sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

4 מחולל . " דרידה מתאר בהקשר זה חזיון השבעה של רוח רפאים . אך כדרכו , הוא נוטל את רעיון השבועה ומרחיב את טווח החלתו . לא זו בלבד שההשבעה הכישופית אינה עוד פעולה בשולי הלשון , אף בשולי המסורת התיאטרלית , אלא שהיא הופכת להיות מעיקרה מחווה מכרעת של השפה עצמה בתור כינוי בשם . יתר על כן , תכונה זו של השפה מתמירה לאלתר את משימתו של הפילוסוף . הדיבור הפילוסופי אינו רק מתאר , מבאר , מנתח או מבקר . הוא נשבע ומשביע . הוא מחולל . אפשר ששומה עליו קודם כל לחולל . אך מה פירושו של דיבור מחולל ? ובמה יכול המפגש בין התיאטרלי לפילוסופי , בין הרקונסטרוקציה נוסח דרידה לבין התיאטרון נוסח שייקספיר לקרבנו לממד סגולי זה של פילוסופיה תיאטרלית ( ולא למופע השכיח יותר של תיאטרון פילוסופי , ( שתופשת את ההתפלספות כאירוע פרפורמטיבי ולאו דווקא כמעשה תיאור , פרשנות או אנליזה ? נתבונן לרגע בממד הביצועי הדקונסטרוקטיבי . יצירתו של דרידה ניתנת לאיפיון כסצנה נמשכת של קריאה . לא מדובר אך ורק בקריאה במובן הצר , דהיינו בשורת הליכים מובהקים החוזרים ונשנים , שאפשר אמנם לנסות להגדירם לאחר עיון מצטבר בטקסטים של דרידה , קל וחומר לא במכונה ביקורת ספרותית או מתודה אנליטית . שכן שאלת הקריאה כורכת מניה וביה את שאלת הירושה . זוהי למעשה שאלת השאלות של הרקונסטרוקציה , ודרכה , בעיניה , שאלת השאלות של הניסיון האנושי . דרידה קורא שייקספיר הוא אחד מגילוייה המאלפים של סצנת הקריאה כסצנת ירושה . כשם שניתן לשוות , בעקבות הגלריה - דימוי הגלויה שמצא דרידה בספר של הגדת מזלות בספריית 5 הבודליאנה באוקספורד - שאפלטון הוא שעמד רכון מעל גבו של סוקרטס והכתיב לו מהגיגיו , אפשר שדרידה מכתיב לשייקספיר , וששייקספיר לכסוף קורא בדרידה , או קורא בדרידה הקורא בו . אפשר שעלינו לחשוב מחדש , אומר דרידה דרך מנעד עתיר של קריאות שביים ושיחק לאורך חייו , ירושה מהי . כיצד יש להבין אותה נוכחות ללא נוכחות , ללא זיכרון וללא קניין , שיש למורישים בחיינו ? כיצד לתאר את הברית השחוקה הכרותה בינינו ואת אחריותנו כלפי נוכחות רפאים . 4 ראו : פרק ב , להלן , ענ . 128 7 . 5 ראו : Jacques Derrida , La Carte posta / e . de Socrate a Freud et au- . ( La CartePostale : frrh ) , dela ( Paris : Flammarion , 1980 )

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help