sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

רפלקסיבית כנה וחדת עין , את יצירת שירת הלאדינו ואת האופן שבו נשזרו בשירתה רסיסי פיוטים עתיקים . כפי ששירתה של הלד זורמת בשני ערוצים מקבילים - העברית והלאדינו , גם המסע שהיא עורכת במאמרה מתנהל בשני ערוצים מקבילים - ערוץ מחקרי וערוץ שירי . בחקירתה צפים ועולים מתוך הזיכרון איי יוון , פולין ומחנות הריכוז ; מחוזות זיכרון וממשות . היא בוראת מחדש את מולדת הלשון . המשורר יוסף עוזר נע בעצמו רצוא ושוב בתוך הזהות היהודית הישראלית - ממקומו בקהילת העולים מעיראק בעמק יזרעאל , המתוארת בספרו הראשון 0 ילאן , ועד מקומו כיהודי חרדי השב אל שורשי זהותו כמשורר . במאמרו "הערות קטנות על משורר גדול : רצון הלוי" הוא מתאר במשיכות מכחול נפלאות את אחד מגדולי הרוח של קהילת תימן בדורנו . הוא בוחן את שירתו ומתאר את פועלו החשוב בתיעוד שירת תימן . רצון הלוי היה פועל בניין , וברגעי השראה היה יורד מן הפיגומים כדי לכתוב שורות שיר על שקי מלט . הוא היה אוטודידקט , יוצר ענקי שלא זכה להכרה שהיה ראוי לה בימי חייו . המאמר משקף את בדידותו הספרותית והחברתית העמוקה של המשורר וחושף טפח מדמותו המרתקת והמיוחדת במינה . השער השלישי - והספר כולו - נחתמים במאמרה של החוקרת , הסופרת , המשוררת ויוצרת התיאטרון מיכל גוברין , "בעקבות הניגון האבוד : ניגון ושתיקה בבית הוריי . " אמנם הספר הפיוט בצוהר תרבותי מתמקד במסען של קהילות המזרח ובמרכזיות הפיוט בעולמן , אך במרחב הישראלי ניכרת כיום התעוררות עמוקה גם בכל הנוגע לפיוט האשכנזי ולשפת היידיש . בחרתי אפוא לחתום במאמרה של גוברין , כדי להבליט את העובדה שחזרתו של המורחק המזרחי הקדימה ובישרה את החזרה הגדולה של המודחק היהודי בכלל . גוברין עסקה מאז ומתמיד בזיכרון היהודי , ומאמרה מתחקה אף הוא על הדים של ניגון ושקיעים של פיוט . מסעה המרתק בעקבות שפת אביה ושפת אמה ממחיש את המתח שבין ירושת השתיקה ובין ירושת הניגון . מסעה של קבוצת "הפיוט כצוהר תרבותי" הגיע אל יעדו ביציאת ספר זה לאור . זו העת לברך על המוגמר ולהודות לכל העושים במלאכה . בראש ובראשונה אני מודה לידידי מאיר בוזגלו ; יחד הובלנו את קבוצת הפיוט בתהליך העבודה , היצירה והלימוד המשותפים . מיכל הלד שימשה עוזרת המחקר של הקבוצה בשנת פעילותה השנייה ובמהלך הכנת הספר . אני מבקשת להודות לה על עבודה שנעשתה מתוך רעות וחשיבה דיאלוגית . שמשון צלניקר , ראש מכון ון ליר דאז , הכיר ברגישותו החברתית בחשיבות הסדרה ופתח את שערי המכון למהלך הייחודי שבו הרצאות על הפיוט התקיימו לצד מפגשים ישירים עם פייטנים , זמרים וכיתות אמן . הדיאלוג עמו היה חריף ולא פעם הוליד מהלכים חדשים ; ותמיכתו הנחרצת אפשרה את קיום הסדרות והסדנאות , ואת יציאתו לאור של הספר שלפניכם כתוצר תרבותי . גבריאל מוצקין , ראש המכון כיום , הוסיף לתמוך בנו ולעודד את פעילותנו ועל כך נתונה לו תודתי . קיום הקבוצות והסדרה לא היה אפשרי אלמלא הצוות הנפלא והמסור של תחום תרבות וזהות יהודית במכון ון ליר - הרב נפתלי רוטנברג , דפנה שרייבר ושירה קרגילה , שדאגו למלא את כל מחסורנו והשקיעו ממרצם להצלחת המהלך . תודתי

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help