sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מבוא משנחתמו כתבי הקודש עמדה בשירה העברית אסכולה חרשה . מעיקרי תכונותיה של אסכולה זו , שהיא באה לפייט מעשים הכתובים במקרא . ונוהגת אסכולה חדשה זו לא לחזור ולספר את המעשים במפורש לפרטיהם אלא בקיצור וברמז , ולשם כך היא משתמשת במליצות ובלשונות של הסיפורים הכתובים במקרא . ועוד נוהגים בעלי האסכולה החדשה הזאת להוסיף בסיפור ולמלא בו מילואי דברים ופרטים על פי מה שידע המשורר מקבלה שבעל פה , ראשיתה של אסכולה זו כבר היא מחודשת במקרא גופו . על פיה כתובים מזמורי עח , קר , קה וקו שבתהלים , אלה המזמורים המדברים בבריאת העולם ובתולדותיה של האומה הישראלית , ומפייטים את המסופר בתורה ובספרי הנביאים . באלה המזמורים כבר אתה מוצא את התכונות והסימנים של האסכולה החדשה . לפי שיטה זו כתב אחר כר בן סירא את ספרו , ובו נתחזקה האסכולה הזאת ועמדה על בסיסה , מעט בפרקי המשלים ויותר בפרקי השיר , ובייחוד בפרשה הארוכה הקרויה 'שבח אבות עולם . ' מן הימים שלאחר ספר בן סירא , מתקופת המשנה והתלמוד , לא הגיע לידנו ספר שירים שלם , אבל הגיעו פרקי שיר , אלה פיוטי מלכיות , זכרונות ושופרות , הכלולים בתפילת העמידה של מוסף לראש השנה , כמה סליחות וקינות וקטעי שירים המובאים בתלמוד . רק מעטים מן השירים הללו ידוע מי חיברם , רובם אין מחבריהם ידועים , ומקצתם שמות מחבריהם מוטלים בספק . יש מן השירים הללו שהחזונות האנושיים הכלליים של הנביאים נחזים בהם , החזונות של פרישה מעבורת האלילים ושל התפשטות מלכות שמים , אבל רוב השירים כבר נראית בהם רוחה של התקופה החדשה , שאין בה נבואה ואין מורה שליח מרום להראות לעם דרכו , אלא הבריות עומדים לברם , ואין להם להישען בענייני עבודת האלוהים אלא על עצמם ואל בינתם . מתוך מסיבות אלו עמדו המשוררים לחבר סליחות ווידויים , שבהם האדם מוכיח לעצמו ומשדל את נפשו ומייסדה להטותה אל דרך הטוב . בימיה של אותה אסכולת שיר נפלה בישראל הצרה הגדולה - זה חורבן הבית וביטול השלטון מישראל . פורענות זו עשתה רושם חודר בטבעה של השירה העברית והסיעה אותה מהילוכה הרגיל . בשירת המקרא היתה רחבות הרעת , שהרחיבו הנביאים לבם לבקש ולקוות לביטול האלילים מן העולם , ולצפות שתתפשט מלכות שדי על כל הבריות ולחנן על כל העולם שיגיע לטובה העתידה לו . אותה רחבות הדעת הוצרה מעתה . גויי הארצות יצאו מן האלילות , ובלבם אמונה ששנאת ישראל בלולה בה . והשירה העברית שהגיעה לימים של דכדוך מכוח שני המאורעות הללו , שוב לא נכנס בלבה הייחול לטוב העולם ושלומו ; לבה ועיניה ניתנו מעתה

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help