sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

יוס בן יוסי , זמנו ומקומו יוסי בן יוסי - זה שמו של הפייטן שבו אנו תולים ייסוד אסכולה חדשה בשירה העברית . זו האסכולה שדבקה בתורה שבעל פה ועשתה אותה יסוד ושורש ליצירתה . שאר סגולותיה של אסכולה זו עתידים להתבאר לקמן . תולדות חייו של הפייטן מכוסות בהעלם , ותחת לספר את תולדותיו ניטל עלינו לספר את המחקר על אודותיהן . גם יוסי בן יוסי , כפייטנים שהיו לפניו , עדיין לא נהג לחתום את שמו באקרוסטיכון בשיריו , אבל שמו נמצא רשום בקצת מראשי שיריו , כגון בראש סדר העבודה שלו ליום הכיפורים 'אזכיר גבורות ' , והוא מוזכר בכתב רב סעדיה גאון ובכתבי שאר מחברים ראשונים . פרט אחד בתולדותיו נראה להיות ידוע , שהיה יתום . כך היה סבור שר " ל , שמצא ב ' פירוש מחזור אשכנזי ' כ " י על קלף כתוב : 'טפשו בני כנען דר ' יוסף היתום . ' ועל כן הוא אומר 'אשר לפי הנראה מת אביו קודם לידתו , או קודם מילתו , ולפיכך קראוהו בשם אביו ( יוסי בן יוסי ) וגם קראוהו 1 כ " י אוכספורר ; 2846 / 9 סדר עבודה ליוסי בן יוסי ; אוכספורד : 2740 / 12 סדר עבורה ליוסי בן יוסי ז " ל ; קמברידג ' : Add . 3377 סדר ליוסי בן יוסי זצ"ל , פרנקפורט : 26 סדר ןעובודה ליוסי בן יוסויו . 2 עיין לקמן , עמ ' . 14 על עסקיה של כנסת ישראל , על חשבונה עם עצמה ועם בוראה ועל ריבה עם גויי הארץ . סגר העולם על השירה העברית ונצטמצמו גבולי חזונה . כנגר החורבן והגלות והסרת הממשלה מעם ישראל נעשה בימיה של אסכולת השירה החדשה מעשה גדול של יצירה ושל חיבור כוחות הרוח , מעשה שאין תכלית לגדולתו , זה חיבור המשנה והתלמוד . חיבור סדרי הכתבים האלה , שנעשה במשך כמה דורות , הביא חידוש רב בתרבות ישראל . על ידם נערך ונקבע דרך חיי האומה והוצבו להם גדרים איתנים , ומטבע הדברים שהמעשה הזה יישב גם את דעתה של השירה העברית , שקלטה את השקפותיהם של חכמי המשנה והתלמוד ואת הכרעותיהם בענייני אמונה ואת נימוסי רוחם . ראשוני סימניהן של הדעות , שנתחדשו בעולמם של החכמים , כבר הם מצויים בספר בן םירא , ובמשך כל ימיה של יצירת המשנה והתלמוד סיגלה השירה העברית דעות החכמים והדרשנים , וקירבה עצמה אל יצירתם . השירה , שהילוכה ברגש , לא על נקלה עלה בידיה להתחבר עם תורת חז"ל , שיסודה בדעת ובהשכל . הרבה קירובים נתקרבה השירה אל תורה שבעל פה קירוב אחר קירוב , עד שספגה לתוכה את השקפותיה ותפיסותיה . ועדיין היתה בתקופת התלמוד התחברות השירה אל המדרש והתלמוד מועטת גם בכמות וגם באופן החיבור , ועיקר השירה עמדה על בסיסה הראשון . אך מעט מעט התחילו סליחות והימנונות קולטים מדברי התלמוד . ורק לאחר שנחתם התלמוד דבקה בו השירה דיבוק של קבע , והתורה שבעל פה פרנסה את השירה . בתקופה זו באה לעולם שירתו של יוסי בן יוסי .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help