sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

דומה שהסופר הוא אדון לקולמוסו , הוא עשוי להגיע לשליטה רבה במלים , במה שהוא מבקש לגרום להן לבטא . אבל השליטה הזאת מצליחה רק להניח אותו , לשמור על מגעו עם הסבילות הבסיסית שבה המלה , מפני שאינה עוד אלא הופעתה וצלה של מלה , אינה יכולה לעולם להיות נשלטת או אפילו נתפשת . היא נשארת הבלתי נתפש , הבלתי ניתן להפקעה , הרגע הלא מוגדר של ההיקסמות . שליטת הסופר אינה מצויה ביד הכותבת , היד ה "חולה" שלעולם אינה מרפה מן העיפרון , אינה יכולה להרפות ממנו , מפני שמה שהיא אוחזת , אין היא אוחזת בו ממש ; מה שהיא אוחזת שייך לצל , והיא עצמה הנה צל . השליטה מאפיינת תמיד את היד השנייה , זו שאינה כותבת , המסוגלת להתערב ברגע שצריך , לאחוז בעיפרון ולהרחיקו . השליטה כרוכה אפוא ביכולת להפסיק לכתוב , להפריע למה שנכתב , בהשיבה לרגע ההווה את זכויותיו וחריפותו המכרעת . עלינו לשוב ולשאול מהתחלה . אמרנו : הסופר שייך ליצירה , אבל מה ששייך לו , מה שהוא מסיים בעצמו , זה רק ספר . "בעצמו" מורה על ההגבלה של ה"רק . " הסופר לעולם אינו מצוי נוכח היצירה , וכשיש יצירה , הוא אינו יודע זאת , או ליתר דיוק , אפילו אי הידיעה שלו אינה ידועה , ניתנת רק בהעדר האפשרות לקרוא , חוויה סתומה שמחזירה אותו לעבודה . הסופר חוזר לעבוד . מדוע אינו חדל לכתוב ? מדוע , אם הוא מנתק מגע עם היצירה , כמו רמבו , הקרע הזה הולם בנו כאי אפשרות מסתורית ? כלום יש לו אך ורק תשוקה לתוצר מושלם , ואם אינו חדל לשקוד עליו , האם זה רק מפני שהשלמות לעולם אינה מושלמת דיה ? האומנם הוא כותב למען יצירה ? האם הוא נותן עליה דעתו כעל מה שישים קץ למשימתו , כיעד הראוי למאמצים כה רבים ? כלל לא . והיצירה לעולם אינה מה שלמענו אפשר לכתוב ( להתייחס למה שנכתב כהפעלת כוח למענו . ( העובדה שמשימת הסופר מסתיימת עם חייו מסתירה את העובדה שבאמצעות המשימה הזאת חייו גולשים למצוקת האינסוף . האינסופי , מה שאינו פוסק הבדידות השורה על הסופר בכוח היצירה מתגלה בכך : כתיבה היא כעת האינסופי , מה שאינו פוסק . הסופר אינו שייך עוד לתחום הפסקני שבו ביטוי עצמי משמעו ביטוי דיוקם וודאותם של דברים וערכים לפי משמעות גבולותיהם . מה שנכתב מביא את מי שצריך לכתוב לידי קביעה שלגביה אין לו סמכות , שהיא בעצמה רופפת , שאינה קובעת דבר , שאינה מנוחה , אינה הךרת השתיקה , מפני שהיא מה שמדבר

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help