sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

העמדה הפוסט מודרנית של פוקו בדבר השפעתה המנכרת של ההיסטוריה ה"אפקטיבית" על העצמי , באה לידי ביטוי בתערוכתו של דמיאן הירסט בגלריה גאגוזיאן בניו יורק . חלל הגלריה גדול , מרהיב , מוזיאלי . זוהי תערוכת ציורים ראשונה של אמן שסימן את דרכו בסנסציות פרובוקטיביות דרך האופציה הכוחנית של אוסף סאצי בלונדון . על פי התכנית המסתמנת באמצעות התצלומים מחלל התערוכה שלהלן , מורגשת הכוונה לאפשר את כניסת האובייקטים המוכרים של האמן , בטרנספורמציה לציור , לסלון האספנים . דמיאן הירסט מצייר את החולי ( תרופות , פציעה , חלל בתי חולים , הזרקה לווריד , ( אך הציור נעדר לחלוטין עמדה , עומק או רגש . האדום בשרוולה של היאפית הניו יורקית הנראית בתצלום שצולם בחלל התערוכה מסמן שיחה אחרת , המותירה אותה אדישה לחלוטין לדמו האדום הניגר על פניו של תכול העיניים שמאחוריה . אין כאן שיחה פנימית של אמן המתבונן אל תודעתו , או נקיטת עמדה כלפי הסובייקטים המוצגים . מתברר שאסיסטנטים עבדו על יצירת הציורים הריאליסטיים . המאגר המקורי לתצלומים , כפי שמצהיר האמן , נאסף מעיתונים וממגזינים . הניכור קיים בבחירה ובביצוע , וכך גם לא נוצרת אמפתיה מצדו של המתבונן כלפי המנותחים ; הזעזוע נותר למראית עין , כשם התערוכה - האמת המתעתעת . אולם המציאות החברתית כלכלית חזקה מכל התרשמות . בחגיגת הפתיחה עמדו האנשים בתורים ארוכים , ובאפס מעלות צלסיוס ציפו להיכנס לאירוע . צלמים רבים ואנשי תקשורת תיעדו כל תנועה במרחב בשעה שכל העבודות נמכרו . כפי הנראה , פתיחותיו הסנסציוניות של אנדי וורהול בשנות השמונים של המאה העשרים התנהלו גם הן באווירה דומה . שונות הן עקניו של המתבונן מתוך תצלומיו של דיאן ארבוז , פ ט ר י ו ט צעיר עם דגל , , 1967 המוצג בתערוכה הרטרוספקטיבית המעולה במוזיאון המטרופוליטן ובתערוכה קאמרית מרגשת בגלריה Pace ברחוב . 57 כאן לא מתקיים קיפאון המבט , אלא מתחוללת סערה פנימית של המצולמים ובחירה מדויקת , מוקפדת ואמפתית של הצלמת . התערוכה רחבת ההיקף הגיעה לניו יורק מהמוזיאון לאמנות מודרנית בסן פרנסיסקו . Diane Arbus : Revelations כגילוי ובחשיפה של החריגים והנדחים בחברה , וכן בחשיפה עצמית . משיכתה של ארבוז ליאחר הקדימה את התיאוריות הפילוסופיות שהאדירו את מקומו בשיח התרבותי ( פוקו , לאקאן , דלז , בטאי . ( עבודותיה מקרינות אינטימיות ואמפתיה כלפי המצולמים , סוג של התמודדות שאולי היא שהביאה אותה להתאבד דווקא בשיא הקריירה המקצועית שלה . ציטוט מדבריה יכול להעיד על אותה רגישות בגישה הצילומית אפופת הסוד : "תצלום הוא סוד על סוד . ככל שהוא חושף בפניך יותר , כך אתה יודע פחות" A photograph is a secret about" ) . (" a secret . The more it tells you the less you know האמנות הישראלית שהגיעה לניו יורק כמקבץ תערוכות בחללי תצוגה שונים , נשארה ישראלית ונבדלת , ולמעשה טוב שכך היה . מנון סלום , אוצרת התערוכה ה ח ו מ ר שממנו עשויים חלומות במוזיאון צילסי , ( Chelsea Art Museum ) קיימה שיח גלריה אישי ומנומק , שרוב מאזיניו לא היו זרים לקהילה , והוא נותר בגדר שיח פנימי . האמנים שהוזמנו היו אתי אברגיל , תמר גטר , הגר גורן , אורי קצנשטיין , אורי ניר , גלעד אופיר , דורון רבינא , גיל מרקו שני ושרון יערי . אל המיצב של אורי ניר הובאה מכולה של חול ישראלי , ומן האוויר ריחפו סטרוקטורות פיסוליות בחומר לבן סינתטי ומבהיק שנראו כמאובני העתיד . שלדי אינטליגנציית לווייתנים המרמזים על שרידי עולם עתידני . חלומותיו של אורי ניר נראים כשאובים מעומק תודעה היסטורית . דמויותיו המשוכפלות של אורי קצנשטיין יוצרות מחול ושפה האוצרים בחובם עוצמה ועדינות בעת ובעונה אחת . בעבודת הווידיאו התחביר מבקש פענוח ולחלוטין אינו מובן מאליו . הדמויות מוקפאות בברונזה צבועה ונעות ברקע מסך הווידיאו כבחלום . רישומיה הספירליים של נערת הרוגטקה ; שנחבטו בעוצמה אל הקיר בידה של תמר גטר , מעידים על מעורבות פיזית ומנטלית טוטאלית ואותנטית . הטבעת הרישום הידני אינה פועל יוצא של אותה יד אנונימית הנעתרת למזרק אקראי של דמיאן הירסט , אלא זוהי פעולת יד מדויקת להפליא , מיומנת ביחידותה , המסמנת ביוגרפיה אישית ספוגה בסמנים של תרבות ושל תודעה קולקטיבית . התערוכה הישראלית בניו יורק מעידה ( אם נחזור לציטוט של פוקו מראשית הסקירה ) שידע דווקא נועד להבנה , ומושג / 7 / ' cutting ' n וכבידוד , לגבינו האמנים הישראליים , אינו אלא פועל יוצא של ריחוק אובייקטיבי . ?

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help