sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

חברת יק " א , האחראית על בתי הספר במושבות הגליל ) . יק " א הייתה אגודה להתיישבות יהודים שהוקמה על ידי הברון מוריס הירש . סניפה בארץ הוקם כדי להחליף את פיק " א , האגודה שהקים הברון אדמונד רוטשילד כדי לתמוך במושבות הראשונות . ( לאחר דיונים מייגעים , הצליח ארליך לשכנע את הנהגת יק " א לקבל את דעתו . הוא לא המתין והחל בעצמו ללוות ליעדיהן את המורות לעברית שנשלחו להחליף את המורות לצרפתית . כך נקלע ארליך לאירוע יוצא דופן , בו נפגש פנים אל פנים עם ערבים נושאי נשק באמצע הלילה . האירוע האדיר את מעמדו והפך אותו לאגדה בעיני תלמידיו ובקרב השכנים הערבים והצ ' רקסים . הדבר קרה כאשר הלך ארליך בדרכו חזרה למסחה , לאחר שליווה למלחמיה ( מנחמיה היום ) מורה לעברית , שנועדה להחליף שם את המורה לצרפתית . על ההתרחשות במפגש הגורלי עם הערבים סיפר ארליך לעיתונאי הסופר זאב ולדימיר ז ' בוטינסקי , מכרו מהימים בהם שהה באודסה . אשר נתקל בז ' בוטינסקי ובפמלייתו , שבאו לביקור בארץ , בעת לכתו חזרה למסחה באותו לילה . המעשה הלהיב את דמיונו של ז ' בוטינסקי . הוא תיאר אותו בסיפור קצר ( שפורסם לראשונה ברוסית בעיתון "אודסקייה נובוסטי : (" " בן חיל הוא . בשבוע שעבר חוזר הוא ברגל לבדו ממלחמיה ומעשן סיגריה . פתאום מופיעים לקראתו שני פרשים בדואים . ראוהו , ירדו מסוסיהם ומחכים . הוא מוסיף ללכת בדרכו . לאחר חילופי ברכת שלום בערבית : מרחבה - מרחבתין , אומר לו הבדואי הקדמי : 'חווג ' ה , הב אש לסיגרתי '! זוהי פתיחה רגילה , נוסחת הקדמה לשוד בדואי , ואילו המורה שלף מכיסו אקדח גדול , הכניס לתוך קנהו את סיגריתו , ועל מגש שכזה תקע אותו ממש אל תחת אפו של הבדואי : הא לך אש ! והדבר כל כך מצא חן בעיני הבדואים עד כי שניהם החלו צוחקים , הביטו זה בזה , עלו לאטם על סוסיהם והמשיכו את דרכם לאטם מתוך נדנוד ראש מלא דרך ארץ . " לאחר הפגישה הלילית על אם הדרך , הזמין ארליך את ז ' בוטינסקי להתארח בביתו " . במסחה שלרגלי התבור נכנסתי לבית המורה , בחור כארז לקומה ולרוחב כתפיים , " כתב ז ' בוטינסקי באוטוביוגרפיה שלו . המורה ארליך לא הסתפק בדאגה לחינוך תלמידיו . הוא החל לקחת חלק פעיל בחיי המושבה והפך למנהיג חברתי . הדאיג אותו מצבו הביטחוני של הכפר המוקף אוכלוסיה מאיימת . בהעדר כוח עבודה יהודי , נאלצו האיכרים להישען על שכניהם הערבים . ביום נמסרה העבודה בשדות לידי אריסים ערבים שנקראו 'חראתים . ' אלה נהגו לשהות יומם וליל בחצרות האיכרים , עם בני משפחותיהם הנגועים במחלות שונות . בלילה הופקדה השמירה בידי ראשי השבטים הערבים השכנים שנטו אוהליהם באזור . תמורת תשלום נאה , שקיבלו כדמי 'פרוטקשן , ' ניאותו בני השבטים לשמור על המושבה הקטנה , במקום לתקוף ולשדוד אותה . אשר ארליך רצה לגרש את הערבים מהכפר ולא להיעזר עוד בהם בעבודה ובשמירה . לכן החליט להביא לכפר פועלים עברים כדי למלא את מקומם . הוא יצא בגפו רכוב על סוס ליפו , לאסיפה כללית של "פועלי ציון " שהתכנסה בנווה שלום . כשהגיע לשם , באמצע נאומו של הדובר האחרון , ביקש בדחיפות את רשות הדיבור , שלא על פי סדר היום . הוא סיפר לנאספים על הסכנה הגדולה בה שרויות המושבות הבודדות בגליל . אחד הנוכחים , יצחק שרפמן מבית גן , תיאר את המעמד בזיכרונותיו :

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help