sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

של ההוויה על סך-כל מרכיביה,- בהגותו של ניטשה , כמו בהגותו של קירקגור , התשוקה מובנת כקשורה באופן הדוק לפעולה , ואין היא באה לידי ביטוי אלא כפעולה . זיגמונד פרויד ראה בתשוקה ביטוי וגילום של יחס דיסוננטי-מהותי בין הנגלה לבין הלא-מודע הנסתר . התשוקה , אצל פרויד , היא היגד מופלא הנאמר כתוצאה ממפגשו של היומיום האנושי עם תצורות הדחפים הבלתי-גלויים והאנונימיים . התשוקה היא כמו המסר שאותו נושא האדם באשר לאפשרות קיומו כחצוי וכשסוע . במחצית השנייה של המאה 20-ה אנו פוגשים בסוג אחר של תשוקה , שהיא , במובן מסוים , חזרה אל הגרסה הרומנטית של התשוקה , אך גם נפרדת ממנה באופן מהותי . אידסופיותו של האחר , סגולתה לחשוף בסובייקט את התשוקה המטאפיזית , אומר לוינס התשוקה המטאפיזית היא התשוקה לתשוקה , התשוקה להמשך התשוקה , התשוקה ללא-מענה , ותשוקה זו היא יסודה של אתיקה . מדובר , אם כן , בשלוש גרסאות יסוד מודרניות להבנתה של התשוקה , אך ייתכן שיש להתעקש על הבנייתו של מודל שיכלול את סוגיה הבסיסיים , שכן כל שלוש הגרסאות רואות בתשוקה את סימן ההיכר המהותי של היות-אדם . ייתכן שלא ניתן להפריד בין שתי צורותיה הבסיסיות של התשוקה : זו השואפת לשיקוף היחיד בשלם הכולל , וזו השואפת למה שחורג מן השלם . שני הפנים של התשוקה זקוקים זה לזה בכדי להתקיים : תמונתו של השלם הנחפץ ופירוקה של כל תמונה בהווייתו של האינסוף הטרנסצנדנטי נטועים זה בתוך זה . התשוקה לאינסופי מתחפשת בדמותו של הדימוי השלם והמלא , והתשוקה אל הדימוי השלם והמלא מקפלת בתוכה סוד שהוא אופייה - > wvrnn והטרנסצנדנטי של התשוקה . יתרה מכך , יש להבין כי הוגי התשוקה לא הדגישו כמהותי את ההבדל המהותי בין התרחשותה של תשוקה בגוף גבר לבין התרחשותה של תשוקה בגוף אישה . תשוקה וחירות מעטות הדרכים המוצעות לבן-האדם על מנת להשיג את חירותו , אחת מהן היא הרצון-לתשוקה . החירות אינה מה שמושג מתוך התגשמותה של האפשרות , אלא דווקא מה שמושג מתוך אי-האפשרות חירות אינה מה שמתרחש כפעולה , אלא מה שמתרחש כאורך-נשימה וכמה שיכול להסתפק בנצח . הרצון-לתשוקה , אף כי הוא בעצמו איבר , אינו בא מן האיברים של הגוף , אלא הוא בא מתוך מה שיכול להתכונן כמגע , או שניתן לכנותו איבר המגע ; את מה שיכול להתכונן כמגע עוטפים בבית , מפנים לו מקום , מפנים לו זמן , מספקים לו את תנאי-האפשרות . אם כך , עבודתו של הרצון-לתשוקה היא עמדה טרנסצנדנטלית , עבודה המעבדת את תנאי האפשרות כיוון שהחירות היא הערך הריבון של ההוויה הפוליטית , הרי היותו של הרצון-לתשוקה חירות מעמיד אותו בהכרח בפוליטי . הפוליטיות של הרצון-לתשוקה אין משמעותה בהכרח כי יסונף להבניות אינסטרומנטליות של כוח ושל ידע . נהפוך הוא : הפוליטיות של הרצון-לתשוקה מרחיבה את הפוליטי ומרווחת אותו לידי עיסוק שאינו עסקנות , לידי תנועה שאינה מפלגה : הפוליטי , אם כן , ייחשב nnyn כעיבוד הרווח הנוצר בין חמדנות לבין תשוקה , ואופן פעולתו העליון יהיה הרצון-לתשוקה . הפוליטיות של הרצון-לתשוקה משחררת אותו , מן הצד האחר , גם מהיותו נחלק בראשוניותו בין הגבר לאישה או בין תשוקת הגבר לתשוקת האישה , או , נכון יותר , בין גוף הגבר לגוף האישה . הפוליטיות של הרצון-לתשוקה פוערת אותו אל השדה המצורף של גופים אבודים בדרכם , נאבקים להיות אדם . ועדיין , לבת התשוקה , הרצון-לתשוקה , נולד ממפגשם של שני גופים : גבר ואישה , ממפגשן של שתי תשוקותיהם . התשוקה . הדימוי , והאובייקט - מצד הגבר קירקגור מסביר את תשוקת הגבר כאו / או . י התשוקה מצדו של הגבר מתכנסת אל תוך האובייקט , ואין היא מסוגלת לוותר על קיומו של הדימוי הריק , העצור , הקפוא . לכן תשוקתו של הגבר היא מחוץ לזמן : לכן גם אינה יכולה להתממש . אם ישנו סימן למימושה של התשוקה הגברית החמדנית , הרי הוא זר :. זו נפסקת מיד . הרצון-לתשוקה מצדו של הגבר יהיה , אם כן , לקיחת אחריות על המתה ; המתה זו צריכה להתגשם ברצון-לתשוקה של הגבר על-ידי כך שדבר-מה באופן נגישותו אל האובייקט שלו ימית את המוות הטמון באותו אובייקט . הרצון-לתשוקה ייטע בגבר רצון להמית בד-בבד את החלק שעוסק בו בעבודת המוות . המתת המוות הגלום בתשוקת הגבר יש בה כדי לאפשר לחמדנותו להיתרגם ליחס של חיים , ומכאן - לסימן של תשוקה . רק בהמתת המוות יכול הגבר לשחרר את האישה , המושא שלו , אל תוך חייה , ורק לאחר מכן , גם אל תוך חייו של הגבר המשתוקק ואל חייהם כשניים . כך יעניק האיש לאשתו את חייה , את מותרותה למעמד של הרצון-לתשוקה . Galia Uri , Glory , 2001 , oil on canvas

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help