sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

על אמנות י שראלית וסי פור אחד על ונציה טרמינל 14 רואה אור ללא טקסטים המבארים את מעשה האמנות . וככל זאת ראוי להגיד משהו על הילמה , ' על הרצון להציג את ה"שי מבלי להסביר אותו . להתכונן באמטת ובשתיקתה המייצגת הלוך רוח מהורהר . למצ 1 א בה את עינוג החושים ולוותר על השאיפה לאחדות פנים . היצירות נבחרו כשל הקו ההססני הניכר בהן , בשל חוסר המוחלטות שלהן ואי היכולת לקטלג אותן . גיליון זה מבקש לגעת בשאלות , בספקות , במקומיות , בקיטש , בתפר , בשקיפות , בנעימות , במקום שבו הרגש רטוב , באפלולית של האמת האישית , כשאיפה לנועם , בתרבות הנושקת לכאב , בדימויים חסרי-תכלית , בחסך של עמדה , בנחיצות לשמר את השקט , בכמיהה לראות את הריק , כרגעים שנעלמים , במקום הקבורה של העתיד . רציתי להגיד משהו פשוט , מוכן ובהיר על אמנות הנוצרת כצלם המקום , על דברים הנוצרים מתוך נטייה אל הספקני , רומנטי , אנושי , רגשני , נוגע-לא-נונע כמציאות המתקיימת פה , כלבו של מזרח הזוי , כין הרי שומרון לים התיכון , בין כחול לצהוב . " אמנ 1 ת ישראלית" ( אמרתי והצטערתי ) - כצירוף שתי מילים אלה יש מעין כרוניקה של עמדה ידועה מראש , משהו מן הטונים ההם של זכות וכוח , של אמנות מגויסת , של לאומנות , של תלבושת אחידה כמסווה של פלורליזם , של תובענות , של נקיטת עמדה , של שפה בינלאומית , של צבעוניות עזה וכובשת , של שתלטטת , של כ מנצח - של כל אותם דברים שלא בחרתי לגיליון הנוכחי . יש להתנחם בעצם האפשרות לא להיות שם . היצירות מבטאות את תחושת הכאב של מולדת כמזרח התיכון . הכאב טכח . הוא מבעבע בתוך העבודות בצניעות הראויה לקול שנעשה צרוד מצעקה שהסתיימה בלחישה . אנחנו נמצאים כמקום של חמלה ושל התכנסות . ברגעים שבהם צריך לקחת נשימה עמוקה , יונית , כדי לחזור למצב של שפיות מסוימת המאפשרת לנו להמשיך לחיות , עם השמש הצורבת בצהוב . ולמרות ה כ ו ל . זו אמנות שנוצרה כנקודה אחת כלתי-אפשרית , במזרח התיכון . אמירה מעודנת . מתוך הניירות , הכדים , התכשיטים , האובייקטים והמילים בוקע י 1 פי . למרות הכול . ובאמצע כל אלה , סי 0 ור אחד על ונציה לבאי הניאנלה בוונציה , בתחילת חודש יוני , מלח "אללה" הוא הנוסחה המנצחת של קיץ . 2001 מחלון חדר האוכל הצופה אל ה ' יקנאל" בוקעים קולות זמרה של גונדול"רים בליווי נגינת אקורדיון . מן התקרה משתלשלות נברשות עשויות זכוכית מורנו בוורוד , ירקרק ותכלת . על הקירות ציורי מים בגוונים כמעט זהים למנורות , וערמה של ספרי אמנות כוויטרינה : שני כרכים של ליאונרדו דה וינצ , " אמנות ונציאנית , מיכלאנגילו בקפלה הסיסטינית , ארכיטקטורה כלומכרדיה , נופים באמריקה וספר על אפריקה . מיהרתי לאחד מכתי הקפה הפרושים על-פני רחוב גאריכלד . כשעת בוקר מוקדמת כמו עשר , שותים שם קפה קורטו ( אספרסו עם גראפה ) וחוטפים פאנינ עם שרימפסים וורודים והמון מיונז . הראלד זימן ( אוצר הביאנלה ו מביע דאגה בקשר ללוח הזמנים הצפוף . הניירות שבידי מסגירים שאל 1 ת המיועדות אליו . הוא מתכונן בתמונת השער של נודלו"נל 12 המושט לו כמזכרת לימים יבואו ורואה שם את מאוריציו קטלן . "היית רוצה לפגוש את מאוריציו קטלן " ? הוא שואל ולא מחכה לתשובה . "למה שלא תצטרפי אלי מחר לטיסה לסיציליה - " ? יש הצעות שלא מסרבים להן . למחרת , עדיין תחילת יוני , ובחמש בבוקר אין להשיג קפה בוונציה . על רציף סן-מרקו עיני קרועות אל הים הפתוח . שום סירה לא עוצרת נדרך לשדה התעופה . לפתע מופיע יאן . גם הוא נראה כמו אחד בלי קפה . אנחנו מתיידדים במהירות , כי אין זמן . ה 0 יםה לפלרמו יוצאת בשמ 1 נה , כלומר , צריכים להיות בשדה בשבע ... יאן מסטוקהולם אומר ששני חבריו האמריקאים יצ 0 רפו ככל רגע . בינתיים שנינו עושים סימנים נואשים לנהגי ה"םקס '" המשייטים כ"גרנד קנאל . " כשבע 1 חצי , עדיין בוקר כלי קפה , זוג אמריקאים נותן לנו "טרמפ" לשדה התעופה . ברציף הקםנםן של מלון "דניאל / " יורדים אל סירת הסקסי . יאן מסלפן למאוריציו קטלן כשדה התעופה ... "הכל בסדר , " מחכים שנגיע ( אחרי הכולזו סימה פרסית , ( והחן האיטלקי שוב כובש כסערה . כמה טוב להתעכב באיטליה . כשדה התעופה מתחבקים ומתנשקים עם מאוריציו קטלן והוא מגיש לנו שי את הקטלוג-ספר "הוליווד . " הארלד זימן מחויך ונינוח אומר : "שתו קפה ונצא לדרך ... " כמה אלגנטי . אין גבול להכרת התודה על קפה קורטו של בוקר . מאה ועשרים מאורחי הכיאנלה בוונציה הוזמנו לרא 1 ת את אחת מיצירות האמנות המוצגת בפלרמו - עבודתו של מאוריציו קטלן , "הוליווד , " כולם סוכי-לכ לקראת המפגש עם האמן ועם האוצר , שמחים על עצם האפשרות לשוחח בנינוחות עם שני אלה בזמן המיסות , הנסיעות באוטובוס , הארוחות , והקוקט"לים . מבחינה קולינרית - הכל היה מושלם , החל במשקאות שכללו חלב קוקוס וחלב שקדים קר , עכור לדג החרב הענק והמעושן בדיוק במידה הנכונה והיין הלבן היבש מאד שקורר היטב , ועד לגלידות בטעם קפוצ"נו ולימונצ'לו שהוגשו עם הגיענו לאתר הפיסול של קטלן . שם , על הר הזבל " כלו לאמפו" ( המזבלה של פלרמו ) נישאו בגאווה אותיות המילה HOLLYWOOD לגובה 23 מטרים והתפרשו על-פני 1 70 מטרים . בעודנו מהלכים יחד עם קטלן במורדות המבנה הט 1 פוגרפי ויורדים אל רגלי הר הזבל לצפות משם כפסל-סמל מזווית אחרת , שני הליקופטרים חגים מעל לראשינו . הם מצלמים את תהליך ההתקהלות ומלווים אותנו במסענו . הפכנו להיות חלק מתועד מעבודתו של קטלן בפלרמו . הקהל שהתאסף , כמו זרם מאמינים גורף , יצר מהלך נדידה של תהלוכה דתית משהו , כדרכה לראות את הסמל-פסל "הוליווד" שהוצב כראש ההר . אי אפשר היה להימנע מן ההשוואה לפסלים של מריה הקדושה או ישו המוצבים תדיר בראשו של הר או נישאים כראש תהלוכה . כל המעמד הזה אצר בחובו כוח ועוצמה , ומעבר לתחושה הדתית הייתה גם תחושה חילונית של "הפנינג . " חוויית ההתקהלות למטרה מסוימת שזמנה קצוב העצימה את תחושת הארעיות . אהבתי את רעיון הניידות של הפסל על ההר . התחברות של יצירה לצורות נוף מקומיות אינה נצחית , היא ארעית . היום היא כאן , ובעוד מספר חודשים , בנובמבר , 2001 תנדוד למקום אחר . זה היה יום חם , מרתק ומלא ריגושים . "סוב להיות מלך , " אומר מל כרוקם כסרט ! השנון "ההיסטוריה המטורפת של העולם . " התחושה הזו שהכל אפשרי תלווה אותנו במהלך אותו יום בסיציליה , ונם בחלומותינו כשנשוב כל אחד למלונו בוונציה . לעת ערב נניח את הקמלוג "הוליווד" שקיבלנו בבוקר לצד שאר הקטלוגים של הכיאנלה . וכעוד טעמי המרציפן נמסים בפינו וממתיקים את חיינו , נסקור את כוכבי הקולנוע של כל הזמנים , מהאמפר בוגארט ועד מרילין מונח , המצולמים בספר המרהיב הזה - "הוליווד : חלומות שאפשר לקנות בכסף 4-. " רחל םוקלזן , סתיו 2001

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help