sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

" המושג 'גליל' נצטייר בימים ההם בדמיוננו כמין אזור שמעבר להרי חושך , מעין סיביר בתקופת הצאר הרוסי , וכדי ללכת שמה יש צורך באומץ לב מיוחד והכנה נפשית . אולם דברי א . א . [ אשר ארליך ] שנאמרו בתש ובאומץ ותיארו את הגליל בצבעים יפים ומושכי לב , השפיעו הרבה על אחדים מחברינו , שהודיעו בו במקום כי אכן הולכים הם הגלילה ... בין הראשונים הייתי גם אנוכי . " אשר הצליח לגייס לעזרה חבורה נלהבת של כמה עשרות פועלים , שנדדו בקבוצות , במסע רגלי מפרך שארך כשלושה ימים , עד הגיעם למסחה . על הקבוצה הראשונה שמנתה שנים עשר פועלים , נמנה יצחק שרפמן . הם הלכו בדרךלא דרך , תועים בדרכם . עזרה להם בניווט מפה של ישראל בלקינד ( מנהיג ביל"ו , חלוץ החינוך העברי בארץ , ( דודו של נעמן בלקינד איש ניל"י . בערב השלישי הגיעה הקבוצה למבואות הכפר הערבי דבורייה , השוכן ממערב לתבור . סיפר על כך שרפמן : " החושך כבר כיסה את הארץ . לכן העדפנו להישאר ללון בכפר בין אנשים מאשר ללון בשדה ... נקלע בדרכנו נזיר מן הנזירים שעל התבור , שדיבר רוסית רהוטה . הוא הוביל אותנו לבית המוכתר והיה למליץ בינינו לבינו . כך נודע לנו כי קרובים אנו לכפר תבור כדי "שירבעט סיגרה " [ מהלך עישון סיגריה ... [ הזהר הזהירונו בני הכפר לבל נעיז ללכת שמה בלילה , כי הדרך משובשת בליסטים ערבים , ואלה יעמידונו ככלי ריק ואולי גם הרוג יהרגונו . משום כך מזמינים הם אותנו ללון אצלם הלילה ... הצעת המוכתר נתקבלה על דעת כולנו וכך עבר עלינו הלילה הראשון בגליל בשינה על מחצלאות ... כשאנו ערים כל הלילה , לפי תור , ושומרים עם אקדח ביד . " כשירדו הפועלים מהכפר דבורייה שבשיפולי ההר , למחרת בבוקר , ראו מבעד לערפל את שורת בתיה הלבנים וגגותיה האדומים של מסחה . לפתע , כך סיפר שרפמן , "ממרחק מה הסתמן מה שהוא , מעין דמות , והדמות רצה , מקפצת , גומאת ארץ , ולא ארכו הרגעים ולפנינו ארליך , נרגש , נושם , נושף , מתנשק , מתחבק , מאושר , שמח ומשמח . " את פני הפועלים , שנכנסו לכפר בשירה ובריקודים על אף עייפותם ורגליהם הבצקות , קיבלה דבשה . על כך הוסיף שרפמן : " לא עוברת חצי שעה לערך [ מהפגישה עם ארליך ] והנה מחכה לי ... ההפתעה האמיתית , זו אשת ארליך , שעמדה לצד ביתה . אישה צעירה ויפה , סבר פנים אמהי , מרוגשת ודוק של דמעות בעיניה וכל הבעתה אומרת טוב לב . במילה אחת אמא , אף כי צעירה היא כל כך . התרגשתי עד לדמעות בהזמינה אותנו הביתה בקולה הערב ... בבית שולחן ערוך ועל השולחן תה , חלבה , תמרים - מאכלי תאוה בימים ההם , והיא עומדת עלינו לשרתנו ; לזה היא מוסיפה עוד חתיכת חלבה מהפחית , לזה עוד חופן תמרים ... אופן טיפולה בנו ודרך התנהגותה הצטיירו בדמיוני כדמות אמא המקדמת פני ילדיה , אשר שבו אליה ממרחקים ... ככה קיבל בית המורה ארליך את ראשוני הפועלים העברים בגליל התחתון . " ארליך התקשה לשכנע את האיכרים בכפר לקבל את הפועלים לעבודה . הם חששו שהדבר יגרור תגובה אלימה משכניהם . בימים שקדמו לבואו של ארליך , נהגו השומרים בני השבטים בסביבה להיכנס מדי פעם לכפר רכובים על סוסים , כשהם יורים מאקדחיהם באוויר , כדי להפיל אימה על התושבים . התנהגותו של אשר , שעמד מולם ללא פחד והראה להם את נחת זרועו , שימשה מופת לאיכרים ולילדיהם . אשר פעל בניגוד לדעה הרווחת כי יש להתפשר עם הערבים

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help