sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

פנום פן ( Phnom Penh ) טל שושן פן היפה ירדה לרחוץ בנהר . ברכה נתקלה באבן קשה . האבן התרוממה מעל פני המים ולפתע נגלה ראש מחייך . פן אחזה בכתפי האבן וגררה אותו אל מחוץ למים . על שפת הנהר התגלתה דמות האבן כחצובה בדמותו של מדהה היושב בשלווה וכף ידו פתוחה , ניצבת אליה . פן היפה רחצה את הפסל הגדול מאזוב ומירוקת , שפשפה את כתמי הזמן וייבשה אותו בריבוע מטפחתה . כשסיימה עמדה מולו והביטה בו מרוצה . הדמות המחייכת מולה מילאה את לבה אושר . היא הותירה את פסלו של גאאוטמא שהתגלגל בדמות הבודהה היושב בנועם ובחן , סימנה סביבו מעגל אבנים ומיהרה בשביל העולה אל ביתה . במחצית הדרך היא ראתה את בנה הולך לקראתה , קידמה אותו בברכה וביקשה ממנו להצטרף אליה אל שפת הנהר . יחדיו הם טיפסו במעלה הגבעה אוחזים בפסלו של בודהה . סמוך לקצה הגבעה הם עצרו לחפש את הנקודה הגבוהה ביותר שפניה אל הנהר . הם סימנו אותה ושבו אליה כשכפות ידיהם תומכות בפסל האבן . הם הפנו את חזית גופו של הפסל אל עבר הנהר , פיו מחייך בטוב , וכף ידו מברכת , כמו אומרת " אל פחד . " פן עמדה מולו שמחה , רואה בעיני רוחה את העולים מן הנהר , מן המים , מן הסירות , אל היבשה , כשמעליהם נישאת ברכה . הייתה זו מתנת הנהר לפן , שהפכה למתנתה של פן לאנשי העיר . אנשי העיר שלא שכחו את כוונתה הטובה , קראו עם חלוף הזמן לגבעה בשמה : בשפת המקום נקראת הגבעה פנום , ואליה חבר שמה של פן . כך נולדה פנום פן . העיר פנום פן נולדה מתוך רצון טוב המואר בחיוכו של בודהה ובמחווה כף ידו המברכת את העולים מן הנהר ואומרת "אל פחד . " היא מונה את הימים שנותרו . שבוע אחרון . שעות אחר הצהרים המאוחרות . מלניבוס מאובק עוצר ומוריד אותה יחד עם זוג תרמילאים גרמנים סמוך למסעדת הקפיטול . מישהו מושיט יד לתרמיל הגב שלה ומניח אותו על הכביש . היא אוספת את עצמה ואת שני התרמילים , ובעיניה ספק . היא רואה אפור . אפור שכמותו לא ראתה מעולם . גוון עמוק של אפור מעורב בדעיכת אור היום . בראשה עדיין טעם מילותיו של טרי המתאר את יופייה של פנום פן , ובידיה הספר הצהוב שקיבלה , המתאר את יתרונותיהם של בתי הארחה באזור היא מבינה שזה אחד ממרכזי התרמילאים הזולים , וזו לא טעות . היא אוספת את התרמילים ומתחילה ללכת , משכנעת את עצמה שתוכל למצוא מקום שיהיה ידידותי במיוחד . היא עוברת מדלפק לדלפק . כולם מציעים לה חדר יחיד עם מאוורר בשלושה-ארבעה דולרים . היא מתעקשת על חלון ומקבלת שני חלונות , חדר אחרון בסוף מסדרון , קומה חמישית . מטפסת בעצלתיים , מניחה את התרמילים , יושבת על המיטה הזוגית הגדולה , רואה את כיסא הפלסטיק ואת שולחן העץ הדל מימינה , את הווילונות הארוכים המסתירים את אור היום , וחושבת על מקלחת . פונה למקלחת , פותחת את הברז , המים קרים . "זה בסדר , " היא אומרת לעצמה , "כבר התרגלתי . " היא יורדת חמש קומות אל דלפק הקבלה ומבקשת , אם אפשר , שיכינו לה מים חמים בג 1 רמוס למקלחת . הבחורה הרכונה על הדלפק מביג 1 ה בה בלגלוג , אומרת שאין דבר כזה . בחורה אחרת עם אוזניות ווקמן לראשה מהנהנת אחריה . היא מסבירה לה שבכל מקום אחר זה מקובל , ומצביעה על שערה הארוך . הבחורה הרכונה עונה שוב שאי אפשר ומתבוננת בה . שוב היא אוחזת בשערה , לא מוותרת ומבקשת מים חמים בתרמוס . רק הפעם , רק היום . הגברת הרכונה מתלקחת מעט ואז בהפגנת אדישות נינוחה היא נשענת לאחור בכיסאה , ואומרת לה : לא ! בכעס , בתשישות ובאי נחת היא יוצאת לחפש מקום אחר . היא מסתובבת במהירות בין כל בתי הארחה באזור ולבסוף חוזרת , מבינה שתוספת של מים חמים תכפיל את מחיר השהייה שלה . היא מוותרת . עולה לחדרה , מתפשטת , פותחת את הברז היחיד ומתרכזת כל כולה ברחצה . היא מכירה את עצמה ויודעת שתישאר כאן , בחדר הזה , עד שתעזוב את העיר . כך קורה לה בכל עיר או עיירה שאליהן היא מגיעה . היא נשארת בבית הארחה הראשון שאליו היא פונה , אף שלפעמים היא מתמרדת כנגד עצמה ומתעקשת למצוא חדר טוב יותר , מאיר פנים יותר , ידידותי יותר . אך לא הפעם . זה גורם לה להתלבש במהירות , לקום ממקומה , לשרוך את נעליה הכבדות ולנעול מאחוריה את הדלת . היא חוצה את המסדרון , מביטה אל הדלתות , מנסה לזהות אם יש עוד מטיילים בקומה שלה , אבל המסדרון ריק , והדלתות סגורות . היא יורדת שוב חמש קומות ונפלטת אל הרחוב הכהה , כהה מהאור השוקע , כהה מחנויות לממכר אופניים , כהה מחנויות לממכר אופנועים , כהה מחזיתות הבתים , כהה מהרעש , מהאוויר . ובתוכה מהדהדות מילותיו של טרי החוזרות ומשבחות את יופייה של פנום פן . זה מבלבל אותה , והיא מרגישה שאולי יש כאן טעות , אך אלנה יודעת מה היא . היא רק חוזרת ומשננת לעצמה שתמיד זה כך ביום הראשון בעיר חדשה , ומחר ייראה לה המקום אחרת . רעבה היא עולה במעלה הרחוב עמוס האנשים אל מסעדת הקפיטול , מסעדה רחבה בקרן שני רחובות , שתי חזיתותיה פתוחות אל הרחוב , ומתיישבת . היא מתיישבת בתוך רעש צופרי המכוניות שאינו חדל , מול חזיתות בתים גבוהים מרובי מרפסות מרובבות חפצים ועמוסות כביסה תלויה . מול נשים שלראשיהן במטפחות קרמה המביטות בה בעודן דוחפות לעברה ילד קטן המושיט יד ^ דבה . היא שומעת את טרטור האופנועים , הקטנועים , האופניים , מכוניות הפאר ועגלות היד . אוטובוסים עוצרים מולה וממשיכים בדרכם . היא שומעת-לא-שומעת . רק עיניים . עעיים עמוקות כהות של נערים צעירים ושל גברים מבוגרים העומדים ליד אופנועים , וכף רגלם מופנית אליה בחצי צעד . עיניהם פולשות אל

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help