sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

ותיאורטיקנים כגון ארבו , ( Arbeau ) נובר ( Noverre ) ובלאסיס ( Blasis ) השתדלו להעלות את קרנו ולהקנות לו מקום מכובד לצד האמנויות הקאנוניות . ערוצי ביקורת עיתונאיים , שהשפעתם התרחבה במהלך המאה התשע עשרה , תרמו פן נוסף לדיון בריקוד האמנותי ובהקשר זה ראוי לציין בעיקר את תיאופיל גוטייה . ( Gautier ) אולם החידוש הגדול בכתבי מלרמה וולרי בתחום זה כרוך , לטעמי , בהרחבת מסגרתו של השיח מכוחה של התבוננות אסתטית פילוסופית חדשה במחול כתופעה פואטית . בעודם מבקשים להגיע באמצעות הריקוד לתוכנות חדשות ביחס למעשה האמנות בכלל , הם הנחילו גם לו עצמו תוכנות חדשות על אודותיו . כתביהם של סטפן מלרמה Stephane Mallarme , 1989- ) , ( 1842 ופול ולרי ( Paul Valery , 1871-1945 ) בתחומי השירה , הפרוזה , המסאות והביקורת , נוצרו בעידן רב תהפוכות של מודרניזם ואוואנגרד , שעל רקעו בולט דווקא הקשר בין שני הכותבים החולקים אסופה זו . ולרי ראה במלרמה מעין אב רוחני , משורר אולטימטיבי ודוגמה אישית . גם הוא , כקודמו , היה במובן מסויים קלאסיציסט , אף שבחן ללא הרף את גבולות הקלאסיציזם וחיפש דרכים להרחיב את הגדרתו ; שני היוצרים היו פורמליסטים , מעצבי מבנים וצורות , ייחודיים בדרכם . המוסיקליות תפסה מקום חשוב בכתביהם ושניהם היו במידה רבה 'כוריאוגרפים' של מילים . הם שבו ובחנו את תנאי קיומם של השירה והריקוד ואת מגבלותיהם ומעל לכל - שניהם ראו במחול מטפורה למעשה הכתיבה , כדברי מלרמה : " שיר משוחרר לחלוטין מקולמוסו של הכותב . " אסופה זו היא עדות ומחווה למבוקשם למצוא בסגולותיו הייחודיות של הריקוד מורה דרך לגילוי כיוונים חדשים במרחב הפואטי המשתנה של תקופתם .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help