sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

אל הפרחים בלא הבדל מין וסוג הלכה והזדככה , הלכה והצטמצמה לקבוצה מסוימת אחת " . כך מתאר הויסמנס בספרו להפך , ושם אמנם חל החימר המעשי בין התשוקה לפרחים לבין "הטירוף המעשי" שאחז בגיבור הסיפור העובר להתגורר בבית פרטי מחוץ לפריז , ושם הוא עוסק באופן אובססיבי בבחירת צמחים ופרחים לגנו . האם תשוקה קשורה תמיד להנאה ? ואם כך הוא הדבר , במה היא שונה מהדוניזם ? ואכן , יש קרבה בין שני מושגים אלה , ולעתים קרובות נמצא שאמנים ניחנו בתכונות הדוניסטיות שלפיהן העונג הוא הטוב במהותו , והכאב - הרע במהותו . ההדוניזם רואה בעונג סיפוק של כל תשוקה , ולא רק גופנית . העיקרון ההדוניסטי מניח כי כל בני האדם מונעים מכוח התשוקה להנאות ומכוח הרצון להימנע מכאב . בתודעתנו קשורה התשוקה למשהו חיובי ומענג . כשמדובר בה , חושבים על החושים , על ההנאה , על איברי הגוף הרגישים למגע . במסורת המערבית אפיקורוס הוא שם נרדף לנהנתנות . בתחילת המאה 16-ה צייר רפאל את אפיקורוס הצעיר עטור זר של ענבים לראשו , והוא מתבונן באשכול ענבים בידו . לא אוכל ממנו , כי ההנאה , על-פי אפיקורוס , אינה באכילה , אלא בתחושת השובע . בשנת 2002 מצייר רפי דייגי את החייל הישראלי אוחז אשכול ענבים ( ענבים , , 2002 שער טרמינל , ( 19 ועל פניו נסוך מבע של הנאה . במקרה זה , הענבים הם מטאפורה לעונג , למתיקות ולתחושת סיפוק . תנוחת החייל במדי צה"ל היא של התרפקות או של פורקן ושובע , ואפשר לדמיין כי עצם הימצאותו של האשכול בידי הצעיר גורמת לו מראש לחוש את ההנאה שהוא עומד לחוות בעת אכילתם . צבע על 1 יו של החייל ירוק כגון הענבים שמהם הוא טועם . בסצינה המצוירת נמצא העינב בתהליך אכילה-מציצה , חלק ממנו בתוך הפה וחלק ניבט מבין שפתיו החושניות אף הן . בציור אחר של רפי דייגי , "אהבה , " נראים שני גברים בסצנה אינטימית של חיבוק אומר תשוקה והנאה . לבבות אדומים מאירים את הציור וחוצים אותו לרוחבו בשליש התחתון . הפן הארוטי לנושא התשוקה מוצג כאן בהקשר של יחסים זוגיים בין שני גברים . היחסים וההבעה קשורים למה שחשים בני אדם . כמו שנאמר על שאול ויהונתן כשרצו לתאר את טיב קשרי האהבה ביניהם : "כי בחייהם ובמותם לא נפרדו . " דייגי מצייר כאן זוג חברים ברגע ממשי ההופך להיות סימבולי . הוא מטפל בנושא של זוגיות גברית , ומתעד רגעים אינטימיים בחיי הזוגות כמו ריקוד , נשיקה , חיבוק , פרידה והימצאות מתחת לשמיכה חמה במיג 1 ה זוגית . גם אב ובנו מוצגים ברגע של אמת . בדברי תומאס מאן בספרו מוות בוונציה ניתן לחוש את ניצוץ המגע שבין תיאור ספרותי לבין עולם פנימי מלא עוצמה רגשית : "כי האוהב קרוב אל האלוהי יותר מן האהוב , כי האלוהות שוכנת באחד ואינה שוכנת באחר - זו אולי הדקה והענוגה והמהתלת בכל המחשבות שעלו אי-פעם על לב אנוש , ובה מקור כל התחבלנות ורטט-התשוקה הכמוס של געגועי האהבה [ ... ] " . "שואף אל קרבו את ניחוחם הלילי של הפרחים , ולא ידע את נפשו . שעון לאחוריו , זרועותיו מידלדלות מטה , נפעם כולו וצמרמורת עוברת בבשרו פעם אחר פעם , לחש בשפתיו את הנוסחה הנצחית של הערגה וכליון הנפש - לא-אפשרית בנסיבות האלה , חסרת-שחר , מבישה , נלעגת ואף-על-פי-כן קדושה , אף-על-פי-כן ראויה וזכאית לכבוד : אני אוהב אותך '"! יש שעבודות מבטאות תשוקה הנוגעת לחוויות פרטיות . כאלה הן עבודותיה של גליה אורי המבוססות על תצלומים מבוימים . אורי מצלמת מדי שנה את ימי ההולדת של בתה , ושתיהן מתבוננות מאוחר יותר בציור שלה שנעשה בעקבות הצילום . הנצחת רגע הדלקת הנרות בעוגת יום ההולדת , הנוכחות הנשית כמות שהיא , הדמויות הנשיות ההופכות להיות מושא לתשוקה של סצינה משפחתית השמורה להן בלבד . הן לומדות לראות את עצמן מבעד לציור . כל יצירה היא כלי ביטוי לערגה אל מצב אי 1 טימי , כמו געגועים לרגעים השמורים בזיכרונות ילדות , תשוקה למגע פיזי נכסף , לאהבת אם את ילדתה , אהבת בשר ודם טהורה וצלולה שכמוה כמפגש עם עולם פנימי חבוי שאינו יכול לבוא לידי ביטוי ורבלי אלא ויזואלי בלבד , ולו בשל העובדה שמן הראוי להשאיר מקום לדמיונו של הצופה . יעל אורן מתחילה ליצור מתוך תשוקה להתחבר את מראות הטבע מנקודת מבט מסוימת מתוך כוונה להתל במציאות , וליצור אובייקט מושלם בציור כדי לתעתע בין הדימוי לטבע . במשך שנים מספר ציירה אורן עננים ריאליסטיים , וכדי לערער על כליל השלמות של הדימוי שהפך להיות כה מתקתק , ניסתה להשיבו אל המציאות הציורית בכך שציירה על הבדים ארבעה צירים ממתכת , מהלך ששבר באחת את האשליה המתבקשת כי אלה הם עננים אמיתיים . והיו אף צופים שניסו לקלף את נייר הדבק מן הציור . השנה ציירה עגבנייה ענקית הנראית כאילו צמחה במכון וולקני או בסרט מדע בדיוני . liana Hamawi , Diptych , 2002 , oil on canvas

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help