sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

ששייקספיר ממחיז את האפוריה הדקונסטרוקטיבית המכרעת , השסועה ( בדונה באידיאות כגון הבטחה , מתת , אחריות , צדק וכו ( ' בין קטבי הניבי לאוניברסלי : בין המרכיב האוניברסלי בניסיון , הנעוץ בהידברות , המשגה , חליפין והנמקה , לבין החד פעמי , הקונקרטי , היחידי , שאינו בר תרגום , כמו מה שחבים לשיילוק . המרווח הזה עשוי גם לתאר עבור דרידה , כפי שנראה בהמשך ( פרק ב , ( את מה שהוא מכנה המהות 8 הטרגית . שייקספיר , אם כן , במחזות ובמחוזות שדרידה פוקד בעקבותיו , בורא גיבורים הנקרעים כולם בין שני מניעים ביסוד התנהגותם - בין כלכלה חומרית ונפשית , מכאן , לבין התכוונות אל כלכלית , מכאן ; גיבורים הנדרשים אפוא להכריע בין המערכים הללו במשא ומתן שהם עורכים עם אחרים ובינם לבינם , הדן אותם לאשמה או לתבוסה ועלול אף להוליך למותם ( די להצביע על נאומה של פורציה על מידת הרחמים בבית המשפט בוונציה , על יחסו של שיילוק לשבועה , על המלנכוליה המנכרת את המלט מן החצר של קלאודיוס וגרטרוד , ועל שאיפתה של יוליה לחרוג מכלכלת השמות . ( במלים אחרות , שייקספיר , כדקונסטרוקטיביסט בכל מאודו , פתח משכבר הימים את השאילה הקרדינלית של הרקונסטרוקציה , ובדרכו התיאטרלית המחיז את ניסיונה לחקור את הזיקה בין ארוס לחוק , בין ארוס לצדק , בין זמן לארוס ובין זמן לצדק . אבל כאן מתרחש דבר מה מוזר : דרידה , כדי להיענות לשייקספיר , כדי להיפגש עם שאלותיו שהן למעשה שאלותיו שלו עצמו , פועל בדרך בלתי צפויה . מקום שהוא הרה רוחות רפאים של שייקספיר , הוא מנהל עמן מאבק עיקש ; מקום שהוא בן בית , לכאורה , הוא אורח מאיים ומאוים : מקום שהוא נאמן בתכלית , אפשר שהוא בוגדני כשם שלא היה מעודו . כך , דרך שלושה מפגשים אקראיים , מזדמן לנו לצפות מקרוב בדרמה של 9 הרקונסטרוקציה . . 8 הצומת אוניברסלי יחירי הוא תנאי המאפשר את עצם הדיבור , הכרוך לכן בהחמצה גמורה ובזכיה גמורה . "מה שהוא אוניברסלי באופן טרגי ומאושר כאן , " מבאר דרידה , "הינו יחידיות מוחלטת . כיצד ניתן לדבר או לכתוב אלמלא כן ? וכדי לומר לא כלום למעשה ? לא כלום הכרוך כולו כיחידיות מוחלטת מבלי להחמיצה לאלתר , תוך אי החמצתה בה במידה " ? ראו -., Acts עמ' . 65 . 9 יש להטעים שחוסר הנאמנות אינו פרי של ניסיון לדעת יותר מכפי שיודע

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help