sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

שכתב את היצירה אינו יכול לחיות , לשכון בסמוך אליה . אותה היצירה היא עצם ההחלטה המסלקת אותו , עוקרת אותו , הופכת אותו לניצול , להולך בטל , למובטל , לנרפה שאין האמנות תלויה בו . הסופר אינו יכול לשהות ליד היצירה : הוא אינו יכול אלא לכתוב אותה , הוא יכול , משעה שהיא כתובה , רק להבחין בקרבתה Nol ' ri me legere הפתאומי המרחיק אותו , המפריד אותו או המחייב אותו לחזור ל"הפרדה" הזאת שאליה נכנס תחילה כדי להיעשות קשוב למה שהיה עליו לכתוב . כך שכעת הוא מוצא עצמו מחדש כבראשית משימתו והוא מגלה שוב את הסמיכות , את האינטימיות התועה של החוץ שבו לא יכול היה להקים לו מגורים . אפשר שהמבחן הזה מכוון אותנו לעבר מה שאנו מחפשים . בדידותו של הסופר , המצב הזה שהוא הסיכון שבו הוא עומד , עלול אזי לנבוע מהשתייכותו , ביצירה , למה שקודם תמיד ליצירה . באמצעותו היצירה מגיעה , היא מהווה את הנחישות של ההתחלה , אבל הוא עצמו שייך לזמן שבו מושלת אי הוודאות שבהתחלה מחדש . הכפייתיות הקושרת אותו לנושא מועדף , המחייבת אותו לחזור על מה שכבר אמר , עתים בעוצמה של כישרון מועשר , אך עתים בלהג של לעיסה מרוששת מאוד , בכוח הולך ופוחת , במונוטוניות הולכת וגוברת - ממחישה את הכורח שלפיו שומה עליו לחזור לכאורה לאותה נקודה , לשוב ולעבור באותן דרכים , לשמר , בהתחילו מחדש , את מה שבשבילו אינו מתחיל לעולם , להשתייך לצלם של האירועים , לא לממשותם , לדימוי , לא לאובייקט , למה שמאפשר למלים עצמן להפוך לדימויים , למראות - ולא לסימנים , לערכים , לכוח אמת . התפיסה החדפנית קורה שאדם האוחז בעיפרון , גם אם הוא רוצה עד מאוד להרפות ממנו , ידו אינה מרפה : אדרבא , היא מתהדקת , אינה נפתחת כלל . היד השנייה מתערבת ביתר הצלחה , אבל אז רואים את היד שאפשר לכנותה חולה מתווה תנועה אטית ומנסה ללכוד את האובייקט המתרחק . אטיות אותה תנועה תמוהה היא . היד נעה בקצב כמעט אל אנושי , שאינו זמנה של פעולה בת קיימא או של תקווה , אלא יותר מכל צלו של הזמן , היד עצמה צלה של יד הגולשת באופן הזוי לעבר אובייקט שנעשה צלו שלו . היד הזאת חווה , ברגעים מסוימים , צורך עז מאד לתפוס : עליה ליטול את העיפרון , היא חייבת , זה ציווי , תביעה עריצה . תופעה הידועה בשם " תפיסה רודפנית . "

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help