sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

הבדידות המהותית דומה שאנו לומדים משהו על האמנות , כאשר אנו חווים את מה שהמלה "בדידות" מבקשת לציין . המלה הזאת סולפה מאוד . אף על פי כן , מה פירוש "להיות לבד ? " מתי אנחנו לבד ? הצבת השאלה הזאת אינה צריכה רק להוליכנו לסברות פתטיות . הבדידות השוררת בעולם היא פצע שאין להרחיב עליו כאן את הדיבור . איננו מתכוונים גם לבדידותו של האמן , זו שנהוג לומר שהיא הכרחית בשבילו לעסוק באמנותו . כאשר רילקה כותב לרוזנת זולמס לאובאך 3 ) [ Solms-Laubach ] באוגוסט : ( 1907 "זה שבועות , להוציא שתי הפרעות קצרות , לא השמעתי ולו מלה אחת ; סופסוף ננעלת הבדידות שלי ואני שרוי בעבודה כגרעין בפרי , " הבדידות שעליה הוא מדבר אינה בדידות בעצם מהותה : היא התכנסות . בדידות היצירה בדידות היצירה - יצירת האמנות , היצירה הספרותית - מגלה לנו בדידות מהותית יותר . היא אינה עולה בקנה אחד עם הבידוד הנינוח של האינדיווידואליזם , אין לה דבר וחצי דבר עם החיפוש אחר שוני ; העובדה שביסוד הכתיבה ניצבת עמידה תקיפה במשימה המשתרעת על פני מהלכו הנשלט של היום אינה מפיגה אותה . מי שכותב יצירה מורחק הצדה , מי שכתב אותה מסולק . מי שמסולק , יתר על כן , אינו יודע זאת . אי הידיעה הזאת שומרת עליו , מסיחה את דעתו , מפני שהיא מאפשרת לו להחזיק מעמד . הסופר לעולם אינו יודע אם היצירה נשלמה . מה שסיים בספר אחד , הוא שב ומתחיל או הורס בספר אחר . ולרי , החוגג ביצירה את סגולת האינסוף , עודנו רואה רק את צדה הפשוט ביותר : אם היצירה היא אינסופית , פירושו של דבר ( בעבורו ) שהאמן , אף שאינו מסוגל לסיימה , מסוגל עם זאת להפוך אותה למקום תחום של עמל ללא סוף שאי השלמתו מפתחת את שליטת הרוח , מבטאת שליטה זאת , מבטאת אותה על ידי פיתוחה ככוח . ברגע מסוים , הנסיבות , כלומר ההיסטוריה , בדמותם של המו"ל , הצרכים הכספיים , המטלות החברתיות , מכריזים על הסוף החסר הזה , והאמן , שהשתחרר על ידי פיתרון של אילק גרידא , ממשיך את הבלתי גמור במקום אחר .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help