sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:2

מה בין אמנות עכשווית ודת רחל סוקמו בב"נאלה השמינית באיסנונבול שנפתחה בחודש ספטמבר השנה , הוצגו יצירות אמנות עכשווית במבנה המסגד איה סופיה ששמו המקורי כנסית האגיה סופיה , כלומר כנסיית החכמה האלוהית , זו שהייתה במשך אלף שנים הכנסייה החשובה ביותר בעולם הנוצרי . במבנה חילוני המשמש כמרכז תרבות ואמנות , 'הטופנה , ' הוצגו יצירות הנוגעות בענייני דת . היה מפתיע להיכנס לאולם החשוך , לשכב על הגב על-גבי ספה ע ^ ולה , לראות שבע דמויות של נשים וגברים עירומים יוצרים מעגל סביב שבעה ספרים שהיו מסודרים במע , \ ל פנימי ולשמוע קול קורא בעברית ישראלית רהוטה : עת ללדת ועת למות . / עת לטעת ועת לעקור נטוע / עת להרוג ועת לרפוא / עת לפרוץ ועת לבנות / עת לבכות ועת לשחוק / עת ספוד ועת רקוד 1 / ... / עת לחשות ועת לדבר / עת לאהוב ועת לשנוא / עת מלחמה ועת שלום . " כך , לצלילי פרק גי בספר קהלת , ולאחריו טקסטים בשפות מוכרות יותר ומוכרות פחות , קורא כל אחד מן המשתתפים במעגל האנושי קטע מתוך אחד מהספרים ; משפטים בערבית מן הקוראן , משפטים בלטינית מהברית החדשה , ואפילו סינית נשמעת קדושה לאוזן הישראלית . niwm rwnpm מתוך כתבי הבודהיזם וכתבי קונפוציוס וכתבי ההינדואיזם , עד שכל השבעה מסיימים . הדמויות עוזבות את המעגל ויוצאות מן הפריים של עמדת הווידיאו . הקרנה על תקרת מבנה מחייבת את הצופה בהתבוננות הנמדדת במונחים של 'מעלה' ומטת . הצופים מתבוננים אל עבר השמים ורואים שם את האור ( שהרי הם שרויים בעלג 1 ה מוחלג 1 ת , עובדה המאפשרת גם מפגש אינטימי עם היצירה . ( כיוון שעמדת הווידיאו היא האלמנט המואר , הרי בהכרח היא עוטה קונוטציות של טוהר המחשבה , המתקשר לקדושה מעצם העיסוק האמנות המומחש באמצעות קריאה בספר הספרים ובכתבי קודש אחרים . העובדה שהמעגל הנראה הוא דומיננטי הופכת אותו מצורה גיאומטרית גרידא לסמל אוניברסלי של שלמות . אף נוכחותו של המספר שבע בדמות שבעת המשתתפים מקבלת כאן משמעות . שבע נחשב למספר מזל בעמים רבים , ובמיוחד בדת היהודית שעל-פיה , ככתוב בספר בראשית , העולם נברא בשבעה ימים,- לכך נוסף מאוחר יותר גם סמל מנורת שבעת הקנים . האמנית ילידת סרייבו , דניצה דקיץ , מיטיבה לבטא גישה הומניסטית ופתוחה של שילוב סמלים דתיים בעשיית אמנות עכשווית . כיוון שהתרבות היהודית הייתה מאז ומעולם מילולית בעיקרה , התרגשתי למראה האפשרות שמציעה אמנית זו בחיבור טקסט דתי מתוך מודעות להכרח בשימוש במילה הכתובה ובסמלים פלסטיים , מהלך שעד לאותו רגע נראה היה כבלתי ניתן לגישור או למימוש באמנות הישראלית המוכרת . דקיץ' התגברה על החשש מפני חימר דימוי פיגורטיבי של גוף עירום עם קריאה בכתבי קודש , תוך הכרה בחשימת הרגע הרוחני Michael Riley , Unf / f / ed ( Feather ) from the £% 7 < y
טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help