sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

מורן אריה פרויקט הגמר שלי עוסק במניפולציה . הוא מבוסס על תחקיר חווייתי שערכתי במשך מספר חודשים , ובמהלכם התוודעתי לאנשים שמקצועם הוא חיזוי העתיד . הם מתיימרים "לומר את האמת בלבד " לגביי - כאדם , ולגבי החיים שלי - כתהליך . הפרויקט מורכב מסרט וידיאו בן שישה חלקים המתעד את המפגש עם אותם אנשים . בחלק השישי מצולמת סבתי , ללא ידיעתה , מתייחסת למפגש מסוים עם מגדת עתידות שבו הייתה נוכחת , ולתופעת חיזוי העתיד בכלל . ניתן לומר כי כל סצנה בסרט מתפקדת כאמת מסוימת . גם אם חלחל בי הספק בעת הפגישה , ספק שהתגבר או נחלש בעקבות השיחה , אמת אחת לא השתנתה : חוזי העתיד , שרלטנים או לא שרלטנים , האמינו לעצמם . לא njwn עד כמה מופרכים היו הדברים שהשמיעו , מזעזעים או מגוחכים , עבורם הם היו אמת , ובמובן מסוים - גם עטרי . ריבוי האמיתות מייצג , באופן אירוני , את ההשקפה הפילוסופית הגורסת כי אין אמת אחת , אלא פרשנויות רבות למציאות . בכל ארוד מן המפגשים הפרשנות המסוימת תפקדה כאמת על אף השוני בין האנשים ובין דבריהם . גם התיעוד של סבתי המדברת על השקפת עולמה , מתפקד כאמת . סבתי מאמינה בכוחם של אנשים לחזות את העתיד ואת הגורל של כל אחד מאתנו . גם השקפה זו היא סוג של אמת , אמת טוטאלית ובלתי ניתנת לשינוי , בדיוק כמו הדברים שנאמרו לי לגבי עצמי , גם אם לי עצמי נראה הדבר כסוג של עיוורון . עם זאת , אני מאמינה שלפרויקט ישנה משמעות רחבה יותר . כפי שנאמר בראשית הדברים , הפרויקט עוסק במניפולציה , מניפולציה שעשו אנשים עליי , ובהתאם - מניפולציה שעושה העמדה על הצופה . מלאכת העריכה שביצעתי בחומר הגלם התיעודי היא ביטוי ברור למניפולציה . עצם העובדה שבניתי את הסרט בדרך זו ולא אחרת , שבררתי דברים מסוימים מדברי האנשים שאותם הדגשתי והעליתי סתירות , מתפקדת כמניפולציה לכל דבר . עריכת הסרט יצאה מתוך הגדרת אמת מסוימת , כך שהסרט עצמו , מן הסתם , אינו אובייקטיבי . התצלומים והטקסטים נועדו להעניק לפרצופים שמאחורי הדברים נופך אישי יותר . ביקשתי לאפשר לצופים היכרות קרובה יותר עם האנשים . נתתי לצופים לראות צד "אמיתי" שלהם , וצירפתי לכל אחד מהם ביוגרפיה אישית שתתפקד כאמת בלתי ניתנת לשינוי . אך גם כאן נעשתה מניפולציה : ראשית בתצלומים . עצם נוכחותה של המצלמה מייצר טשטוש מסוים של המציאות . ברור כי האנשים היו מודעים לנוכחות המצלמה , ואצל חלקם ניתן להבחין בהחצנה מכוונת של אמירותיהם מכוח הידיעה שהם מצולמים . התיעוד , אם כן , מעצם קיומו , הפעיל את המציאות ופעל עליה . הוספת הטקסטים אפשרה לי לערוך מניפולציה ישירה על הצופה . כביטל דליתי פרטים פיקנטיים על חייהם האישיים של המשתתפים , סיפרתי לצופה אמת על חייהם , אמת כזו שאין לו כלים לערער עליה . אך הטקסטים , על כל הכתוב בהם , הנם פיקטיביים . ייתכן כי פרטים מסוימים תואמים את המציאות האישית של כל אחד מחוזי העתיד , אך , למעשה , הביוגרפיות נובעות מן הדמיון שלי . באמצעות ה"רמאות" שהפעלתי על הצופים , שכפלתי והתקתי בעצם את אותה מניפולציה שנעשתה לגביי , מניפולציה המתקיימת במקומות רבים , בתבניות חברתיות שונות ובנורמות אישיות רווחות . אלגרה ד"ן נת . 61 גרה מד אליהו . נשואה לדויד . בן 70 א 3 א לדורית , . 29 וליעקב , , 32 קוו את בקפה וחוזה את העתיד :-. c- ?;??; : " ? -:-:- מחפקדת כקוםמםיקאית בביתה . מוצאה נ אלג י ר עלתה לארץ I . rot בת 11 נישאר SiRttr ? ב"י 2 ( 1 -ויתה הפל- : ?? ~ ; - ?; " V 0 em ? :: ? זכר התגרשה . עברה לגור בעפולה . במשד כתשע שנים עבדה : " י כ ; re y ~ r -: ? : r \ -: ד— . יא ,-- rv ( tor CW - , . —נ הולדתו של ארוסתו השניים התאהבו ווו ד עזב את אריכי : : ; -י -כ "" א כש א ג-ר rrrr r : z ? ;! Krro ;• - 1 י ~~~ --- rfonr . — , » 0 tnr בדירת שנ הדרים שהושכרה עי" הוריו שלדרד . לאהר כ כ" 7 : ; ו 0 T 0 ע כ — : כשהיה בן ששה חודשים חלה במחלה : סי . ול ; - י : א כל : די — ; אי "z : ; ל" : " י . - י : ד יה אל ; י ר ; - . לעה : z r :: ? "~ " 7 , T'i rr : c ץ רבני הרב העניק לה קבלע והורה לה להתרחץ בשלן דג ם במשך שמעי ם ה לד ; יפא ^ נת ב יה : ; TinTy •• wrn z" ך י , " אהבת ח-ר , השנייה 8- ל אלגרה היא הריקוז . נשה-יי ™ בת ארבע למזה באלג י יי בחוג שכ 1 ני : ?~ s 7 s " . v ~? -א— : ; - יא ך -,--: : ל ל והפסיקה אחרי חצי שנה בשל לשיים -:בל" c עד ררל 40 ביקרה בעוד כחמישה לד ול ט ; אנלני אצ— ל— : : s : ; y ? ?? - . - - z—? : שלימדה אותה נמשר חודשים ספורים את תורת הקריאה בקפה מתפרנסת מכו כעיסוק צדד לא ; התיכון הארצי לאמנות ולמדעים ע"ש תלמה ילין , גבעתיים

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help