sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

הכנרת ותפקידה במערכת אספלזת המים בישראל 1 ' י צמח ישי יש להתייחס לנושא הכנרת בשני מישורים : במישור העכשווי , לטווח הקצר , ובמישור העתידי , לטווח הארוך . כאשר התברר במרס , 1990 ששנה זו שחונה באופן קיצוני עם מפלסים נמוכים בכל האקוויפרים - הוחלט שקודם כל יש לקצץ בהיקף הצריכה . כיוון שהמועד המתאים להליך חוקי רגיל - כבר עבר , היה צורך להשתמש בתקנות לשעת חרום . באותו זמן התרחש גם משבר ממשלתי . במצב כזה , הוחלט על קיצוץ שהוא מחויב המציאות מבחינת מצב מקורות המים , תוך מאמץ שלא לגרום נזק למגזרים הזקוקים למים . זו לא היתה "חוכמה שלאחר מעשה , " היות שגם חורף 1985-86 היה שחון , והיה ברור שקיצוץ אדמיניסטרטיבי בחקלאות ניתן להשגה , וזאת בשונה מהמגזר העירוני . זהו גם המצב לקראת הקיצוץ של השנה הקרובה . ( 1991 ) במרס 1990 הוחלט על קיצוץ של כ 200 מלמ"ק . קמה סערה . הידרולוגים ומומחים שונים טענו שנציב המים אינו מקצץ במידה מספקת : במקום 200 מלמ"ק צריך היה לדעתם לקצץ 300 מלמ"ק , המחמירים טענו שיש לקצץ 400 מלמ"ק והיו אף שהציעו לקצץ 500 מלמ"ק . טענות אלה סייעו בקידום הליכי הקיצוץ , גם אם לא זו היתה כוונת המציעים . השאלה היתה , האם יכול משק המים להמשיך ולספק מים תוך קיום קיצוץ של 200 מלמ"ק בלבד . בסופו של דבר , הקיצוץ הגיע עד 250 מלמ"ק , כאשר הממשלה התערבה והחליטה על קיצוץ של 50 מלמ"ק נוספים . מדענים שונים אמרו : מקורות המים לא יעמדו בכך , היות ובתחילת סתו 1990 יגיעו אל מתחת ל"קווים אדומים . " אזהרות אלו נלקחו בחשבון , אולם סוכם למנוע זעזועים במשק החקלאי , כדי שלא ייגרמו נזקים בלתי הפיכים . נציבות המים התחייבה שאם יוכח כי בהתחלת סתו 1990 יהיה הכרח לבצע קיצוץ נוסף , אזי יוחלט עליו . אולם , אם תעבור "הסערה" בעזרת קיצוץ מתון יותר - אפשר יהיה להפחית נזקים על ידי כך . הוגדרו "הקווים האדומים" תוך התחייבות לשמור עליהם : 213 בכנרת , + 9 בנקודה מסוימת באקוויפר ירקון-תנינים . כאן הגיעו מי התהום לנקודת שפל של , 9 . 08 ואז הוחלט לפנות אל החקלאים בקריאה לנקוט זהירות בעת הכנת גידולי הסתו . השאיבה מהכנרת נמשכה , ועם הפסקת ההשקייה , המפלס באקוויפר ירקוןתנינים התחיל לעלות . במשך חודש וחצי האחרונים , הוא עלה בכ 50 ס"מ .

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help