sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

מחזוריים עיקריים , חתונה ושמחת תורה . מקצת הטקסים הכרוכים באירועים אלו היו מלווים בתהלוכות רחוב ססגוניות , בהשפעת האופי הפרפורמטיבי של התהלוכות בתרבות ההינדית . מנשות קוצ'ין , שמקומן המסורתי מובנה מדורי דורות , אנו עוברים לדמות נשית מודרנית הניצבת בתפר ובשבר שבין העולמות . גילה פלם , מנהלת מחלקת המוזיקה וארכיון הצליל של הספרייה הלאומית , עוסקת במאמרה "הפיוט ביצירתה של ברכה צפירה : ממסורת יהודי תימן" במקומו של הפיוט ביצירתה המוזיקלית של היוצרת והזמרת המחוננת ברכה צפירה . צפירה מתוארת כמי שיצרה רפרטואר יהודי ישראלי אשר מצד אחד תאם את האידיאולוגיה ואת העשייה של המוזיקולוגים שקדמו לה , בעיקר אברהם צבי אידלסון ויואל אנגל ; ומצד אחר שיקף את הניסיון לאחד את המסורתי והחדש . היא הוציאה את החומר מהקשרו - מהתפילה , מרצף שירת בית הכנסת , מאירועי המוזיקה המסורתיים - והעבירה אותו לאולם הקונצרטים . מוזיקה זו התקבלה על האוזן הישראלית והיא חלק מהתרבות המוזיקלית בישראל עד היום הזה . הדיון של פלם תורם להארת תפיסת ה"מזרח" מן הבחינה המוזיקלית בימים שלפני קום המדינה . הוא מדגיש את מקומה של צפירה בצומת זה ואת חלקה הלא מתועד דיו בתשתית המוזיקה הישראלית החדשה שהניחו המוזיקאים והמוזיקולוגים בימי היישוב . חן ברם , אנתרופולוג , מפגיש במאמרו "זהות תרבותית ויצירה בין תרבותית בקרב יהודי קווקז" בין מסורת הפיוט של יהודי הקווקז - שלכאורה היא מסורת ליטורגית המבטאת את התרבות היהודית ה"פנימית" - ובין מסורת ריקודי הקווקז , שהיא כביכול חיצונית וכללית . הוא מציג את הריקוד הקווקזי , אמנות ייצוגית המשלבת את מגוון המסורות של עמי הקווקז מתוך הדגשת האתוס המשותף להן , ובתוך כך הוא מצביע על תופעה מרתקת : ביצוע מוזיקה כלית היה משלח יד יהודי מובהק , והיהודים שימשו מתכללים ( אינטגרטורים ) של המסורות השונות . הם החדירו אל המוזיקה יסודות מעולמם המוזיקלי , אם מן המסורת העממית היהודית ואם ממסורת הפיוט . ברם מעמיד בספק את הדיכוטומיות לאומי / זר ופנימי / חיצוני ( ואף גברי / נשי ) בתרבותם של יהודי קווקז ודן בתרומתה האפשרית של תרבות זו לתרבות הכללית בישראל . מאמרה של הבלשנית צביה ולדן , "חינוך ומוזיקה בלב מקבל בבית ספר 'אחווה : ' הגירה ושירה בקהילת העבריים בדימונה , " חותם את השער השני . הוא דן בקהילת זהות עכשווית , לכאורה זרה למרחב הישראלי ולהיסטוריה היהודית . בני הקהילה רואים בעצמם צאצאים לעם היהודי עוד מימי בית ראשון . ב , 1966 בעקבות התגלות שחווה אחד ממנהיגיהם , הם יצאו ממקום מושבם בליבריה ובאו לארץ . ולדן בוחנת את חיי בית הספר של קהילת העבריים בדימונה , ומציבה במרכז תיאורה את הלשון . מדובר לדעתה במוסד רב לשוני , שמלבד שתי השפות הנלמדות ומרובדות בו , עברית ואנגלית , מדבר בשפות השירה והניגון , הריקוד והציור . מוזיקת הנשמה מוצגת כמרחב האמתי שבו מתרחשת חוויית החיים בבית הספר , והתפילה מוצגת כמרכזית בעולמו - סוג של פיוט ורכיב מרכזי של זהות . המאמר בוחן את מאבקה של קהילת זהות חדשה להיקלט בארץ ולזכות בהכרה מוסדית ומדינית . כמו כן , במהלך כפול עומדת לדיון דמותו הייחודית של המנהל ישראל חן , מחנך בעל רקע מורכב של הגירה מתימן .

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help