sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

והמפורסמת שבמקהלות היתה מקהלת המפטירים של אדירנה ( בעבר אדריאנופול . ( סרוסי דן במפטירים של אדירנה במאמר מקיף ועשיר בפרטים . הוא סוקר את אוסף המפטירים ומוביל אותנו במסע מרתק לאורך המורשת המוזיקלית הזאת עד לימינו אנו . אמנון שילוח , חוקר המוזיקה של האסלאם ומתעד המורשת המוזיקלית של יהודי בבל , חושף במאמרו "ממשיכי דרכו היצירתית של המשורר מוזיקאי ר' ישראל נג'ארה : הדים מפנקסו של חזן דמשקאי" את התופעה המרתקת של פנקסי חזנים . מדובר בפנקס קטן שהחזן נשא באמתחתו ובו העלה על הכתב רעיון או ביטוי מסוים ששמע או שעלה בראשו ברגעי השראה , או פיוט משלו , או לחלופין פזמונים משל אחרים שזכו להצלחה ונמצאו ראויים להשתלב ברפרטואר השירי שלו . שילוח מספר על פנקסו של חזן בית הכנסת "שבת אחים" בדמשק , ר' יהודה כהן , ומדגים בעזרתו את השפעתו הגדולה של ר' ישראל נג'ארה על יצירתם של משוררי כל הדורות , מימיו ועד לימינו אנו . למאמרו של שילוח גם היבט אישי משפחתי : ר' יהודה כהן היה דודו , אח אמו , והדבר חושף את המורכבות הכרוכה בעדות עצמית ובתיעוד מתבונן בתרבות הישראלית . השער השני עוסק בקהילות במובן הרחב של המילה , הכולל את המושגים "קהילות טקסטואליות" ו"קהילות זיכרון . " את השער פותח מאמרו המלומד של אלמוג בהר , משורר , סופר ומבקר ספרות , חתן פרס ראש הממשלה לסופרים עבריים לשנת תש"ע . המאמר , "מיהודה הלוי ליהודה בררל : ^ אלה מסעי רי יה 1 דד , הלר והקשר שבין הספרות המזרחית בישראל ובין מסורות הפיוט והמקאמה בעברית בעולם הערבי , " עוסק ביצירתו של הסופר יהודה בורלא , ( 1969-1886 ) שנולד בעיר העתיקה בירושלים למשפחה ספרדית שמוצאה מאיזמיר . בורלא משמש לבהר אבן בוחן לבירור הקשר בין הספרות העברית שנכתבה בארצות המזרח , על פי מסורות הפיוט והמקאמה , לאורך יותר מאלף שנים , לבין הספרות המזרחית שנכתבה בישראל במאה השנים האחרונות . לשם כך הוא גם מצליב בין שתי סוגות ספרותיות מרכזיות : הפיוט ושירת החול שהתקיימה במקביל לו מזה , והמקאמה , הפרוזה המחורזת , מזה . מול שתיהן הוא מעמיד שאלות הנוגעות לשירה , לפרוזה , לסיפור הקצר ולרומן בספרות המזרחית . מאמרו של בהר מציע רקונסטרוקציה של מהלך המתקיים בין שתי קהילות זיכרון - בין יהודה הלוי הנטוע בספרד המוסלמית ובין יהודה בורלא הנטוע בירושלים - ובתנועה מארץ ישראל העות'מאנית מנדטורית לימי המדינה , המאופיינים בדחיקת המזרחיות . לעומת זאת , מאמרה המלומד והעשיר של הסופרת והחוקרת אופירה גמליאל , '" והנשים משוררות כמנהגם : ' שירי חתונה של יהודי קרלה , " מציע רקונסטרוקציה של קהילת הנשים של יהודי קךלה ( קוצ'ין . ( זהו מחקר חלוצי החושף מאפיינים מרתקים של תרבות עומק יהודית נשית הנטועה בהינדואיזם . יהודי קרלה חיו בקהילות קטנות בחוף מלבאר ( קרלה המודרנית ) כאלף שנה עד לעלייתם לארץ באמצע המאה ה , 20 והם שימרו מסורת יהודית על פי ההלכה , למדו עברית וגיבשו מנהגים מקומיים ייחודיים . הקורפוס הספרותי שלהם נחלק לשניים : ספרות עברית וספרות במליאלם , שפתם של תושבי קרלה . קורפוס הפיוט העברי היה שייך לאנשי הקהילה , ואילו קורפוס שירי המליאלם היה שייך לנשות הקהילה ונמסר מאם לבת במחברות . שירים אלו בוצעו בשני אירועים

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help