sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

הדינמיקה של שנות התשעים אפשרה לחן לתקן את חוויית ההגירה שלו באמצעות הקבלה והקליטה האוהדת של שחורים אחרים , חברי קהילת העבריים . חזרתו של הפיוט - שאני מאפיינת בשיבתו של המורחק , המתבטאת בהגחתו של שדה קיומי ולשוני נסתר לתוך השדה המודע האקזוטרי - מחייבת פנייה אל העדות האישית , וכן בחינה של היצירה השירית בהיותה הזירה הראשונה שבה מתחוללת שיבה זו . את השער השלישי , "עדות : השרשרת הבין דורית , " פותחים שני מאמרים - שלי ושל מאיר בוזגלו . שניהם מבקשים לתאר את רקמת החיים שהולידה את הרצון ללכת בעקבות קולו של הפיוט . מאמרי , "הפיוט כחלום וכחלון : מרחבי זיכרון / ' דן ברפרוף בשקיעי פיוט בשירה העברית המודרנית . לאחר מכן הוא מתאר את ההוויה הדו לשונית והדו תרבותית של היהודים בשנות גלותם הארוכות , ומדגים את ביטויה של הוויה זו בשירה המודרנית . המאמר ממשיך ומתאר שלושה מודוסים שהתקיימו בצפת ובארץ ישראל כולה במאה ה , 16 המשקפים שלוש גישות לריטואל , ליחסי קודש וחול ולסוגיית הפיוט , ומסביר כיצד הם באים לידי ביטוי בתנועת החסידות . לבסוף הוא מתאר את הדינמיקה של יחסי מרכז-שוליים ואת שלבי ההגחה של הפיוט ממה שנתפס כ"שפת הלב" אל הפרהסיה הציבורית . מאיר בוזגלו , פילוסוף ומתמטיקאי , בנו של הפייטן ר' דוד בוזגלו , מתאר במאמרו " סוף ההתחלה" את מה שאפשר לכנות המרקם הרב קולי של קהילות יוצאי צפון אפריקה . בואו של ר' דוד בוזגלו היה כבואם הבו זמני , במונחים בלשניים , של המוען והשדר מעולם הולך ונעלם . ר' דוד השכיל להבחין בצמא האדיר של הקהל הישראלי כנמען , ובעקבות זאת לחדש משמעות , ללכד ולקשר צופן והקשר של קהילת הגירה פרומה מזיכרונה . מאיר בוזגלו , במסמך אישי נדיר , מתאר את הרב קוליות המוזיקלית שבתוכה גדל , אשר נעה באזורים שסימן אז הרוק הכבד , לצד מרקמים אחרים - של יאן אנדרסן , פינק פלויד וג'טרו טל . אני מוצאת בדבריו עדות עשירה , עדינה ומאופקת על האופן שבו אביו - שלכאורה לא ייעד אותו לפיוט - הכשיר אותו , כביכול בלי משים , לייעוד התרבותי החברתי הרחב שלו . מאיר מדבר על אביו אך מן הצד אפשר לראות את החניכה שלו עצמו כמוסר בתרבות הישראלית . יוסי אוחנה , המגדיר את עצמו נאמן חברה ותרבות , הוא מקימו ומנהלו של הארגון " קהילות שרות , " שממנו נולד "אתר הפיוט , " שני פרויקטים ששינו את פני התרבות הישראלית . אוחנה , במאמרו "מן המוזיקה הברברית ועד 'קהילות שרות , "' מוסר אף הוא עדות מן המדרגה הראשונה . הוא מתחקה בכנות ובאומץ על עוצמת הדימוי השלילי שנצרב בו , ילד ממשפחה יראת שמים אבל מעוטת כלים תודעתיים להבנת המציאות שאליה נקלעה ולהתמודדות עמה , ביחס לתרבות המוצא שלו . אוחנה חושף את כאב ההתמודדות עם ההכרה העצמית ב"בורות" שגדל בה באשר לשורשיו ומקורותיו ומצייר בצבעים עזים את התרבות הנאדרת , אפופת ההוד והמסתורין של היהודים בני התורה , החוכמה והשיר מהרי האטלס . שיבתו של המורחק ניכרת היטב ביצירתה של המשוררת מיכל הלד . במאמרה '" כ ^ ני שרה השיר הזה ששרו לפני : ' התגלגלות הפיוט הספרדי בשירה בת זמננו - מרפלקטיביות לרפלקסיביות ומפייטנות לפיוטיות" היא מתארת , מתוך בחינה

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help