sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

להמשיך : די אפעל תשוקה מכוונת את עצמה , מכנסת עצמה . אין התשוקה יכולה לחמוק מן האוטו-ארוטיות המהותית של עצמה . מזמנת התנגדות , התשוקה . בונה . להתמוגג ולא להתפוגג , לא להירגע , פסיון אינסופי . התשוקה מיתרגמת לידי פעילות בעלת תוקף אתי על-ידי רתימתה לרצון-לתשוקה והשענתה עליו . הרצון-לתשוקה הוא , בדומה לרצון לעוצמה , היחידה הריבונית של החיים : אם ישנה יחידה ריבונית של חיים , הרי היא הרצון-לתשוקה , שכן בעוד דחף המוות הוא , כפי שכתב פרויד , "עקרון הנירוואנה , " דהיינו השאיפה לחזור למצב נטול תשוקה , למנוחה מוחלטת , הרי שהרצון-לתשוקה הוא מה שמסמן את כיוונם של החיים . החיים מכוננים את כוחם כרצון-לתשוקה על בסיס דחף המוות , וכך מתכונן המתח הראשוני בין מנוחה לפעולה . כיוון שהמנוחה שאליה מכוון דחף-המוות היא מנוחה אינסופית , גם התשוקה החיונית המכוננת על בסיסו של דחף המוות היא אינסופית בטיבה , ממומשת כל העת , אך אלנה מוגשמת . מתאפשר , אם כן , כי הפסיון , מסלול העינויים של ישו בדרכו אל הצלב , הוא גם "passion 'n של הגוף המתענג . בדרכה של התשוקה נמנים הכאב , הסבל , העונג והגאולה כאחד . מנקודת מבטה של התשוקה , כל מתח מזמן את המשך התנועה , ולכן הנו הכרחי ומהותי . לקדש את המתח , לשאת אותו , לנוע עמו - זהו הציווי הקטגורי של התשוקה : גירוי ופריקת-גירוי , גירוי שאינו נסתם , מצב של עוררות , ערנות , קשב . תשוקה : טליות ואל 1 סופיות התשוקה יכולה להיות מובנת מתוך הקשריה אל מה שאינו כלול באני , שכן אין בנמצא תשוקה , אלא בבחינת הנחת אי-מספיקותו העצמית של האני הבודד והמוגבל וסופיותו . קשר זה של היחיד אל מה שחורג ממנו , שניתן , לפיכך , להמשיגו כ"אחר , " יכול להיות מובן בשני אופנים : התשוקה אל המימוש של האני המוגבל בשלם , והתשוקה אל אי-המימוש האינסופי של האני ביחסו עם האינסופי לחלוטין . הבה נעמוד על מספר תצורות יסוד בהבנתה המודרנית של התשוקה : בעיבורה של הרומנטיקה , בסביבות , 1800 הגל ( Hegel ) ושלינג ( Schelling ) ראו בהופעת התשוקה ממד המכנס בתום את הליכי-ההכרה העצמית ואת היחס בין היחיד ( הפרטיקולרי ) לבין הכולל ( האוניברסלי , ( הוא החי השלם , האורגניזם בבסיסה של כל תשוקה , אומרים הגל ושלקנג , עומד הדחף של ההכרה האינדיבידואלית להכיר את עצמה באמצעות שיקופה בשלם-כולל ומוחלט ( הגל ) או באמצעות העמדתה מנגד לשלם ( שלינג . ( ככזו , התשוקה זוכה למקומה בלב מגוון הפעילויות האנושיות : היא בעלת קשר אל ההכרה ואל ההוויה , ויסודה של כל תשוקה בצורך להכרה-עצמית של ההוויה . תשוקה כזו היא תשוקה אוראלית : היא עומדת על התאווה לאכול ולהיאכל . האכילה וההכרה באות , אם כן , יחדיו כשמדובר בתשוקה . במסגרת רומנטית זו כל תשוקה אל מושא פרטיקולרי תהיה בעלת ממד מהותי של השאיפה לבוא לידי ביטוי כשלם . הוגי המחצית השנייה של המאה , 19-ה סורן קירקגור , ( Kierkegaard ) פרידריך ניטשה ( Nietszche ) וזיגמונד פרויד , ( Freud ) שיחררו את התשוקה ממעגליות ההכרה המבוססת על יצירת הזיקה בין החלק לבין השלם . קירקגור שיחרר את התשוקה מקשרה ההדוק להכרה , והצמידה אל התחום החושי , האסתטי תשוקתו של המפתה אצל קירקגור נעה כל-כולה בתוך רצף תחבירי של שזירות חושיות שאין בהן לקיחת אחריות על ההכרה , אלא הצצות חטופות אליה ; פרידריך ניטשה הציב את התשוקה כיסוד המניע של העל-אדם , וביטויו המפורסם - "הרצון לעוצמה" הוא גרסתו של ניטשה לתשוקה . הרצון לעוצמה הוא גאולת המקרה , מאור הפנים של האדם העליון לעברה liana Hamawi , Diptych , 2001 , oil on canvas , Collection Amos Schocken

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help