sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

לעתים באה התשוקה למלא את תחושת ההיעדר , כפי שמגדיר זאת לאקאן . תחושת החסר אצל האדם עצמו והחוסר של האחר שאליו אנו עורגים . איילת השחר כהן נותנת ביטוי עז לתחושת המצוקה והכמיהה ליחסים חמים בתוך התא המשפחתי , ומפנה זרקור ברור לכיוון של יחסי בת ואם , אם ובנותיה . ביצירתה השופעת צבעוניות רומנטית ודמויות נשיות בלבד , יש התכוונות למלא אחר תחושת התשוקה שבאה ממקום שאינו ניתן עוד לסיפוק . בעבודותיה הנוצרות מתצלומים ומעיבודים דיגיטליים , הנוכחות הנשית היא מוחלטת , ויחסי הקרבה בין ילדות לאימן נוטים , לעתים , לכיוון של איבוד האישיות העמוקה האמורה להשתקף בקווי המתאר של הדיוקן , אך תחת זאת אנו עדים להכפלה של אותם תווי פנים אצל האמהות ואצל הילדות המופיעות בעבודות הסדרה "חיבוקים ונישוקים , . " 2002 איילת השחר כהן מחזקת את הכמיהה לאחדות ולביטול אישיותן הפרטית של הילדות או של האמהות . ייתכן שיש כאן ביטוי ויזואלי לרצון לרצות את האם , להיות כמוה , ואולי להפך - כלומר , ביטוי לרצונה של האם להידמות לבנותיה . הטיפול בפנים המוכפלים האמורים , כביכול , ליצור עולם אידילי שאין בו קנאה ליופיו של האחר , הוא כמובן בלתי אפשרי , ולכן שוב אנו נמצאים במקום של תשוקה שאינה בת השגה . תשוקה ככותר לנושא אמנות וכאפשרות של היוצר לשאוף אל המוחלט בעשייה זו ואל השלמות כצורה ותוכן , שאיפה אל המראה שהוא בבחינת דימוי של תרבות המתמכרת לחושים . זו רק אחת האפשרויות , ואילו הדרך שתיבחר למימוש רצון זה תהייה יצירת האמנות . כלומר , האפשרות להגיע אל השלמות כרגע קיימת כאופציה , אולם במישור המעשי , ההליכה , הניסיונות ההתלבטות , ולבסוף - היצירה הם הם הביטוי ההולם לאופן החשיבה של האמן והביטוי הגבוה ביותר לרצון להגיע אל מקום של שביעות רצון מן התוצאה , דבר שהוא , על-פי-רוב , בלתי ניתן להשגה . נשארת תשוקה להגשמה של המטאפורי כמסע אל הרוחני באמנות . במובן של גבולות אוטופיים המתקיימים במוחו של היוצר , והוא מנסה לממש אותם , להגדירם ולתת להם צורה במציאות , עד כדי כך שלעתים נדמה הדבר ליוצר כמו המרחק שיש בהליכה אטית אל עבר כוכב בשמים . אם יגיע לשם , יידע את טעם התשוקה . אך אם הוא רוצה ליצור צורה הנתפשת על-ידי העין בלבד , ימשיך בחיפושיו , ואלה ירחיקו אותו מן השלם ויקרבוהו אליו בכל פעם באופן שונה ובגוונים של התרחשות בחלל היצירה . התרחקות המעשה מן התשוקה מאפשרת את הרצון לחבר ביניהם . כל פעולה , כהגדרה של מצב שבו מתרחש פורקן , יכולה להיות מטאפורית להגדרת היצירה עצמה . נשארת התמיהה על הקשר הבלתי נמנע בין תחושת התשוקה אצל האמן לבין רגע ההתחברות לעשייה האמנותית . ? ו . זוריס-קרל הויסמנס , להפך , מצרפתית . בני ציפה הוצאת כרמל , 998 ו , עמ י . 91 . 2 תומאס מאן , מוות בוונציה וסיפורים אחרים , מגרמנית : נילי מירסקי , הקיבוץ המאוחד , , 1994 עמי . 55 . 3 שם , עמי , 49

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help