1 בתיאורי האהבה שלו , כפי שנוטים לא אחת להציגו . ? הערות Marc Chagall , "My Own World , " in Benjamin Harshav , Marc Chagall and . 1 His Times . A Documentary Narrative ( Stanford UP , 2004 ) , p . 101 . כל הצי 0 ו 0 ים מן האוסוביוגרפיה של שאגאל לקוחים מגרסה זו - תרגום לאנגלית של המקור ה"די שלא ראה אור . לדברי הרשב , , My Life הכותרת האנגלית שניתנה לאוטוביוגרפיה של שאגאל , היא גרסה מורחבת של / 007011 . My Own World My Own Worldj הוא הקרוב ביותר לאוסוביוגרפיה המקורית של שאגאל . בתרגומים לאנגלית ולצרפתית , עומעמו , למשל , כמה מן הפרסים הארום"ם . ראו גם : מרק שאגאל , רו , " תרגום : מנשה לוין ( תל אביב : פועלים , . ( 1978 . 2 ביטוי של וירג י יניה האגארד , שחיה עם שאגאל במשך שבע שנים לאחר מותה של בלה . Virginia Haggard , My Life with Chagall : Seven Years of Plenty with the Master as Told by the Woman who Shared Them ( New York : Donald . I . Fine , 1986 ) , p . 111 My OwnWorld ! rumi ) . 3 אצל הרשב , לעיל הערה , 1 עמ י . 1 26 . 4 שם , עמ י . 129 . 5 שם , עמ י . 143 . 6 שם , עמ י . 144 . 7 לא כולם תמימי רעים עם הפרשנות המינית . קמינסק , 1 למשל , טוען כי לפרש ציור זה במונחים מיניים הוא בבחינת זילות חשיבותו . לדידו , הנערה היא התגלמות היופי וכוח החיות . היא מאששת את התחדשותם התמידית של החיים , ואין לה דבר וחצי דבר עם הזדווגות . לדעתו , "משב רוח חלף בחדר , הפיל את המנורה על השולחן והטיח את הבחורה הצעירה לעברו של הקשיש Aleksandr Kamensky , Chagall . . " The Russian Years 1907-1922 ( New York : Rizzoli , 1989 ) , p . 96 . . 8 במכתב לליונלו ונטורי 1 7 ' D ( Venturi ) בפברואר , 1959 אצל הרשב , לעיל הערה , 1 עמ י . 699 . 9 להתבוננות בעבודה זו ולדיון בה , ראו : Ziva Amishai-Maisels , "Chagall ' s Dedicated to Christ . Sources and Meanings , " Journal of Jewish Art of 21 / 22 ( 1995 / 96 ) , pp . 90-91 . See also : Susan Compton , cat . Chagall ( London : Royal Academy Arts , 1985 ) , pp . 164-65 ; Franz Meyer , Marc Chagall Life and Work ( Uew York : Abrams , 1963 ) , pp . 133-135 . לעבודה נוספת בעלת רימהים מיניים , ראו עירום בתנועה ( 191 3 ) אצל קמינסק , ' עמ י , 103 ציור המציג , ככל הנראה , מציג אישה עירומה מאוננת . . 1 0 שאגאל , , My Own World אצל הרשב , לעיל הערה , 1 עמי . 1 44 . 11 האגארד , לעיל הערה , 2 עמ י . 27 . 12 שם , עמ י . 112 . 1 3 שאגאל , , My Own World אצל הרשב , לעיל הערה , 1 עמ י . 149 . 14 עותק שני משנת 1923 מצוי באוסף מוזיאון גוגנה"ם . לפרטים ראו : Angelica Zander Rudenstine , The Guggenheim Museum Collection , Paintings . 1880-1945 , vol . I ( New York , 1976 ) , pp . 69-70 . 1 5 בלה בזיכרונותיה מספקת תיאור פיוטי מופלא של היום שבו יצר שאגאל ציור זה . ראו : Bella Chagall , First Encounter ( Hew York : Schocken Books , 1983 ) , nm KMVJ n > j : cu mi . pp . 227-228 דולקים ופרקים נבחרים מן ^ הספר הפגישה הראשונה , תרגום : יהודה יערי ( תל אביב : דביר , . ( 1947 . 16 במתווה הכנה המצוי באוסף המוזיאון לאמנות מודרנית , נין יורק , הסכין ממוקמת בתוך הפתח העגול . ראו איור ב : Rudenstine , The Guggenheim Museum Collection , p . 72 . 1 . 1 7 כך מציין גם דניאל א . שנ"דר : E . Schneider , A psychoanalytic Approach to the Painting of Marc Chagall , " College Art Journal , vol . 6 , no . 2 . winter 1946 , p . 121 . cmm . 18 מיידיש על ידי הרשב , Chagall and His Times , לעיל הערה , 1 עמ י . 538 Sigmund Freud , The Complete Introductory Lectures on Psychoanalysis , . 19 trans . and ed . James Strachey ( New York : W . W . Norton , 1 966 ) , p . 155 . . 20 שם , עמ י . 1 53 . 21 שם , עמ י . 157 , My OwnWorld HMM . 22 אצל הרשב , לעיל הערה , 1 עמ י . 109 ^ . 23 שם , עמ י . 105 . 24 פרויד , לעיל הערה , 19 עמ י . 31 7-316 . 25 שם , עמ י . 159 , 158 James Johnson Sweeney , "An Interview with Marc Chagall , " Partisan . 26 flewevv , vol . 11 , no . 1 , winter 1944 , pp . 88-93 . Rep . in : Benjamin Harshav , ed ., Marc Chagall on Art and Culture ( Stanford UP , 2003 ) , p . 87 .

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help