sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

הספרותית מייחסת למחזאי יפה התואר רפיק גוף ועיניים פוזלות , רוך כמעט נקבי , הידור בתלבושת , חריפות . והפסל מחזק את המסורת . הבעת פנים נגועה ופזלנות בעינו השמאלית מצדיקה את הסברה , כי הפסל מייצג דמות דיוקנו האמיתית ולא אידיאליזציה של דמותו . בין הפסלים הוודאיים של מינאנדרוס ובין הפסלים המיוחסים לדמותו זה הפסל האותנטי ביותר של המחזאי . כמו כן נאה ל'בית מינאנדרוס' פסלה של תאליה nVsn , ( OaWa , Mtaia ) או המוזה הממונה על הקומדיה , בדמותה של אשה מחזיקה בידה מסכה של ישיש . האיקונוגראפיה של 'בית מינאנדרוס' מרבה בדמויות ממחזותיו של מינאנדרוס . אחת עשרה קומדיות נזכרות בשמן וביניהן 'מתגוררים' ו'בת סאמוס . ' פסיפסים אלה מהווים , אפוא , איורים יחידים במינם לקומדיה העתיקה . על פי מפעלו הדראמאטי של מינאנדרוס אפשר להניח , שכל מחזה ממחזותיו הכיל חמש מערכות . במערכה הראשונה הוצגה העלילה , בשנייה ובשלישית ניתן פיתוחה , ברביעית נתגלה שיאה והיתר סבכיה , בחמישית נסתיימה בכי טוב — באירוסים , בחתונה או בחתונה כפולה . וצדק ביירון בחרוזי השוואה בין טראגדיה לקומדיה כידון זיואך : ק 1 רגך 1 » ת כלן — ס 1 פן במות . קו ? ך 1 » ת כלן - ס 1 פן בחתון . זו עובדה ולא הערכה . הביקורת העתיקה והחדשה נוטה לראות כובד ראש ועמקות בטראגדיה , קלות ראש ושטחיות בקומדיה . האמת היא כי זו וזו מבקשות לעמוד על טיבם ועל מגמתם של החת תצפית שונות . העלילה במחזותיו של מינאנדרוס מיוסדת על אונס , על הפקרת ילדים ומציאתם , על עילומם ועל גילוי זהותם . וכיוון ש'קוקאלוס , ' אחד משני המחזות האחרונים שחיבר אריטופאניס ושאבד במרוצת הזמן , סובב על אונס ועל זיהוי , אפשר לראותו כמקור השפעה למינאנדרוס . מחזותיו האחרונים של אריסטופאניס הורידו את המקהלה מחשיבותה ; ובמחזותיו של מינאנדרוס הופיעה בין מערכה למערכה מקהלה של הוללים שבידחה את הקהל לא בחרוזים אלא בריקוד ובזמר בלבד . אין שינויי מקום במחזותיו של מינאנדרוס . רחובה של עיר — מקומו של המחזה , שני בתים — ולעתים שלושה — הם מקומות מגוריהן של כל הנפשות או מרביתן . נושא האהבה , כפי שהוא מפותח במחזותיו של מינאנדרוס , מצומצם בגיוונים של סבכי העלילה והוא איננו כוח דימוני אלא רגש מסוגל להתגבר על מכשולים בדרך עקלקלה ומוכתר בניצחון לבסוף . מינאנדרוס שואב מקצת השראתו מן האסכולה הפילוסופית של אריסטו , מהחכמה צלולת ההיגיון והפיכחון . מורו של אריסטו , אפלטון , היה אחרון הפילוסופים היווניים שידע טחו המדהים של

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help