sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

שרידיה של '' תרבות באר שבע , " שהתגלו ונחפרו בראשית שנות החמישים , שמורים במוזיאון ישראל ובמוזיאון העב . ההתיישבות בתקופה הכלקוליתית פינתה מקומה לתרבות רועים ונוודים . הריב הנצחי בין עובדי האדמה בצפון , לבין הרועים , שעדריהם איימו לכלות את גידוליהם , דחק ברועים הנוודים להעדיף את המדבר , המיושב בדלילות , שם יכלו לרעות את צאנם באין מפריע . בשנת 1 , 800 לפסה"נ נדד אברהם אבינו עם עדריו מצפון הארץ לאורך הדרך הקדומה , "דרך במת ההר , " עד באר שבע , ומשם עד לחלוצה ולגבול מצרים ב"דרך שור" המקראית . בימי האבות היתה באר שבע עיר מחוז בררום . אברהם ויצחק חפרו בארות בסביבות באר שבע , ורבו עליהן עם אנשי גרר . להשערתם של וולי ולורנס , המריבה היתה בינם לבין בני עיר כנענית , אשר שמה היה "שבע , " ששכנה אולי בתל באר שבע , במפגש נחל באר שבע עם נחל חברון . המקרא משמר מסורת קמאית , לפיה זכה אברהם בפעם הראשונה בהכרה כאבי האומה בהיותו בבאר שבע . כאן כרת הסכם עם אחר ממושלי הארץ , מלך גרר , שהכיר בחזקתו על הבאר . כאן נטע עץ אשל וכאן בנה בנו יצחק מזבח . מסורת קדומה זו באה אולי להדגיש את קדמותה של הזכות לנחלה בארץ ישראל . לאחר כיבוש הארץ , נכללה באר שבע בנחלת שבט שמעון . רוב תושבי האזור היו נוודים למחצה , שעברו בהדרגה להתיישבות קבע , שראשיתה בתקופת הברונזה , בסביבות שנת 1 , 300 לפסה"נ . היתה זו התיישבות חקלאית באופיה , עם ישובי פרזות שהשתרעו על שטחים נרחבים . אחד הישובים החשובים שבהם היה בתל באר שבע . מאוחר יותר , בתקופת השופטים , בוצר הישוב , ושימש מרכז מינהלי . שמואל הנביא מינה את שני בניו כשופטים בבאר שבע . בתקופת המלוכה 1 , 000 ) לפסה"נ , ( הוקמה באר שבע מחרש על התל , ושימשה בירה אזורית . בתקופת דוד המלך ולאחריה , נעשה מאמץ ממלכתי ליישוב הנגב כדי להרחיב את גבולות ממלכת יהודה ולטפח את המסחר הבינלאומי , שאורחותיו חצו את הנגב . באר שבע נבנתה בתקופה זו בצורה מתוכננת ובוצרה היטב בחומה אדירה . היא כללה בנייני ציבור רבים , כיאה לעיר ראשה . בסביבותיה היו "בנותיה" של העיר המוזכרות במקורות , מעין כפרים מפורזים , חוות או "חצרות" שבהן גרה אוכלוסיית עובדי אדמה שנהנתה מהגנת העיר ומשרותיה . שרידים מימי מלכי יהודה נמצאו בקרבת הנחל , בסביבות " באר אברהם" של ימינו . לאחר גלות בבל חזרו היהודים לבאר שבע . בתקופת בית שני עבר מרכז הישוב לאזור העיר החדשה של ימינו , ועל התל נותרה מצורה צבאית בלבד . העיר היתה פרתה ומיושבת בדלילות . היא שכנה בצומת דרכי מסחר ראשיות , ושימשה מרכז לשיירות שעברו מדרום ערב לנמל עזה ולמצרים . תחת השלטון הרומי והביזאנטי 632-100 ) לסה"נ ) שימשה באר שבע מרכז מבוצר " ) לימס ( " בקו ההגנה נגד נוודי המדבר . התושבים היו נבטים שהתנצרו , או יוונים סורים נוצרים . נבנו בה כנסיות אחדות , מהן שנקראו על שמו של אברהם אבינו . הן עוטרו בעמודים ולוחות שיש

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help