sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

לפי השקפה כזו , האינסוף של היצירה אינו אלא האינסוף של הרוח . הרוח רוצה להגשים את עצמה ביצירה יחידה , במקום לממש את עצמה באינסוף יצירות ובתנועה של ההיסטוריה . אבל ולרי לא היה גיבור כלל ועיקר . טוב היה בעיניו לדבר על הכל , לכתוב על הכל : כך הסיח המכלול המפוזר של העולם את דעתו מחומרת המכלול הייחודי של היצירה , שממנה הניח לעצמו להתעלם בחביבות . 7 "ה כ [ 1 ' efc ] "' 7 הסתתר מאחורי מגוון של מחשבות ונושאים . אף על פי כן , היצירה - יצירת האמנות , היצירה הספרותית - אינה גמורה ואינה בלתי גמורה : היא הווה . מה שהיא אומרת הוא אך ורק זה : שהיא הווה - ותו לא . מעבר לזה היא לא כלום . מי שרוצה לגרום לה לבטא יותר , לא ימצא דבר , ימצא שהיא אינה מבטאת דבר . מי שחייו תלויים ביצירה , אם כדי לכתוב אותה ואם כדי לקרוא אותה , שותף לבדידות של מה שאינו מבטא אלא את המלה "הוויה : " מלה שהשפה חוסה עליה על ידי הסתרתה , או גורמת לה להופיע תוך שהשפה נעלמת בריק השתוק של היצירה . המסגרת הראשונית של בדידות היצירה היא העדר תביעה זה , העדר שלעולם אינו מאפשר לקרוא אותה גמורה או בלתי גמורה . ליצירה אין ראיה , כשם שאין לה שימוש . היא אינה מאומתת , האמת יכולה לנכס אותה , המוניטין שופכים עליה אור : הקיום הזה אינו נוגע לה , הוודאות הזאת אינה עושה אותה בטוחה או ממשית , אינה עושה אותה גלויה . היצירה היא בודדת : אין פירושו של דבר שהיא נותרת אטומה , חסרת קורא . אבל מי שקורא אותה נוטל חלק בחיוב בדידותה של היצירה , כשם שמי שכותב אותה שותף לסיכון שבבדידות הזאת . היצירה , הספר אם רוצים לבחון יותר מקרוב לקראת מה מכינות אותנו קביעות מעין אלה , צריך אולי לחפש מה מקורן . הסופר כותב ספר , אך הספר עדיין אינו היצירה . היצירה היא יצירה רק כאשר באמצעותה , באלימות ההתחלה הייחודית לה , המלה "הוויה" מבוטאת , אירוע המתרחש כאשר היצירה היא האינטימיות בין מישהו שכותב אותה לבין מישהו שקורא אותה . אפשר אפוא לתהות : אם הבדידות היא הסיכון שנוטל הסופר , כלום אין היא מבטאת את העובדה שהסופר מופנה , מכוון לעבר האלימות הפתוחה של היצירה , שממנה לעולם אין הוא תופש אלא את התחליף - ההתקרבות והאשליה בדמות הספר ? הסופר שייך ליצירה , אבל מה ששייך לו הוא אינו אלא ספר , מצבור אילם של מלים עקרות , הדבר חסר

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help